Excelformel?
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med excel på jobbet.
Bifogar ett excelblad där jag skrivit vad jag vill ha hjälp med.
Tack /Magnus
Namnet på zip-filen var beställningar med Ä (kom på att åäö brukar ställa till problem när man ska öppna filen). Jag har ändrat namnet till bestallningar.
Gör en pivottabell!
Stå i din tabell, gå till Data, Rapport för Pivottabell och pivotdiagram, tryck Slutför. Dra fälten artikelnummer och artikelnamn till ytan "Släpp radfält här". Dra Beställare nummer och bestämmare namn till ytan "Släpp kolumnfält här". Dra fältet Antal till ytan "Släpp dataelement här".
För att få bort delsummorna på Artikelnummer och Beställare nummer dubbelklickar du på den grå fältknappen och väljer sedan Delsummor: Inga.
Mvh // Johan
Tack Johan
Jag ska testa om jag får till det.
Va faan…
Det fungerar 
Tack så jättemycket
En följdfråga.
Jag testade att göra om det till ett pivotdiagram. Men eftersom det är "antal" så syns inte de som har lite antal (hammare och skruvmejsel).
Hur gör man för att ändra det till "procent av totalt beställda hammare" och "procent av totalt beställd spik" osv?
Dubbelklicka på "Summa av antal". Klicka på Alternativ, välja Visa som "Summa av rad", tryck Ok.
Pivottabeller är så grymma!
Mvh // Johan
Nej…. Du är grym 
Du menade förståss % av rad.
Nu fungerar det som jag vill ha det. Tack så jättemycket.
Nu gäller det bara att få detta att fungera på den riktiga beställningen.
Spännande…
En sorteringsfråga
Nu är alltid den blå längst ner, sen kommer den röda och sen den gula.
Går det att sortera om det så att den största alltid kommer längst ner?
Då går det att snabbt se vem som beställt mest grejer. Det är den som har färgen som är längst ner i staplarna.
Och jag skulle vilja ha en till stapel där det står "sammanlagt". Där ska den slå ihop "20% hammare" + "0% skruvmejsel" + "55% spik" på var och en av beställarna. Och sen ta procent på det. Då vet jag vem som beställt mest av alla sammanlagt

Om du inte vill göra en pivot tabell kan du använda formeln ANTAL.OM
Lägg denna formel i en valfri cell och värdet på hur många av cellerna i området som innehåller "hammare" kommer att visas i denna cell
=ANTAL.OM(A1:A20;"hammare")
Tack Kaj.
Roligt att få lära sig en massa nya saker med Excel :)