Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 482 ggr
Hjortronsylt
0

Samma Ftp-konto men från två datorer - hur?

Vill jobba med hemsidor och FTP från två datorer parallellt, men har några frågor kring det som jag inte blir klok på hur jag ska lösa.

Jag har ett Ftp program i dator A, där jag även laddat upp allt till hemsidor på. Allt kring hemsidorna ligger där.

Men då jag också behöver komma åt hemsidorna via den bärbara, så har jag därför lagt in allt hemsidematerial på hårddisken här också. Men, nu är frågan - vad händer om jag loggar in på användarkontot från den bärbara? Måste jag ladda upp allt material igen eller kan jag bara göra dom redigeringar/tillägg som behövs utan att kopiera in allt igen? 

Hoppas ni förstod vad jag menar. Fundersam Tack på förhand!

[cocuyo]
0

Nej, du behöver inte ladda upp allt, men kanske är det ett problem med programmet du använder för att skapa hemsidan. Den måste självfallet vara synkad om du använder ett program som spar den i din dator och som laddar upp hela strukturen och håller ordning på vilka filer som ligger där. Det kan vålla problem om man ändrar från annat håll.

Men det har inte något med FTP att göra, utan på hur programmet som skapar hemsidan håller reda på hur den är organiserad. 

Med FTP kan man om servern tillåter det vara inloggad från flera olika håll samtidigt; det enda problem som kan uppstå är att man kanske inte får in ändringarna i strukturen på den andra datorn om programmet saknar en funktion för att kontrollera uppdateringar som har gjorts från annat håll. Det handlar alltså om webeditorn som man använder, inte FTP.

Hjortronsylt
0

Tack för svar!  Programmet jag använder är HTML Edit och Smart Ftp. Jag knackar alla koderna, sparar sidorna sedan som vanliga html-sidor på hårddisken och laddar sidorna + bilder via Smart Ftp.

Samma sak önskar jag få gjort på den bärbara, men om jag förstod dej rätt så måste HTML Edit vara synkad - med vad? Sidorna sparas ju separat på hårddisken?

Kanske finns smidigare o lättare alternativ att jobba på, hojta gärna till i så fall.  Tacksam för tips!   :-)

Zpookey
0

Nu vet jag inte hur intressant det kan vara…men om du arbetar i t ex dreamweaver så kan du editera direkt på hemsidan…
Dvs du ansluter till websidan….och får upp hela katalogstrukturen i dreamweaver….du dubbelklickar på dokumentet du vill ändra och gör de ändringarna du vill…antingen grafiskt eller via kod….och när du sparar så läggs dokumentet direkt på hemsidan…..
Sen spelar det ingen roll vilken dator du ansluter med som har dreamweaver….det funkar likadanit ifrån alla….du lägger bara in kontouppgifterna första gången sen är det färdigt.

För att svara på din fråga….du behöver inte ladda upp allt…..du behöver bara ladda upp de filerna du ändrat….
Ändrar du t ex index.html och lägger till en länk till en ny sida som heter start.html som inte fanns där innan så behöver du bara skicka upp index.html och start.html…..

Eller missförstod jag? Förvånad