Tyst dator
Jag har tänkt köpa en ny dator. Jag använder den mest för internet, office etc. Men den ska klara RTS-spelet Age of Empires III, vilket jag antar de flesta nya grafikkort kommer att göra.
Men jag vill ha en tyst dator, och gärna i en hyfsat liten låda. Jag vet att det finns ett företag som säljer helt tysta datorer, som dessutom både är små och snygga. Men priset drar iväg rejält. Jag tar tacksamt emot tips och förslag på modeller och ställen att handla på.
De nya datorerna med BTX-kort ska ju vara betydligt tystare eftersom de har bättre luftgenomströmning. Jag har dock aldrig sett någon i praktiken.
Jag vet att Dell Dimension 5100 och Dell Dimension 9000 är sådana. Andra tillverkare har säkert också börjat få det nu.
Annars kan ju bärbart vara en idé. Dom är ju i princip alltid tysta, men lite dyrare.
Mvh // Johan
Min bärbara är allt annat än tyst. Den förra stationära jag hade, som jag försökte få tystare, lät mindre. Det är en Fujitsu Siemens Amilo tror jag. Låter som ett reaplan. Den bärbara på jobbet låter något mindre. Det är en äldre IBM Thinkpad. Välj ingen av dem.
Vänliga hälsningar
Niklas
Min gamla bärbara lät också jättemycket. När jag bytte hårddisk blev den knäpptyst! Den har fortsatt vara tyst i två år till efter det. :)
Undrar om datorn blir tystare om man ställer in den i kylskåpet… :)
Mvh // Johan

#2 Min Amilio är knäpptyst. Jag får sätta örat mot den för att höra något alls och då är det nog hd'n som hörs. Ibland susar fläkten till någon sekund. Iofs är det en Pentium M i.
Pokie, grafikkort kan låta väldigt mycket. Det finns en del GF-kort utan fläktkylning som kallas "silense". Kolla på dustin.

Kolla lite på de olika barebone lådorna som finns. En sak att tänka på är deras nätagregat ska klara av ett tungt grafikkort, eftersom du vill spela AOE III.
Inte för att jag fåstår det när WOW finns ;).
Gjorde ett besök på Dells hemsida. Dimension 5100 har beskrivningen "Sval, tyst design som passar i hemmet". Det låter helt klart lovande. Jag gjorde en medelkonfiguration med en 17" platt skärm. Utan Office. Priset blev 14.852 kr inkl moms.
3000 kr för en platt 17" är inte lågpris. Är Dell dyra eller får man kvalitet?
Sedan undrar jag vad tyst och sval innebär rent konkret i db. Ska kolla om Dell kan svara på det
Modellen 9000 kunde jag inte hitta, kanske har den utgått, för det fanns en ny modell kallad 9150, det stod dock inget om tyst eller BTX där.
Jag har inte Dells LCD-skärm själv, men vi har många sådana på jobbet och dom fungerar bra. Har även läst att deras 19":are ofta ligger på top 3 i tester.
Mvh // Johan

Jag kan rekommendera bärbar i stället för stationär..
Har en med AMD 64 plus en 18 ” LCD bredvid.
Tyst och snabb. Tycker att det är den bästa kombination
man kan ha
//
Ok, jag öppnar upp alternativspår med bärbar. Jag vill ju trots allt ha en bärbar ändå.
Hur tyst är din AMD 64?
Vilka företag gör bra bärbara?
Törs man rekommendera en Mac Mini?

#9 HP har mycket bra bärbara sitter med en nc8230 den är en mycket kompetent maskin.. Men det förstås, en PowerBook är väl lite mer en drömmaskin för mig. Kvalitetskänslan i den är helt överlägsen allt jag tidigare sett.
---

För det mesta är den helt tyst, ibland går fläkten några sekunder.
Kolla lite närmare på datorer med Inlels M-processorer, 2Ghz är
mycket kraftfulla och strömsnåla.
Det finns många märken att välja på, alla har sin egen favorit.
Sitter det en Centrino system i datorn så spelar inte märket någon större roll. Centrino har fått en efterföljare men vet inte om den har kommit ut ännu.
Här har du en som du kan jämföra mot
//

Det som jag inte tycker om i min bärbara är 15,4" widescreen skärm.
Hade varit trevliga med vanlig 15” skärm. När man läser mycket så får man skrolla jämt.
//
#13 Jag tycker precis tvärtom, tycker det är kanon med widescreen på min bärbara. Däremot skulle jag klart avråda från min modell, Dell 9100..tror jag den heter..fläkten låter enormt mycket när jag kör lite olika program med aktiegrafer.
Jag gillar också widescreen på datorn.
Vänliga hälsningar
Niklas
#10 Jag vill ha Windows. Men Mac Mini är ju bara för underbar.
Jag har nu övergett tanken på att ha en bärbar som ersättning för en stationär. Det är alltid något som saknas i kombinationen, även om man har modesta krav.
Om jag sedan ska kunna använda den som bärbar så måste den ju dessutom ha en dockningsstation. Finns inte en chans att jag kommer orka dra ur och stoppa i åtta sladdar varje gång jag tar med mig datorn.

Vi har fått HemPC erbjudande, dock så fanns inga PowerBooks med i det :((((( Men det fanns ett paket med en MacMini.. Är mycket sugen på att skaffa mig en sådan. Eller så kör man det crackade x86 OSX, i princip alla jag känner har avinstallerat Windows och kör det istället. Det är ett enormt imponerande OS. Med tanke på att Vista ligger ett år bort så kommer antagligen Apple hinna GA en ny version av OSX dessutom.
---
Appropå Dells TFT-skärmar. Jag har haft ett antal TFT-skärmar av varierande märken och jag tycker att Dell är den i särklass bästa. Den är väldigt behaglig att titta på.
Tom