Ostadigt internet
Vi har två datorer med samma modem + raoter (Haha! Stavning). Jag är totalt kass på datorer. Den ena datorn, som inte har någon kabel till modemet, har jätteostadig internetanslutning. Det lär inte vara datorn det är fel på. den är sproilans ny. Det är trådlöst från den till raotern och den har en så kallad sticka som mottagare… hmmm… Vad kan det vara för fel? Kan jag koppla den nya datorn till raotern med en kabel och skulle det kunna hjälpa? Hur ska jag göra då? Vad för kabel ska jag ha?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Antagligen är det en Cat5 UTP kabel du behöver, och det är troligt att förbindelsen blir stadigare då. Radioförbindelsen kan antagligen också göras mer tillförlitlig genom att mixtra med inställningarna i routern, men om du inte behöver trådlös förbindelse så är det kanske enklare att koppla en kabel.
Tack för hjälpen :) Jag ska testa med det!
www.mytwiggs.com
Kom just på att jag har stött på problemet ett par gånger, och det visade sig att det var utomstående som använde den trådlösa förbindelsen samtidigt eftersom brandväggsinställningarna tillät att vem som helst kunde koppla sig till routern.
Kolla dina brandväggsinställningar. Man loggar in på routern med webläsaren på det IP-nummer som är lägst i serien som delas ut. Där ska man se till att routern bara godtar de datorer man själv har på trådlös uppkoppling och att det finns ett lösenord för administratörsåtkomst i routern och att det inte går att logga på från Internet.

Se även till att sätta på krypteringen i routern. Då måste varje användare känna till lösneordet för att komma in på din trådlösa lina. Om du inte gör det kan andra i din närhet se din uppkoppling och bara gå in där och sätta igång att surfa.
# 3 0ch 4
Jag bor ca 3 kilometer från närmsta bebyggelse… bör jag ändå ha detta i åtanke eler är det lugnt då?
www.mytwiggs.com
Då är det nog knappast någon annan som använder din radiolänk :-)
# 6 Det ska vara någon listig räv i så fall 
www.mytwiggs.com
Det finns faktiskt ganska många som låter sin router ta emot gäster helt avsiktligt. Man får ju då se till att de inte kan komma åt de egna datorerna i nätverket eller mixtra med routerns inställningar.
Och för den som har en bärbar dator krävs inte mycket list, datorn letar själv upp radionät och kopplar upp sig, i många fall utan att den som använder den vet hur eller varför.
Det är när någon laddar ner stora grejer som man kan få hackig förbindelse om man delar med sig. Mest irriterande är hackigheten om man använder IP-telefon.
Tjohooo! Köpte en kabel och nu funkar det helt oklanderligt!
Tack för hjälpen med det!
www.mytwiggs.com