Problem Tangentbord !
Vårat tangentbord på den bärbara dator funkar inte ! Men nu har jag prövat ett annat och märkt att de inte är fel på tangentbordet utan datorn. Datorn har blandat ihop bokstäverna tror jag för på nån enstaka tangent funkar de men då kommer de upp nått annat konstigt. Vet nån vad som hänt ?
Är det så att du kan få siffror istället för bokstäver eller att åäö blir knasiga?
Om det blir siffror, kontrollera att inte Num Lock är på. Om det blir ; istf ö, tryck Alt+Shift en gång för att växla mellan svensk och engelsk tangentbordslayout.
Mvh // Johan
Det låter ju som det typiska kaffeproblemet; det är ganska ovanligt att tangentbordselektroniken går sönder, mer ofta är det något skräp i tangentbordet. Kaffe är klassikern - eller Coca Cola…
Man tar bort tangentbordet från datorn, öppnar det och tar isär filmskivorna med mönster för tangenterna och gör rent dem och ser till att de torkar ordentligt innan man sätter ihop tangentbordet igen och sätter tillbaka det. Om man tycker att det är för pilligt/jobbigt, så byter man helt enkelt till ett nytt om det är en märkesdator av senare modell. Man kan lämna bort jobbet också.
Kontakten som tangentbordet sitter i moderkorted med är oftast en filmkontakt med en klämma som ska öppnas för att man ska kunna ta ur den. Klämman är en kil som är inskjuten och som ska dras ur ett par millimeter.

#2 De är säkert som du säger (: men hur tar man lös tangentbordet ?
Det är olika på olika datorer. En del kan man bara knäppa loss det från, på andra måste man öppna, ta bort någon plastbit och lossa skruvar. Det beror på vilken dator du har. Vad heter datorn, vilken modell är det?

#4 De är en fujitsu siemens amilo tror jag den heter (:
Jag rekommenderar INTE dig att göra ett sådant ingrepp själv…..
Ett tangentbord kostar mellan 79-1500 kr. En trådbundet tangentbord som är alldeles utmärkt köper du på Siba för under 200 kr.
Är det inte värt det för att slippa pilla bort och diska varje tangent och pilla i kontakter?
Cocuyo verkar ha ett stort intresse för att få gamla datorer att fungera och verkar otroligt duktig på det, men jag som inte är så händig med det fysiska skulle aldrig orka bry mig om att laga ett tangentbord när de är så billiga.
Cocuyo har förmodligen mycket bättre miljö-karma än jag. :)
Mvh // Johan
Jag är nog böjd att hålla med Zpookey och Johan. Prata med dina föräldrar om tangentbordsproblemet. Det troliga är väl att någon vätska har råkat spillas i datorn, men om man ska ta isär och meka med en dyr grej måste man ju också vara beredd att ta konsekvenserna. Tangentborden är ofta inte gjorda för att kunna tas isär, men det går.
Man kan koppla ett USB-tangentbord till datorn, och med det har man fördelen att man inte kommer åt pekplattan medan man knappar på tangentbordet. Nackdelen att det inte är särskilt lätt att ta med sig. Men om datorn används hemma så är det bättre att använda ett löst tangentbord.

Men ! Jag har kopplat in ett usb tangentbord och de funkade inte heller :O DE är datorn som har nått fel.
oops… miss av mig
kolla först om den möjligen är inställd på att använda ett annat språk.
Annars kan man kanske lösa det med reparation av systemet om det skulle vara tangentbordsfilen som har fått något fel. I så fall behöver man installationsskivan. Gör helst ingenting med installationsskivan utan att först göra backupp på alla filer som du vill ha kvar, exempelvis på DVD eller en extern hårddisk.

okej , men hur kollar man de ?

de har kommit up som en väska också är de en etta inuti. den har aldrig funnits förut. hur får man bort dne ?
inställningen brukar synas som en liten blå ruta nertill till höger (aktivitetsfältet?) om man har mer än en nationell inställning att välja på. Annars finns den i "nationella inställningar, språkinställningar" i kontrollpanelen, en ikon som en jordglob.
Väskan med ettan i vet jag inget om - är det möjligen "min portfölj"?
Det kan ju också vara så att du har fått in något elakartat program som ställer till det i datorn.
Om du alls kan använda den bör du absolut se till att ta backupp på allt som du vill spara. Sedan kan du försöka få ordning på datorn.