Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2809 ggr
Hjortronsylt
2008-04-08 11:34
0

Extern hårddisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har införskaffat en extern hårddisk! Liten, snygg och ljudlös! Skrattande

Dock, vid installationen av ex.vis PsP la jag programmet direkt på F:/ hårddisken i en separat mapp, men via genvägen på skrivbordet får jag besked att den inte den inte hittar målet.

Testade också att lägga den vid Start, men inte heller där fungerar det utan det står att den ligger i C: vilket inte stämmer.

Så min fråga är ; hur ska man då öppna program som ligger i F: / på extern hårddisk? Det är ju det som är hela vitsen…

Zpookey
2008-04-08 14:30
0

Det är ju inte riktigt att rekommendera att installera program på en flyttbar disk eftersom att en extern disk inte har samma överföringshastighet som en intern vilket gör att programmen blir slöare att jobba med…Vitsen med en extern disk är inte att man ska installera program på den. Normalt sett använder man en extern disk för att göra en backup….typ på bilder, filmer, musik etc. Man kan också använda en extern disk till att ha växlingsfilen för diverse program.
Men det borde gå att installera program på den…det är inte så att du kopplat den via en hub? En hårddisk bör kopplas direkt till datorns USB-kontakt utan något mellan.

Men som sagt…jag rekommenderar inte dig att installera program på den….spara bara sådant som inte är speciellt viktigt på den…..och om du sparar bilder så se till att bränna dom på en skiva också eftersom att en extern hårddisk också kan gå sönder utan förvarning.
Hade själv en med 60GB bilder som rasade…..redan efter 3 månader. Visst gick det på garantin men innehållet går ju inte på garantin….som tur var hade jag bilderna på en annan disk också samt på skiva….men hade jag inte haft det så hade det varit katastrof eftersom att bilderna är ovärderliga för mig.

Hjortronsylt
2008-04-08 15:50
0

Tack Zpookey! Om programmet jobbar saktare gör mig egentligen inget, utan det är viktigare - avgörande - för mej att få minne frilagt på C: och D: från program (har av någon outgrundlig anledning två interna HDD på ca 35 gig/st).

Det var intressant att veta att det inte är att rekommendera att ha program installerade där, för det ju bl.a just det jag hört att en extern hårddisk är suverän till! Förutom då att förvara bilder etc. inför bränning så klart (jodå jag bränner kopior också och använder ingen hub).

Zpookey
2008-04-09 02:27
0

Ofta när man köper en dator på t ex siba eller onoff så brukar de vara partitionerade…så det är nog egentligen en hårddisk du har….men den är uppdelad i två delar.
Anledningen till att detta görs är för att du ska kunna spara saker på t ex D: (om den andra "disken" nu heter det) så att det inte försvinner vid en ominstallation. Detta är i praktiken bra…om det inte hade varit för två saker.

1. Oftast så partitionerar de helt fel för användaren…antingen för stort eller för litet….

2. I 9 fall av 10 så gör återställningsskivorna man får med datorn om hela installationen inklusive partitionering….vilket gör att även D: töms…..någon har supit på jobbet när han/hon tillverkade återställningsskivorna…

Så min rekommendation är att spara filer på den externa…inte installera program.
Den främsta anledningen till att inte installera program är följande.
Låt oss säga att du kopplar in din externa hårddisk och den får enhetsbeteckningen E:
Du installerar en massa program på den och allt funkar tipptopp…
Sen tar du ur disken vid något tillfälle….och använder kanske en kamera eller en minneskortsläsare och vips får någon av de enheterna bokstaven E: istället….och så kopplar du in din externa hårdisk och den tar givetvis nästa lediga bokstav…t ex F:
Om du nu försöker att starta dina program så kommer det inte att fungera eftersom att alla genvägar letar efter program på E:

Det man helst ska göra med en extern disk om man nu ska ha program på den är att…
1. Koppla in den och kolla vad den får för bokstav.
2. Gå in i kontrollpanelen.
3. Dubbelklicka på "Administrationsverktyg"
4. Dubbelklicka på "Datorhantering"
5. Enkelklicka på "diskhantering"
6. Högerklicka på den disken som har bokstaven du fick och välja "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar"
7. Markera enheten och tryck på "Ändra"
8. Välj en bokstav som är högt upp…t ex Z:
9. Tryck OK och sen OK igen…antagligen får du en fråga om du verkligen vill ändra bokstav…och det vill du.

