Mobilt bredband
Hej..
Skulle hjälpa min far som precis skaffat dator och då oxå skaffat ett mobilt bredband.
Datorn var en gammal Compaq, modell vet jag inte riktigt.. Operativsystemet var av gammal sort typ Windows 98, så det gick inte att installera bredbandet eftersom det krävdes Windows 2000 eller senare.. så om jag nu kan ordna en windows xp eller annat operativsystem, vad kräver det av datorn, klarar hans gamla dator av det? Är det bara isåfall bara att köra i cd skivan och installera 2000 eller xp, eller måste man först ta bort windows 98 och sen installera det nyare operativsystemet?
Sen har jag hört att Compaq datorer endast tar compaq grejer, för jag tänkte att jag har ju några bättre ram minnen som ligger här hemma och skräpar, så om jag kan installera dem i hans dator, eller det går inte, jag har ingen Compaq då..
Var allt för nu, kanske inte så mycket om mobilt bredband, men behöver veta detta för att få det att fungera..
XP går rätt bra att köra på gamla datorer tycker jag. Det viktigaste att man har ram-minnet för det. Jag skulle inte köra Windows XP på en dator med mindre än 256 mb minne. Helst skulle jag har minst 512 mb. Stänger du sedan av "fluffet" och kör i Classic-läge så är det ju typ Windows 2000 du kör, men säkrare.
Jag har inte hört att Compaq bara skulle fungera med Compaq-grejer. Du kanske förväxlar dem med Apple? :)
Mvh // Johan
Om han inte har filer han vill spara så skulle jag starta datorn på XP-skivan och göra en ren installation från den. Uppgraderingar är sällan att rekommendera.
Mvh // Johan

Nja…
Compaq är lite luriga vad det gäller RAM-minnen och liknande och vissa Compaq kräver vissa minnen som är certifierade av Compaq. De brukar ha lappar påklistrade där det står Compag part xxxx-xxx, typ. Men även andra kompatibla finns ju, men man får se efter serienummer då. Sedan var det garantiaspekter med andra delar som diskar, modem och liknande… Men garantin är nog slut ändå, så att du byter hårddisk till en som inte är godkänd av Compaq har nog ingen betydelse i nuläget.
Windows 2000 server finns på nätet, och den funkar bra med en del äldre datorer och är lite mindre minneskrävande än XP. För att installera behöver man en diskettstation, vilket inte alla bärbara har, eftersom cd-skivan inte är en startskiva. Det är fyra disketter som först ska installeras, sedan görs resten av installationen från cd. W2K Server frågar inte efter licensnyckel.
Om man installerar W2K bör man ladda hem SP4 från Microsoft och installera den också.
#4: Jag har svårt att tro att W2K Server skulle kräva mindre av datorn en XP. Och varför skulle man köra servern? Det är ju inte direkt så att den här personen kommer ha nytta av att sätta upp msmq-köer… Har även för mig att en hel del multimediagrejer inte fungerar på server-versiorna.
Jag skulle köra på XP, även om det kanske blir aningens långsammare än Windows 2000. Dels för att XP (med SP2) har en inbyggd brandvägg som startar INNAN man loggar in. Men också för att många program inte fungerar på Windows 2000, som t ex många av Windows Live-programmen, program som behöver .net framework eller Office 2007. (Nu vill man nog inte köra Office 2007 på en så gammal dator ändå, men iaf)
Om man inte är val datoranvändare ska man dessutom kör XP för att alla säkerhetsfixar från Windows Update då kommer automatiskt utan att man själv behöver göra något.
Jag kör XP på en gammal P-III med 512 mb ram. Den fungerar hur bra som helst. Kör även Office 2007 och Visual Studio på den. Faktum är att första versionen av iFokus byggdes på den datorn, så den har även SQL Server installerat. :)
Mvh // Johan

OK.. kanon bra.. då ska jag försöka fixa en windows xp skiva med kod som förhoppningsvis ingen använder, å sen får jag se hur det går. Återkommer med fler frågor om det behövs.
Tack så länge..

Jaha.. då kluddar det igen..
Har fixat windows xp home edition, gick bra att installera. Det mobila bredbandet gick oxå lätt att installera, men sen hände inget mer, att hitta sidor gick inte, att uppdatera windows gick inte heller, bara segar sig fram, vad kan det vara som e fel? Han har ju inte de senaste service packen eller något anti-virus, men eftersom inte bredbandet vill hitta eller ta emot något så är det svårt att fixa..
En sak som jag kan tänka mig är att bredbandet är kopplat till en usb port, kablen och modemet stöder 2.0, men i farsans gamla dator är det bara 1.0, kan detta ha å göra med att det går trögt?
Tack så länge..