Bredbandsbolaget
Jag har flera gånger försökt ringa Bredbandsbolaget för att få hjälp med en supportfråga. Varje gång har dock väntetiden varit mellan 10 och 15 minuter, vilket jag inte har tid att avvara för närvarande.
Det är säkert ett effektivt sätt för Bredbandsbolaget att hålla nere supportkostnaderna, men om det fortsätter att vara så svårt att komma fram kommer det att straffa sig.
Jag är redan nu på väg att lämna dem.
Mvh // Staffan
Jag blev inte kund där just av den anledningen. De återkom inte ens med besked om när jag kunde få bredband via dem.
Du har rätt, det kommer att straffa sig. Kundtjänst är en av företagets viktigaste funktioner.
Vänliga hälsningar
Niklas
Den kanske mest absolut lustiga delen är IP-telefoni i kombination
med internet tjänst hos Bredbandsbolaget. Det har hänt ett antal
gånger att både IP-telefonin samt internet är nere och vad gör man
då? Jo, man blir lite smått irriterad eftersom det händer relativt ofta
och det man inte minns får man ha i fingrarna, så man sliter fram
sin mobil och börjar picka in deras 020-service telefonnummer bara
för att få kastat i ansiktet att mobilsamtal tas inte emot, utan ring
ett 08 nummer istället, som har följt CSN's approach när det gäller
telefon tider, dvs 08:00:00-08:00.01.
Mvh // Så
Bara 10-15 minuter? När jag skaffade BBB var det konstant en timmes kö till supporten…
För övrigt har jag varit med om exakt samma historia hos Chello/UPC och även hos Algonet/Telenordia när jag själv jobbade där… Det var surt för alla inblandade. Supportkostnaderna är ofta underskattade!
// Måns

#4 (Måns)
Det har med min e-post att göra. Saken är den att jag ständigt har min bärbara dator med mig och att jag har flera e-postadresser att ta hand om.
Exempel:
När jag befinner mig hemma måste jag för att kunna skicka mail från min min e-postadress på Aktieguiden gå in och ändra Outgoing Mail Server (smtp) till smtp.bredband.net för att kunna skicka iväg mail medans det fungerar utmärkt att köra på mail.aktieguiden.com från kontoret eller från mitt 3G-kort.
Det har hänt många gånger att jag glömmer ändra detta och att brådskande mail då blir liggande i min Outbox i Outlook.
Ytterst irriterande.
// staffan
Det har jag också haft problem med. Det är väldigt besvärligt med flera konton.
Vänliga hälsningar
Niklas

#2 (så)
Ja, det har jag också stört mig på. Just när man är som mest förbaskad kommer det ytterligare en sak att störa sig på. Det vore isåfall smartare att inte ha något 020-nummer alls…
// staffan
Staffan: Alla bredbandsleverantörer har precis samma sak nu för att få kontroll på att deras kunder inte skickar spam. BBB eller andra - samma problem.
Mvh // Johan

#9 Inte Adamo, jag skickar via olika SMTP servrar och ingen av dem är Adamos egna.

#9 (tillalex)
Adamo, dom har jag inte hört talats om, är du nöjd med dem?
Mvh // Staffan
Staffan, kan du inte lägga upp två stycken konton på i Outlook på ditt konto. Ett med smtp aktieguiden och ett med smtp.bredband.net.
Vid sänd kan du sedan välja via vilket konto. Eftersom båda kontona har samma inställningar (utom smtp adressen) så blir det rätt epost adress som avsändare och allt.
Du kan ju ställa in att t ex aktieguiden ska vara standard konto. sedan när du sitter hemma och vill sända så sänder du via BBB kontot. Vid sänd knappen dyker det upp en liten pil om du har flera koton reggade. där kan du välja vilket konto du skall sända från. väljer du inget så tas standard kontot
Jag visste inte att BBB hade spärrat porten för utgående SMTP, men som Johan skrev är det ju väldigt vanligt, och viktigt för att kunna stoppa zombie-PC som står och skickar miljontals spam utan att ägaren vet om det.
Den bästa lösningen tror jag är den som manpeace anger (#12) - att ha två konton för utgående post i Outlook. Då måste du bara hålla koll på vilken du använder när du är var.
Annars kan man tycka att det borde finnas fält för flera SMTP-servrar i e-postprogrammen. "Om den första inte funkar, testa den andra" osv. Kanske finns det nån mjukvara man kan installera på sin egen PC som funkar som lokal SMTP men som bara vidarebefordrar till ett förvalt antal SMTP-servrar transparent? Kan vara värt att titta på…

Jag levde för några år sedan som stolt användare av bredbandsbolaget.
När dom sedan blev uppköppta har det bara gått utför. Det verkar som dom har för många kunder än dom klarar av att handskas med. Internet började gå ner stup i kvarten och någon support var det ingen ide att ringe då man fick kramp i armen av att hålla i telefonen 2 timmar i väntekö. Jag bytte istället till comhem som fungerar aldeles utmärkt och har endast gått ner någon enstaka gång på 1 år nu, och dom gångerna har det blivit fixat efter max 1 timma.
Jag har en bekant i Norrköping som har problem med sitt bredbandsbolaget.
Hon lyckades iaf ta kontakt med supporten. Dom felsökte sitt nät en hel vecka utan att hitta vart felet låg.
Jag har precis fått stadsnätet inkopplad i lägenheten. När min bindningstid för comhem är slut ska jag byta direkt till vattenfall's bredband som ska fungera helt utmärkt vija stadsnätet. :-)
MVH
- Jim Johansson