Anledningen till att man gör detta är för att den externa hårddisken alltid ska försöka att ta bokstav Z: istället för att ta första bästa lediga bokstav…det är bättre om bara minneskort och sånt slåss om de lägre bokstäverna.

Hoppas att du blev hjälpt lite av detta :)

Oscar
2008-04-09 02:37
0

Dessutom: De flesta externa hårddiskar är inte inte anpassade för konternuerlig drift som det blir om du installerar ett program på dem. De blir överhettade och kan totalförstöras. De är endast avsedda för tillfälligt användande som till exempel backup

Hjortronsylt
2008-04-09 13:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Zpookey och Oscar!   /   Tja, nu var det ju på bl.a Inwarehouse och Dustin jag fick informationen att det går alldeles utmärkt att lägga alla program/photoshop etc. på en extern hårddisk och jobba mot den i datorn….

Hade det varit på Onoff så må så vara, men där köper man inte mer än en bröstrost på sin höjd. Bl.a tog oss nästan 6 månader att få en icke fungerande ny fjärrkontroll utbytt av Onoff vid köp av ny TV… Blev mycket motion det halvåret.

#4  Ja, har märkt att den externa hd blir lite varm och det är väl inte så konstigt, det finns en fläkt i den (?) men inga ventilationshål (!).  I och med det sagt, att den nog mår bäst av att bara användas som backup, som du också sa Oscar.

Ps.  Varför låser det sej att komma in på iFokus stup i kvarten! Är det bara hos mej eller är det generellt på iFokus server? (bild)

Zpookey
2008-04-09 14:07
0

Har också haft problem med iFokus hela dagen…det blir oftare och oftare nuförtiden…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[cocuyo]
2008-04-09 23:10
0

Om din externa är en liten skiva, 2½", då har den ingen fläkt och behöver heller ingen. Större skivor, 3½", har ibland fläkt, och då finns ventilationshål. En extern hårddisk kyls tillräckligt av sitt chassi om man lägger eller ställer den med fritt lufttillträde. Inte ens om man kör den kontinuerligt blir den för varm. Den lär i allmänhet bli mindre varm än en skiva som sitter inne i en dator.

Så värmen kommer inte att bli något problem, flaskhalsen är att data ska både in och ut samtidigt genom samma gränssnitt, vilket får det att gå ganska trögt. Överföringshastigheterna som skryts med brukar bara gälla ena riktningen; när det är dubbelriktad trafik sänks farten betydligt. Naturligtvis kan man köra program från skivan, men det är inte någon särskilt god idé eftersom det funkar bäst med sådana program som lägger sig helt i minnet och inte behöver mer data titt som tätt för att fungera. De programmen är ganska små och inte något problem att få plats med på den inbyggda skivan.

Lite nyfiken blir jag på vad som kan ta så mycket plats att dina cirka 35G inte räcker. Det borde räcka till de flesta program som kan vara aktuella på en bärbar. Kan det inte vara idé att rensa program som inte behövs? Den externa skivan är ju hur som helst ett mycket bra ställe att lägga data på, även om det kommer att ta lång tid innan den blir full. Jag använder min externa till bilder och musik, jag har ungefär 60G på en skiva som är 120G, och hela systemet ligger på en intern skiva inklusive alla program. Den externa kan jag använda på alla mina stationära datorer eller den bärbara, och när den är kopplad till servern är den tillgänglig i nätverket. Den externa hårddisken är bland det bästa jag har köpt till datorn, men det är snart dags att pensionera den. Jag siktar på att ha en nätverksraid i stället.