Touchskärm
Känner någon till om man kan hitta billiga touchskärmar som man kopplar till en vanlig dator?
Hur fungerar dom, kopplar man den även till USB-porten och att datorn tror att pekandet är en mus?
Mvh // Johan

Det borde u va samma som för touchpaden på laptops skulle jag tro =) låter iaf rimligt
Dustin har ett par i 15 och 17 tum.
ansluts till vga och usb

De fungerar genom att det är två lager med film… ett lager har poler som kortsluts med filmlager två det finns iofs optiska pekskärmar med. Datorn räknar ut koordinaterna på filmen och översätter till skärmen. Har ingenting med hur touchpaden fungerar, att göra.
Där du pekar registreras markören, medan om du tar på touchpadens vänstra hörn påbörjas markörens rörelse där den är på skärmen.
Lite på samma sätt som pekskärmen i en telefon juh…

Tydligen finns det skärmar med tryckkänsliga motstånd eller annan tryckkänslig elektronik också. Blev lite nyfiken att kolla upp exakt hur de fungerar och jag hittade många intresssanta artiklar på google, genom att söka på "Touch screen computer, how works".
Den sökningen ger både frågor som folk ställer, så man kan leta vidare, samt artiklar och svar på hur en pekskärm för datorer fungerar.

Jag har byggt in/ut-stämplingsstationer för lönesystemet med 17"-skärmen från dustin. Vi har fyra st och de har varit igång i 6 mån nu. Jag har inte haft några som helst problem med dom.
Skärpan är inte i klass med vanliga skärmar, men det beror på den extra plastfilmen.
När det trasslar med pekskärmar är det oftast mekaniskt, att ramen trycker mot kanten på skärmen. Det problemet har vi haft flera gånger med inbyggnadsskärmarna, men jag har också stött på det en gång med en fristående. Matrisen på pekskärmen funkar ungefär som en ritplatta. Bäst brukar det funka om man bygger upp ett webgränssnitt, eftersom dubbelklick är mycket knepigt på pekskärm, men på den tryckkänsliga flyttar sig pekaren bums dit man sätter fingret lite lätt, och om man sedan trycker så är det som ett klick. Teoretiskt ska det gå att göra dubbelklick också, men högst teoretiskt… Det beror på hur långt man i gränssnittet tillåter att pekpunkten flyttas mellan knackningarna.

Så… hur löser vi d Johans fråga om de fungerar som en mus och hur de kopplas till datorn?
Svar, nej, de fungerar inte som en mus och de kopplas via USB eller RS-232. De fungerar direkt proportionellt i förhållande till skärmen medan musen rör sig med utgångspunkten som startpunkt.
Svar på Johan's fråga bör således bli att man finner dem billigast på Ebay/Tradera men de finns på Dustin med. Man kopplar dem via USB eller vanlig seriell RS-232. Samt att de inte styr markören på samma sätt som man styr markören med musen.
Det borde väl alla vara överens om?
Jäpp, jag var kanske otydlig; pekaren hoppar omedelbart till punkten där man sätter fingret. Man måste akta sig för att stöda mot skärmen någonstans, bara ett finger på en punkt.
Om man ska jobba mycket med den är det inte särskilt ergonomiskt sunt, eftersom man måste sträcka ut armen och peta med ett enda finger hela tiden. Det funkar bäst på skärmar som man inte behöver göra mycket på, som en skärm som används till styrning eller larm etc.
Man kan kombinera flera olika pekdon, så det är inget problem att dessutom ha en vanlig mus.
Tack för svaren.
Det jag funderar på att ha den till är att ha använda en riktigt gammal laptop i köket som lite lite surf, musik och tv-dator. All media kommer jag åt från min mediaceneter dator via WebGuide4 som är helt webbaserat och till och med fungerar i min telefon.
För surfet räcker det ju med att kunna klicka. Ska man skriva in adresser fungerar skärmtangentbordet som finns i windows tillräckligt bra.
Eftersom det är mest onödigt lyx så vill jag inte betala så mycket, så blocket eller tradera är nog bästa alternativet tror jag.
Mvh // Johan