Datorsäkerhet, och spionprogram via polisen?
Hörde för några dagar sedan ett radioprogram där tyska polisen hade begärt tillstånd att på olika nya sätt bedriva spaning efter tung brottslighet. Man ville spana på misstänkta i deras hem. Ett förslag var att polisen skulle via internet "plantera in" spionprogram i misstänktas datorer.
Detta gör mig förbryllad. Vi datoranvändare försöker ju hålla en så hög datorsäkerhet som möjligt med hjälp av brandväggar och säkerhetsprogram.
Om förslaget går igenom, skulle det då innebära att Symantec och övriga leverantörer av säkerhetsprogram (antispionprogram) måste lämna "frikort" för polisens spionprogram? Våra säkerhetsprogram skulle inte alls reagera på just dessa.
Tanken svindlar om detta skulle bli verklighet! När polisen släpper sitt första spionprogram så skulle samtidigt (eller innan!) övriga databedrägerivärlden kunna utnyttja detta program, "frikort" eller bakdörr! Möjligheten till datasäkerhet skulle upphöra i och med detta!
Finns det någon som känner till något mer? Eller……., hur orolig måste jag vara?
Olika länder har olika lagar. Bara hämta hem ett program från ett land som inte är med i något avtal…

Det kommer alltid att gå att värja sig mot avlyssning. För jag menar, hur skulle de kunna övervaka dig om du inte låter dem?
Krypterade telefonsamtal, oregistrerade telefonkort, mobilt internet osv… det är som att gripa efter en fisk i vattnet. De som vill komma undan, kommer alltid att kunna använda de övriga säkra kanalerna. Att leta efter organiserad brottslighet och tung kriminalitet via spionprogram på datorer tror jag är lönlöst. Så är du bara småkriminell och sköter alla dina affärer från en och samma adress eller dator, bör du nog dra öronen åt dig, annars har du inget att oroa dig för :D
Skulle tro att informationen de skulle kunna få vid en sådan åtgärd dessutom är krypterad och att det skulle vara meningslöst för andra att försöka använda sig av dessa spionprogram i syfte att hacka din dator. Hur orolig är du för att din telefon är avlyssnad idag och att kriminella kommer över den informationen?
Men jag tror inte att det är mer än en ryktesspridning i avskräckande syfte, från polisens sida.

Tack för info. Men, det är inte spionprogrammen i sig som oroar mig. Det är säkerhetsprogrammen i framtiden från Symantec, F-Secure med flera som oroar mig. Det måste ju finnas planerade bakdörrar, sidoingångar och liknande i framtiden för att möjliggöra myndigheternas "avlyssning". Myndigheterna måste ju komma åt en dator utan att säkerhetsprogrammet reagerar. Det är ju dessa bakvägar som kriminella kan utnyttja och komma åt oss vanliga datoranvändare. De flesta av oss använder ju oss av någon typ av dessa säkerhetsprogram.