Makro i Windows XP
Hej alla datorkunniga! Jag är själv rätt vass på Word och Excel men jag suger på Windows så här kommer min fråga till er: Hur gör man ett makro i XP som kan användas i alla program? I Win3.11 fanns ju Inspelaren som hade just den funktionen jag söker.
Jag ska nämligen skriva ut 2 500 pdf-filer och tänker inte trycka Ctrl+P, Enter, Ctrl+W 2 500 ggr! Även andra lösningar på problemet mottages tacksamt!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det funkar tyvärr inte att skriva ut dem i flock eftersom det ska vara dubbelsidigt och häftat och då kommer inte skrivaren ihåg det från fil till fil. Jag ska testa AutoIT, tack så länge!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hittade inget vettigt att använda i AutoIt :-(
Mera HJÄLP tack!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Går det inte att ställa om skrivaren så att den skriver ut dubbelsidigt och häftar som standard. Du kan ju återställa det efter du är färdig.
Det är en bautaskrivare/kopiator på ett tryckeri och den går att programmera när det gäller kopiering men utskrifterna styrs från datorn. :-(
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det är just det jag menar. Du går in i "skrivare och fax" och klickar på egenskaper för skrivaren (inte egenskaper när du gör utskriften). Troligtvis kan du ändra standardinställningarna till det du vill.
Aaaah! Du menar så! Jag får traska iväg till tryckeriet på måndag och testa. Tack så mycket så länge!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag misstänker att lösningen finns på tryckeriet. Jag saknade själv sidhantering i Acrobat när jag höll på med sådant för en del år sedan, och det ser inte ut som om det har kommit än. Då använde jag Ventura, men det är väl avsomnat nu. Jag tror att det enklaste är att endera skriva ut dem direkt dubbelsidigt med skrivarinställningarna; i andra hand importera dem i Quark och skriva ut därifrån (om man ska skriva ut på större papper som sedan viks/klipps).
Det funkade att göra som du sa, AktieTrader! :-D
Men jag tar gärna emot tips på hur man gör makron i XP för kommande behov.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se