Vista / XP-funderingar
Har funderingar kring (krånglande?) VISTA vid köp av ny dator.
Om man hittar rätt dator men med "fel operativsystem" (dvs Vista), kan man då avinstallera Vista och slänga in XP (från orignal CD) utan att det kör ihop sej i systemet?
Har läst att det ev. bara fungerar med Vista Business och inte Basic?
Du kan alltid formatera om datorn och installera xp i stället men med vista ultimate och buisness så tillåter nedgradering till xp och då tror jag att du får med drivrutinerna du behöver också., annars är det oftast problemet med nyare datorer att det är svårt att hitta rätt drivare till äldre operativ. varför vill du inte ha vista? Jag kör home premium på mina 2 laptops och efter uppdateringen till sp1 så verkar de riktigt stabilt faktiskt.
Det stämmer det #1 säger med versionerna som går att nedgradera. Men det finns faktiskt de som fortfarande säljer datorer med XP. Men det är inte Elgiganten, OnOff och Siba utan du får gå till riktiga datorbutiker istället. Många datortillverkare har faktiskt XP i sitt sortiment men elektronikkedjorna tjänar inte lika mycket på dessa så de har inte dom i sitt sortiment. Köper du i en riktig datorbutik kan du för det första få en skräddarsydd dator med det du vill ha eller så kan de ta hem en färdig dator med XP åt dig om de inte har den hemma.
Jag fattar fortfarande inte hur folk kan köpa sin dator hos elektronikkedjorna med tanke på att deras support till kunden upphör i samma sekund som kunden passerar utgången med sin kartong.
Vad gäller SP 1 till vista så har det varit lite bekymmer med det.
http://www.idg.se/2.1085/1.151916
Förstår inte heller hur man kan köpa en dator, TV, mobiler eller annan dyr elektronik hos Siba, Onoff etc. Händer något så står man garanterat ensam utan hjälp och bara krångel väntar. Been there, done that. Aldrig igen.
Bra att veta att det går att nedgradera, tack för svaren!
Kör Vista 64. Klockrent. Visst, jag har bantat det en del via Vlite, men minneshanteringen av program är kalas. Två sekunder att starta Photoshop. Stängt av alla onödiga tjänster med. Är som XP, fast utan att datorn låser sig vid läsning av DVD.
Har aldrig varit med om att DVD:n låst sig vid läsning på XP.
Vill du vara med om något som är snabbare än din Vista 64 så installera XP 64….
#5 Körde jag med för ett halvår sedan. Då låste sig datorn istället. Förmodligen för kasst stöd med drivrutiner då, men även programmen ville ej.
Med skiva i XP stannar allt upp utom webbsurfande i fyra sekunder. Känns som den samlar kraft för att läsa in den första tiden. Så på min dator och de på jobbet.
Angående snabbhet, tja, samma bild tar exakt lika lång tid att retuschera i XP som i Vista. Det tar lika lång tid att starta hårddisken med XP som den med Vista. Jag vet att det finns en del grejer som XP är bättre på i Benchmarks, men XP saknar ändå minneshanteringen. De mest använda programmen läses in efter autostarterna, och det är mer värt för mig än att packa upp rar-filer tio sekunder snabbare.
Testa Vista på en annan hårddisk i en månad, men glöm inte att banta det först med Vlite så att man blir av med defender helt och hållet.
Nej tack…har både varit betatestare och kört skarpt med och utan servicepack 1. Jag tänker inte använda Vista mer…jag väntar på nästa.
Jag har aldrig haft de problemen du verkar ha haft.
Vad gäller defender så hade jag rekommenderat dig att använda det….eller du kör hellre oskyddat?
Jag väljer andra vägar helt enkelt än defender som är betydligt resurssnålare.