Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 850 ggr
[Mova]
0

Hjälp fylla i ansökan i adobe?

Hjälp.. jag ska fylla i en låne ansökan som banken har skickat till mig i ett program med adobe reader. det går helt bra att fylla i texten men sen hur gör jag för att spara? om jag klickar på spara som så försvinner det som jag har fyllt i formuläret. vad är fel?

Jalking
0

En pdf-fil? Utan att ha sett den tror jag att tanken är att du ska skriva ut den och fylla i med penna, sen skicka den med den dyra och långsamma posten.

Zpookey
0

Det brukar inte gå att spara sådana pdf:er…du kan fylla i dina uppgifter och sedan skriva ut….men inte spara.

[cocuyo]
0

Om du vill spara så för du använda någon form av utskrift till fil. Jag brukar använda PDF995 som skriver till en PDF och så har jag det sparat. Det går inte att spara inmatade formulärdata från Adobe Reader.

johan
0

Gratis-Readern har inte stöd för det. Då ska man ha riktiga Acrobat.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Om det är ett formulär som du inte har alla data till men har matat in en massa och vill fortsätta senare, kan du i stället för att stänga av datorn sätta den i viloläge. Då kan du starta igen och fortsätta där du slutade.

Om du vill spara enstaka sidor eller hela det ifyllda formuläret så kan du skriva ut till en pdf med exempelvis pdf995.

http://www.pdf995.com/download.html

Du behöver installera både pdf995 och konverteraren, ladda ner båda, installera pdf995 först och konverteraren sedan. Därefter kommer pdf995 att dyka upp som en skrivare att välja i skrivarlistan. Den behöver Internet Explorer för att funka eftersom den ska hämta ett par reklamrutor när man kör gratisvarianten; det försvinner om man registrerar. Om brandväggen inte tillåter IE att hämta reklamrutan funkar det ändå, men reklamrutan blir tom.

Det finns förmodligen andra sätt och andra program också.

[Mova]
0

Tack för all hjälp :) Det slutade med att jag fyllde i den på datan och sen skrev ut den och scanna sedan in den och skicka till min mail och sen mailade jag den dit den skulle :)

Jalking
0

Det tycker jag verkar vara ett bra sätt att klara problemet.

Grundproblemet verkar vara att banken har lagt sig i någon typisk "lagom-nivå" mitt emellan gamla pappersblanketter och modern elektonik utan att gå ända fram. Det smartaste vore naturligtvis ett formulär som gick att hantera elektroniskt från början till slut utan omvägar över tilläggsprogram eller utskrift - inscanning.

Zpookey
0

Tanken är ju att du ska skriva ut en kopia till dig själv också och inte spara dokumentet i datorn då det är osäkrare än att ha det som pappersformat i en pärm. Jag hade iallafall inte endast haft en pdf-kopia på datorn då det är rätt lätt att någon raderar av misstag, hårddisken går sönder, ett virus raderar filer eller att datorn blir stulen…