Struligt värre
Hej, jag hör egentligen till ett annat forum. Men jag skulle bli glad om någon här kunde hjälpa mig.
Min dotter har fått en ny begagnad dator med office 2007 installerat. Jag är ute efter word 2007 i office, eller egentligen hela paketet.
Tänkte om det finns något lätt sätt att kopiera programmet över till min dator? Jag har ett usb minne, kan man kopiera över till det och sen vidare till min dator? Några kablar mellan datorerna har vi inte. Kan man maila programmet?
En väldigt lätt förklaring behöver jag då ingen i familjen är så värst datakunnig.. (inga krångliga dataord…) Och till sist är det olagligt? Vi bor ju trots allt under samma tak…
Tackar på förhand:)
Ja, det är möjligt att kopiera programmet, och det är inte tillåtet att göra så.
Om du kopierar hela programpaketet på enklaste sätt kommer inte registret och startmenyn att innehålla någonting om programmet utan man får leta upp det med filhanteraren och skapa genvägar för att kunna starta de olika programmen. För att filerna (.doc, .xls, .ppt osv) ska öppnas måste man ange med hjälp av "egenskaper" för respektive filtyp att det programmet ska öppna dem.
Innan man har fått igång alla delar av programsviten kommer man att få en del felmeddelanden, några av dem kan innebära att enstaka filer som inte ligger i programmappen också måste kopieras, och det är lite krångligare. Det är stor risk att man får problem med systemet eller med andra program om man råkar göra fel när man tar över filer på det sättet, så det är inte någonting jag rekommenderar.
Det finns ett enklare och lagligt sätt att få en programsvit som gör samma jobb, och det är att ladda hem ett fritt office-paket, exempelvis OpenOffice, som i stora delar är kompatibelt med Microsoft Office. Det skiljer sig i en del detaljer, men det kan öppna filer i samma format och också spara dem i Microsofts format.
En länk till OpenOffice kanske hade varit på sin plats?
Men visst är det så att man fortfarande får installera många program på sin hemmadator + en egen bärbar? Har för mig att det står någonstans när man läser licensreglerna. Eller har det upphört att gälla?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Slamkrypare…
Ok.
För att föra över programmet, kopiera hela mappen där Office ligger ifrån mappen Program och lägg den mappen i Program i den andra datorn.
Sedan söker man upp respektive program inne i den mappen och skapar genvägar till dem som man placerar på lämpligt ställe där man vill ha dem. Snabbstartfältet är det som jag skulle välja, men man kan ha dem i en mapp och man kan placera programmen i startmenyn också med lite händighet.
Så skapar eller kopierar man in filer av typerna .doc, .ppt, .xls och andra filändelser som hör till Office och väljer i "egenskaper" för filtypen att öppna med programmen för respektive filtyp. Enklast kanske om man försöker öppna en sådan fil och får frågan om vilket program som ska öppna; där väljer man att alltid öppna med det programmet, och registerposten skapas.
Så testkör man alltihop och ser om det funkar och om man får några felmeddelanden. Får man felmeddelanden innehåller de ibland namnet på en fil som saknas, och då kopierar man den filen från sin plats i den andra datorn till samma plats i den nya.
Alla teckensnitt kommer kanske inte att fungera, men de vanligaste finns redan i datorn.
Mycket pyssel, inte helt rumsrent, och risk att det skiter sig ändå.
Om man i stället tar hem OpenOffice eller något annat fritt programpaket så slipper man strulet.
De få kompatibilitetsproblem som finns mellan OpenOffice och MSOffice berör oftast inte en hemanvändare, det som är allvarligast är kanske att OpenOffice behandlar formateringen i kalkylceller strikt, medan MSOffice behandlar textformaterade tal som om de vore tal; det innebär att formler som pekar på textformaterade celler kommer att tolkas olika av OpenOffice och MSOffice. Det finns alltså kompatibilitetsproblem att se upp med om man använder båda programmen.
Det är också ofta så att när man tar över en dator så följer kanske inte licensen för Office med. Finns den så är det ju formellt OK, men om den inte finns (programnyckel och att den som hade den förut inte har en kopia av programmet), då har man ju ingen licens.
Så mitt stalltips är att ta hem OpenOffice och om det är viktigt med kompatibilitet att använda det på båda datorerna. I utsträckningen, om det inte är viktigt med kompatibilitet med Microsoft Office, kan man välja att använda det öppna dokumentformatet som numera är internationell standard och används av alla offentliga organ i EU.

Vissa program får man installera på flera datorer, det är sant, men man får bara använda en åt gången. T.ex Photoshop. Den kan du ha på stationära hemma och på bärbara, men du får inte ha programmet öppet samtidigt på båda datorerna.
Jag har en del studioprogram för musik, som jag kan installera och köra på hur många maskiner jag vill samtidigt. Jag får till och med låna ut en dator som är min med min licens på. Däremot får jag inte ge bort maskinen eller sälja den, med programmen installerade.
I stort sett får man se efter i de respektive licenserna, vad som gäller. Vissa licenser får man ju bara använda själv, men inte sprida resultatet man gjort.
Office 2007 hem- och studentutgåvan får installeras och användas på 3 datorer samtidigt.
Trådskaparen frågar om det är lagligt…och att de trots allt bor under samma tak….knivig fråga då det inte verkar som att ni fått med någon Office 2007-skiva….är ni säkra på att det är en laglig installation på datorn över huvud taget eftersom att det var en begagnad dator?
Hej igen. Tack för många uttömmande svar. Jag tycker att det dära gratisprogrammet verkar vara något. Jag ska fråga min dataguru irl… om gurun kan hjälpa mig med min dator… man vill ju inte göra något som är olagligt.
#6 Är det lagligt om hon fått med en skiva?
Jag önskar att det fanns en usbkabel från min hjärna till datorn så den förstod på en gång vad jag ville.:) Men det ska dittas å dattas med koder hit å dit, kryssas i här och där annars funkar det inte där..osv. Jag vill gärna förstå vad jag gör, men har insett att det är svårt när man inte har intresset eller någon utbildning i datorer. Äh jag håller mig till leran, det är lagomt kreativt för mig, så frågar jag polaren sen.
Igen, Tack!