Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1066 ggr
Kaj
2008-05-19 14:03
0

Windows Vista SP1

Jag får inte upp Vista i min Windows Update. Efter lite sökande på nätet hittade jag orsaken.

Microsoft har temporärt spärrat Vista SP1 för vissa datorer som har äldre drivrutiner för vissa saker (typ grafikkortet och ljudkortet). Ifall man har en äldre version som inte är kompatibel med Vista SP1 kommer windows update just nu inte tillåta dig att installera Vista.

Felet kan avhjälpas genom att vänta eller uppdatera din drivrutin från din leverantör till en version som är kompatiblem med Vista SP1.

En annan orsak kan vara att ditt Windows språk ännu inte stöds från Windows Update.

Slutligen så är det så att microsoft till och börja med endast erbjuder uppdateringen till ett visst antal användare per dag och sedan spärras windows update för flera. Denna siffra kommer att ökas dag för dag tills man slutligen kopplar på den så att det inte finns några begränsningar.

Läs mer här

och här är en lista med drivers som har för gammal drivrutinsversion och där Vista SP1 inte erbjuds förrän man uppdaterat till en senare version

Det går visserligen att gå till Microsofts sida för Vista SP1 och hämta hem hela paketet (då även på svenska) och installera utanför Windows update. Men var beredd på att du då kan få problem. Särskilt då ifall Windows Update inte erbjudit dig uppdateringen för då är det troligen något i din dator som inte är helt kompatibelt med Vista SP1. Så jag skulle verifiera mina drivrutiner (se länk ovan) innan jag gör den manuella installationen.

denstore
2008-05-19 14:21
0

Annars kan man ju leta reda på filen med Vista SP1 direkt på Microsofts hemsida.

Kaj
2008-05-19 14:24
0

#1 ja jag la precis till detta i mitt första inlägg men var uppmärksam som jag skrivit i slutet av inlägget så du inte har gamla drivrutiner för då kan det skita sig.

denstore
2008-05-19 14:32
0

Nja, jag har gamla, hackade drivrutiner till grafiken, då de presterar mycket bättre. Men det fungerade faktiskt ganska bra i alla fall . Har kört med det sedan det kom, och egentligen inte märkt någon större skillnad.

AnnaS
2008-05-19 18:19
0

Har gjort allt det där redan och får ändå det inte att fungera som jag skrev i ett tidigare inlägg. Min dator är en Vista-burk från början, så några gamla drivrutiner tror jag inte att det är… Det är helt hopplöst att installera SP1!

Kaj
2008-05-20 14:03
0

Min dator är också en Vista burk (Vista cerrtified) från Dell (Dimension 9200). Där är dock SigmaTels audio drivrutiner för gamla och jag behöver en ny. Just denna har Microsoft identifierad och som de skriver i länken ovan så jobbar de nu hårt med olika leverantörer (Bl a SigmaTel) för att få dem att leverera en uppdaterad version.
Vad jag sett på nätet från de som installerat Vista SP1 från Download center (inte windows update) och har Sigma Tel ljud kort så försvann ljudet från flera. De var då tvungna att backa tillbaka till en tidigare restore punkt så Vista SP1 inte längre var med.

Jag kommer dock vänta på att Sigma Tel uppdaterar sin drivrutin innan jag lägger på SP1

[kobbeuffe]
2008-05-20 16:56
0

Jag körde in sp1 direkt på updaten idag och det funkade bra. Har en Acer laptop vistaburk

Kaj
2008-05-22 10:37
0

Jag har nu fått bekräftat från Microsoft att

"Det ser som om det fortfarande är ljudproblem och blåskärmar i nyare versioner av sigmateldrivisarna så vi förhindrar fortfarande SP1 via WU"

Det kan naturligtvis funka att lägga på SP1 (via Download Center) om man har SigmaTel ljudkort men som sagt räkna inte med att inte få problem.