Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1313 ggr
Psyflex
2008-04-21 15:48
0

Mp3 spelar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag har en mp3 spelar som jag vill kunna koppla in till min dator som jag kan spela musik ifrån in i datorn så att jag kan både lyssna på musik på datorn och från min mp3 spelare. Så min fråga är alltså vilken kontakt på datorn e de ja ska sätt i den??

[cocuyo]
2008-04-21 16:03
0

Det är samma sladd som du har för att ladda in musik i spelaren och du ansluter den på precis samma sätt, så att den dyker upp som en enhet i datorn. Sladden kallas "USB A till mini".

http://www.webhallen.com/prod.php?id=28807 

Sedan ska du normalt bara behöva klicka på det du vill spela eller göra en spellista i musikspelaren som du använder i datorn, Media Player eller Winamp eller annan lämplig spelare. Din MP3-spelare funkar då ungefär som en hårddisk.

Psyflex
2008-04-21 16:38
0

Ja men jag vill ta ljud från min komradio

[cocuyo]
2008-04-21 17:39
0

Ok, missuppfattade frågan. Du använder linjeingången eller mikrofoningången till ljudkortet, men om du inte har en linjeutgång ifrån din komradio kan du behöva en dämpsats.

Du kan bygga dämpsatsen själv, det är helt enkelt två motstånd, det enklaste är att ta till exempel ett motstånd på 10 kiloohm och en potentiometer på 1 kiloohm och seriekoppla över utgången från radion med potentiometerns ena ände mot jord. Sedan ansluter du potentiometerns mittkontakt och jorden till pluggen som du stoppar i ljudkortet.

[cocuyo]
2008-04-21 21:28
0

Om jag tolkar symbolerna rätt så är det den blå som är linjeingång.

Om du inte har linjeutgång men hörlursutgång, kan du använda den och reglera nivån med volymkontrollen.