cpu 80 celsius!
min dator har börjat stänga av sig lite då och då, och såg att min cpu pendlade mellan 70-86 c, vad innebär det, ska jag byta nätagregat?

Nej du ska inte byta nätaggregatet, därimot så ska du rengöra datorn från damm och kolla så att alla fläktar går som dom ska och byta ut dom fläktar som inte fungerar.
Kolla också så att hela kylaren sitter som den ska och lägg ny kylpasta imellan kylflänsen och prosessorn.
Det är inte nätaggregatet om processorn går varm.
Vanligast är att kylflänsarna är igensatta.
Det kan också vara att processorfläkten inte går, men mindre troligt eftersom den då snabbt överhettas och alltid stannar ganska snart.
Ett annat möjligt (och vanligt) fel är att det är dålig termisk kontakt mellan kylfläns och processor.
Så, börja med att öppna skalet och titta under processorfläkten. Är det dammigt? Alldeles igensatt? Använd en gummiblåsa för att blåsa rent mellan kylflänsarna samtidigt som du suger upp dammet som kommer ut med dammsugaren. Starta sedan datorn och kontrollera processortemperaturen.
Om temperaturen går upp över 60 grader även om fläkten går och kylflänsarna är rena bör du lägga på ny kylpasta mellan processorn och kylflänsen. Då tar man bort kylflänsen, gör ren den och processorns ovansida och lägger sedan på tunt med kylpasta. Så sätter man på kylflänsen och gnuggar den lite fram och tillbaka för att klämma ut överflödig kylpasta.
Sedan startar man igen och kontrollerar temperaturen. Det varierar lite mellan olika kylflänsar och processorer, men helst ska temperaturen ligga en god bit under sextio grader. Vissa kylare klarar inte att sänka den under omkring 65 grader och då bör man skaffa en bättre kylare. Normalt ska den vara under sextio grader och ännu bättre om du kan få ner den under femtio grader.
Om processorn blir så varm att datorn saktar ner eller rent av stannar är det verkligt illa, och processorns livslängd sänks. Det inbyggda skyddet ska helst aldrig aktiveras.
I synnerhet om man överklockar är det viktigt att kontrollera temperaturen. Vid överklockning kan man tillåta att den ligger högre, men inte att den går över tillåten temperatur.
tack för svar….ja, jag har blåst bort dammet, var en del..hmmp….
Glömde även nämna att datorn fastnar när jag ruckar på datorn, alltså råkar dänga in benet i den…….då är det bara omstart som gäller, låter som glapp?
Så antagligen ärdet pga av dammet och eventullet för lite kylpasta som är felet?
Det där med kylpastan ser du om du har gjort rent om det behövs, när du kollar tempen på processorn. Du kan acceptera alla temperaturer upp till ca 65 grader, men den bör inte vara över 60. Om kylflänsen är stor och fläkten går bra och det ändå är uppemot 65, då behövs kylpasta som täcker ordentligt, och man måste göra rent ordentligt innan man lägger på ny. Den ska läggas på tunt.
Det beror lite på vad du har för processor också, temperaturerna jag har givit är bara riktmärken. Jag misstänker att det hjälpte att du tog bort dammet.
Om du inte har kylpasta hemma ska du inte ta bort kylflänsen från processorn. Det blir sämre kontakt än tidigare om du tar bort den och sätter dit den igen utan grundlig rengöring och ny pasta.