Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1851 ggr
Nozar
2008-03-28 20:56
0

Photoshop

Förr så använde jag alltid Photoshop när jag skulle redigera foton, teckna bilder i och göra olika designer. Vi fick nu för ett bra tag sedan göra om hela datorn eftersom det var mycket virus i den, allt avinstallerades - inklusive photoshopet.

Så nu de senaste 6 månaderna har jag fått försöka redigera foton i paint, vilket ju inte går särskilt bra, rita i det går ju, men Photoshop gör det mycket enklare och effektivare enligt mig. För att kunna installera att nytt Photoshop behöver jag Servicepack 2 eller nya uppdateringar till datorn..

Men jag kan inte hämta dom uppdateringarna eftersom datorn inte är ett äkta XP. Men då undrar jag..

Har ni olika förslag på Photoshop eller liknande program som går att rita i? Men som man inte behöver ha Servicepack 2 till? För ni som undrar så hade jag Adobe Photoshop Elements 2.0 förr.

Tacksam för svar!

pentsium
2008-03-29 01:07
0

Service pack 2 ska du kunna installera även om ditt windows inte är äkta. ladda ner det bara från MS hemsida från en annan dator och dra över det till din. Sen så har man iallafall kunnat beställa service pack 2 på en cd gratis hem i lådan.

Om du vill kunna köra windows uppdateringar så får du köpa en licens av XP eller leta upp ett WGA-crack på tex pirathamnen.

_RS_
2008-03-29 03:26
0

Eller helt enkelt se till att skaffa en winxp-licens…

Piratprogram brukar smaka skit i längden…

Det är inte konstigt att du fick virus och allt fjukkade till sig och jag tycker faktiskt, ärligt och uppriktigt att du får skylla dig själv.

En uppdaterad dator, med licensierade program och rigorösa backupper drabbas inte särskilt hårt av virus, om man ens blir drabbad.

För att sitta här och försöka få hjälp med att mygla är inte riktigt snyggt tycker jag.

WinXP på tradera: 300 - 900kr ca. Det kan det kanske vara värt?

Eller så kan du skippa microsoft-imperiet helt och köra CentOS eller någon annan linux-distribution. GIMP är minst lika bra som photoshop för en vanlig användare som inte har så höga krav gällande arbetseffektivitet. I princip alla funktioner finns med men det är lite trögare upplagt. En fördel med GIMP, som inte Photoshop har är ju jämförelsevis ca 10 000:- i fördel. Testa det.

bildochfoto
2008-03-29 10:36
0

Gimp är dunderbra och går att göra det mesta i…

bildochfoto
2008-03-29 10:38
0

Ubuntu har allt du kan önska dig som operativ system men ska du spela är det nog bra att hänga kvar i windows…

[cocuyo]
2008-03-29 11:29
0

Jag har en liten fråga här, eftersom jag har en "fulwindows" efter att ha bytt ett moderkort och på så sätt fått en "ny dator" för vilken oem-licensen inte gäller.

Går det att lägga in en ny nyckel utan att installera om?

_RS_
2008-03-29 16:14
0

#5 Ja det går.

klicka start - run

Skriv regedit

sök efter nyckeln för "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\Current Version\WPAEvents"

Ändra ett par siffror i värdet för den strängen och stäng regedit.

Klicka sedan start - run

skriv "%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a"

Då kan du aktivera windows med ett nytt serienummer och aktivera via MS telefonservice.

Zpookey
2008-03-30 05:22
0

Du får visst använda din oem-licens.
Gör bara som _RS_ skriver och knappa in din licensnyckel så blir du tvungen att aktivera den via telefon och där förklarar du bara läget…och sen får du en aktiveringskod att knappa in.

[cocuyo]
2008-03-30 09:30
0

tack

Mickis1994
2008-03-31 21:00
0

Nytt photoshop elements ?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Nozar
2008-04-19 21:19
0

Mickis1994:

Ja, hellst. :)