operativsystem?
Vad har ni för operativstem? ,vilket tycker ni är bäst?

DOS 6.2
Windows 3.1
Windows NT4
Windows 95
Windows98
Windows 2000 Professional
Windows XP Home
Windows XP Professional
Windows Vista home Premium
OpenSuSe 10.2
CentOS
IRIX
OpenBSD
Vilket av dem jag anser vara bäst? Det beror ju på vad man skall göra, IRIX till exempel är ju det jag kan köra på Silicon Graphics-maskinerna.
Det OS jag tycker fungerar bäst till PC är faktiskt Windows XP. men det är ju inte lika stabilt som till exempel CentOS. BSD är inte så enkelt att konfigurera, men fungerar bra till servrar och nätverksanalys.
De OS jag använder mest är således XP och CentOS. De använder jag aktivt mellan 18 - 20 timmar per dygn.
Jag kör endast XP….
Har testat alla Microsofts operativ sedan dos och windows 1 men XP är det som slår allt. Sämst av alla jag testat är utan tvekan Windows Millenium tätt följt av Windows Vista.
Men det ska bli kul att se hur Windows Vienna (Windows 7) blir nästa år…ser med spänning fram emot det.

Det var ingen slump att jag utelämnade ME… ;-)
Anledningen till att jag över huvud taget har Vista är för testmiljöer och då jag behöver hjälpa någon stackare som sitter fast med åbäket.
Jag var dessvärre helt tvingad att ha det i laptop'en i över en månad, medan jag sökte efter drivare till all maskinvara. Tillverkaren kunde ju inte hjälpa till eftersom de förnekade att det skulle gå att använda XP på den.
Men efter mycket detektivarbete och en hel del misslyckanden så gick det faktiskt bra, men man var ju tvungen att ta reda på alla chip på nätverk, ljud, modem, minneskortsläsare och annat trams, för att hitta drivare som var kompatibla.
Jag kan för allt i världen inte förstå varför folk fortfarande envisas med att försöka frälsa världen med Vista. Det är faktiskt bland det trögaste efter Trabant…
Jag gillar puppy just av det skälet…
Exton Puppy på en sticka är oslagbart när det gäller att få bra fart på en gammal burk. Men som sagt, beror ju på vad man ska göra. Vanligen kör jag på en burk med Ubuntu, men när jag ska redigera bilder använder jag XP eller Windows 2000.
Jag har försökt få fart på Pendrive 2008, men misslyckades första försöket; vet inte om det beror på en korrupt hårddisk eller något annat, men en fil fick fel checksumma. På'n igen! ;-)
Så, vilka OS har jag?
Linux (Ubuntu, Xubuntu, CentOS, Mandriva, Knoppix, Exton-Puppy etc…)
Windows 98
Windows 2000
Windows XP
FreeBSD
Toshiba DOS 2.10
Toshiba DOS 3.30
DOS 3.3
DOS 5.0
DOS 6.22
DR-DOS 7
Ska sanningen fram använder jag väl inte de gamla 8088-maksinerna ofta längre, men det var en tid som jag brukade skriva på en gammal Toshiba T1000. Toshiba DOS version 2 innehåller allt som finns i MSDOS 3.3, med skillnaden att man kan använda valfri lutning på snedstrecket för katalogavdelare; detsamma gäller version 3.30.
Och Linux har jag i femtioelva olika varianter just nu eftersom jag försöker hitta en vettig distro som klarar spanska och svenska och kan startas på i stort sett allt och köras i väldigt lite minne. Det ser ut som om det kommer att bli någon puppyvariant.
Och bäst?
Expressen eller Aftonbladet? Det var en sketch med Gösta Ekman för ett antal år sedan, teven var svartvit då… Vilken som är bäst beror ju på. Jag tycker att Linux är bäst till det mesta, men eftersom Photoshop bara går på Windows så använder jag det för sådant och då är kanske det ena bättre än det andra, men jag märker ingen skillnad utöver att jag har lite mer minne att köra i om jag har Windows 2000.
Något som jag tycker är mycket bra med Linux är att man kan prova sig fram till vad man gillar bäst utan att det kostar annat än tiden man lägger ner. Om man vill ha ögongodis som i Vista är väl Mandriva ett bra val, och det går ganska mycket kvickare än Windows, så man behöver inte senaste burken för att kunna köra det. Om man som jag gärna vill kunna köra på en gammal dator är Xubuntu och Puppy trevliga distributioner. Puppy kan köras från en sticka på bara 256M. Det går också från en dator som inte startar från USB om man har en startdiskett med bootloader.
Vista home premium i 2 laptops och xp pro i servern
Och till skillnad från de flesta här på forumet fullkomligt älskar jag Vista :D
Jag kör Win XP Pro på samtliga mina 4 burkar här i hemmet.
Men har funderingar på köra Ubuntu på min stationära. Men är lite osäker på kompabiliteten med alla mina program och spel som jag använder mig utav.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Windows XP Home Edition har jag.
Du har väl inte glömt att skriva under?
http://www.idg.se/1.151444
What hardware gives you, Vista takes away…

#8 : Om det var mig du menade, så har jag inte glömt det nej. Jag skulle gladeligen skriva under ett till om det innebar att M$ förbjöds sälja halvfärdiga produkter som man måste justera i oändlighet för att kunna använda vettigt. Men visst folk kanske inte har så stora krav, men å andra sidan skulle de ju klara sig med en dator för 500 istället för 5500 om de körde XP.
Jag blir mörkrädd när jag ser säljannonser… Dual-Core 1.73GHz 1Gb RAM - Duger att surfa med och kanske kolla mail och lite ordbehandling… Med Vista ja… P3-766MHz 256Mb RAM - till film, quake3, hela office2003… med XP!