Hjälp med filmklipp
Har klippt ihop en rolig film från en kompis svensexa i Windows MovieMaker. Efter många krasher och svordomar lyckades jag i alla fall få fram en 4 GB avi-fil som jag sedan lyckades spela upp på min bärbara dator under bröllopet.
Nu undrade kompisen om jag kunde bränna ner filmen på en DVD-skiva som han kunde spela upp på sin dator….
Då bränner jag AVI-filen och allt är frid och fröjd tills jag ska testa DVDn…då kan helt plötsligt inte Windown Media Player spela upp filen för att "nödvändig Codec saknas"… Men jag kan däremot spela upp den ursprungliga filen på min dator… (kompisen kan inte heller spela upp filen på hans dator….)
Hur går det ihop sig?? Någon som har nåt tips på hur jag kan lösa detta?
/Tobbe
Du saknar en codec på din kompis dator som du antagligen har på din dator. Efter vad jag kan förstå på ditt inlägg har du antagligen skapat en AVi fil med DivX codecen. Denna är normalt inte installerad på datorn eftersom den är en betalcodec. Dock kan man använda sig av den fria XVID som är släkt med DivX och brukar vara 100% kompatibel
Det finns ett gratis program som talar om allt om dina filmer, vilka codecs dom har, hur dom är skapade, med vilka parametrar typ fps, vilket ljudcodec du skapat med osv.
Detta program talar även om ifall du saknar den aktuella coden.
Programmet heter GSPOT och du hittar det på http://www.headbands.com/gspot/
där ser du som sagt vilket codec filmen är skapd med. sedan kan du goggla efter det. du kan troligen även hitta detta codec direkt på microsofts hemsida. Det finns en parameter i Windows media Player som heter något typ ladda hem nödvändiga codecs automatiskt eller så. Du kan ju även pröva denna instaällning för att se om WMP hämtar hem codecsen.
Här hittar du fria codecs http://www.free-codecs.com/download/GSpot.htm - kolla i höger kanten. Där finns även Codec packs som innehåller flera vanliga codecs i en installationsfil
Tack för svaret, ska ladda ner lite codecs nu….
Men det lustiga är ju att jag kan se filmen på min dator, men tar jag den brända DVDn och försöker spela upp den på min dator, jag då funkar det inte…. mysko….
Ja det verkar iof underligt.
vilket program tittar du på dvd filmer med på din dator?
Vilkett program skapar du din dvd från din avi med?
Jag använde Nero när jag brände AVI-filen. Annars så kollar jag på DVD med nåt vanligt program som ingick när jag köpte datorn.
OK i Nero kan du ställa in en massa parametrar för hur din slutliga DVD film ska bli. Normalt brukar dock datorer kunna spela upp de felsta konfigureringarna medans DVD spelare är mer känsliga.
En sak att kolla är att du har rätt antal fps i din konfigurering. De skall vara 25 fps för PAL formatet och 29,97 för NTSC. Du bör ju skapa din DVD med PAL formatet tycker jag och då se till att det är 25 fps.