virus hjälp!!!!
hej jag har ett virus som gör så fort jag starta min dator så när den nästan är ine i windows så startar den om samma sak händer när jag kör i felsäkert läge någon som kan hjälpa mej plz
Knepigt. Troligtvis är det RPC Servicen som gör att den startar om. Om du hinner så kan du gå in i Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Tjänster och dubbelklicka på Remote Procedure Call (RPC). Tredje fliken Recovery ställer man inte vad som ska hända om tjänsten krashar. Sätt Take No Action som åtgärd för alla tre listorna.
Efter detta bör du kunna ha god tid på dig att köra ett antivirusprogram.
Om du inte hinner göra detta, så skulle jag nog försöka reparera Windows genom att boota på Windows-skivan och välja reparera.
Mvh // Johan
ja men har tedan testat det med boosta windows cd och jag hiner inte till controll panelen
Är du säker på att det är ett virus?
Anledningen till att jag frågar är att virus oftast inte aktiveras i felsäkert läge….och speciellt inte RPC-virus eftersom att den tjänsten inte är aktiv i felsäkert läge.
Däremot kan det vara ett hårdvaru eller ett minnesfel.
Hårdvaru och minnesfel brukar kännas igen för att det blir ungefär som att dra ut strömmen på datorn och sedan starta om.
RPC-virus startar om datorn på vanligt vis med "windows håller på att avslutas" och liknande….men blir det en "hård" omstart så är det antagligen inte ett virus.
Om du vill försäkra dig om att det inte är ett virus så plockar du ut din hårddisk och sätter den som slavdisk i en annan dator som har ett antivirusprogram och scannar den.
För att kolla om det är hårdvarurelaterat så kan du plocka ut alla extrakort du har i datorn, alla eventuella modem, skrivare etc.
Det enda du ska ha kvar är monitor, mus och tangentbord samt din master-hårddisk och ett minne.
Fick in en dator på jobbet i går som beter sig exakt på det sätt du beskriver (i detta fallet gjorde datorn "hårda" omstarter precis när den skulle logga in) och det visade sig vara en kass S-ATA hårddisk som var felet…och när jag lyfte över disken till en annan dator så kom problemet även på den datorn….så den hårddisken var skrot.
okej ska testa skriv mer tip om detta inte skulle funka

Kontrollera även temperaturen i datorn. Det brukar vara ett vanligt problem nu för tiden att datorn är allt för överhettad villket gör att den startar om sig själv. Oftast på nyare datorer så kan du titta temperaturen i BIOS där du även kan se och ändra inställningar för hur den ska bete sig efter ett vist antal grader. t.ex starta om eller stänga utav sig om tempen överstiger 60 grader på CPU. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson