Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1034 ggr
DaMum
0

Fråga ang rippning

Hej!

Jag har en DVD-film som jag skulle vilja rippa för att själv göra en liten filmsnutt och ha på min blogg. Inget kommersiellt alls.

Vet någon om det överhuvudtaget går att göra detta?

Har försökt och försökt, men det tycks omöjligt. Är dock ingen expert på detta, så jag tar tacksamt emot hjälp.

Har Windows Vista Home Edition.

Tack på förhand!

_RS_
0

Jag tror inte det är helt tillåtet dessvärre, med mindre du gjort filmen själv.

pentsium
0

ingenting är omöjligt dock…

johan
0

Kanske finns ett snabbsätt att göra det, men jag tror att du först måste rippa DVD:n till hårddisk. Det kan du göra med t ex DVD Shrink. Sedan behöver du ett program som kan koda om DVD-filerna till ett annat format, lämpligen AVI eller WMV som Windows Movie Maker kan läsa, men tyvärr har jag inget tips på sådant program. Sedan kan du klippa filmen i WMM. Slutligen skulle jag lägga upp den färdiga filmen från WMM på YouTube eller Google Video och använda det på bloggen.

Mvh // Johan

DaMum
0

Hej och tack!

Menar du att det finns ett program som h eter DVD Shrink? Går det att ladda ner gratis möjligen?

Ska googla lite i alla fall, och kolla.

Tack för tipset!

mondeo
0

Magic Video Converter nr 8 converterar de flesta formaten. Finns att hämta på Pirate Bay. (Fast det är ju olagligt förståss, eller?)

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Kaj
0

DVD Shrink hittar du här DVD Shrink är en totalt fri programvara som även klarar av att rippa kommersiella skyddade DVD skivor.

Se dock upp med den kommersiella varianten. Eftersom DVD Shrink är en freeware med öppen källkod så är det några som helt enkelt tagit koden och gjort en kommersiell betalversion av den. Man säger i reklamen att den heter DVD shrink 2007 eller DVD shrink 2008 och att den är den officiella versionen men det är bogus. Det är exakt samma version som gratis versionen som man inte behöre betala för. ALLTSÅ KÖP ALDRIG DVD SHRINK för den är GRATIS.

Här är en sida till den bluffade versionen. Använd alltså inte denna. Glöm det där med årtalet då den är gjord. Senaste uppdateringen av DVDShrink var 2003 och det sker inga nya uppdateringar.

DaMum
0

Tack så mycket för all hjälpen!

Kram!

_RS_
0

Kaj!

Freeware och Open Source är inte samma sak…

Kaj
0

#8 ja det vet jag men just DVD Shrink har publicerat sin kod. Ja egentligen inte öppen då men "var" tillgänglig vilket några utnyttjade för att lura personer och tjäna pengar på något som är gratis.
De som skrev DVD Shrink har själva gått ut och varnat för den komersiella versionen

_RS_
0

Jo… jag ville bara klargöra att det är skillnad på fri och gratis….

Sockerbubbla
0

Jag vill ju också rippa in,