router hackar upp sig
Jobbigt…
Har den nånsin funderat? Lyckas den skicka nånting alls eller hakar den upp sig precis i början av en nedladdning? Är det verkligen routern som hakar upp sig och inte din Internetkoppling? Har Du uppgraderat routern till den senaste programvaran (kanske svårt om man inte kan ladda ned något…)?

Jag har liknande problem med mitt Netgear. Laddar man ner med hög hastighet över wlan så hänger det sig efter ett tag. Detta händer aldrig när datorn är kopplad med kabel.
Jag tror att det beror på överhettning. I mitt nerladdningsprogram så begränsar jag nerladdningshastigheten så går det bra.
Japp värme! plocka bort locket o sätt på ett 120mm fläkt o dom som har d-link så fläkt i bägge sidor…

Min mosters kille hade 0,5mbit ADSL samt en netgear router. De var två datorer inkopplade och routern hängde sig minst 1 gång i timman. Då var det bara att starta om den för att allting skulle fungera igen. Men eftersom min mosters kille är lite utav en spel-nörd så vill ha inte gärna att det skulle hänga sig.
Vi försökte med allting, vi bytte till en nyare firmware, vi testade andra DC och TP kablar, skruvade upp och rensade på damm. Men ingenting verkade fungera. Men vi hittade att problemet endast uppstod om båda datorerna var inkopplade, aldrig om bara en var. Vi misstänkte därför någon form av virus på routern, men vi hade ingen ide om hur vi skulle fixa det så vi lät det vara så länge. Efter en tid så beställde han nytt bredband, 8mbit från Bredabandsbolaget. Så fort det nya bredbandet blev installerat så fungerade allt mystiskt nog hur bra som helst. :-)
Jag använder en trendnet router som blir extremt varm, man bränner sig ärligt på fingrarna när man rör den. Min dator laddar ständigt upp i 1mb/sec dygnet runt. Men min har aldrig chrassat.
Jag tror inte värmen har en stor roll i det här falet.
På villket sätt hakar den upp sig? Kontrollera om du kommer åt den när den hakat upp sig genom att skriva in adressen i adress-rutan i internet-explorer eller annan webläsare. Adressen till routern brukar oftast vara 192.168.0.1, 192.168.100.1 eller 192.168.0.100.
Jag vet folk med D-link som har problem med att bli disconnectade tid som tid. Detta händer när routern updaterar sin DHCP service för att dela ut IP adresser till nya datorer som är inkopplade. Detta åtgärdas genom att manuelt ställa in en lokal IP i datorn så inte routern ger dig en automatiskt.
Hoppas det fixar sig för dig. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson