jag behöver lite hjälp min dator låser sig.
jag skulle vara tacksam för lite bra råd. min dator typ låser sig totalt. och när jag säger totalt så menar jag totalt, det går inte ens att flytta musen över skärmen och det går inte att trycka ctr + alt + del.
och om det hjälper er som ger tipps så är det ytterligare en sak som är totalt knepigt när den låser sig. om jag har musik igång när en låsning händer fortsätter musiken att spela men det är inget annat som ens rör sig. från börgan misstänkte jag överhettning men i går bevisade datorn att det inte berodde på det, jag har sidan på datorn borttagen och fönstret i rumet vidöppet det är nästan så jag huttrar, så det är inte överhettning. jag gillade till och med att få BSOD = blue screen of death bättre än det som händer nu.
obs. när detta händer måste jag stänga av datorn manuellt genom att hålla inne knappen på datan i 5 sec, och det går inte att göra på annat sätt.
Det är inte så att du råkat installera 2 antivirusprogram?
Om du har XP så kan du använda dig av funktionen "Systemåterställning" för att backa tillbaka datorn till en tidpunkt då du vet att du inte hade något problem.
Att datorn låser sig tycker jag låter som att där är någon programvara som inte funkar som den ska.
Hade det varit minnesfel eller liknande så hade du med all sannolikhet fått BSOD eller omstart av datorn istället.
Hade det varit en överhettning så hade datorn startat om automatiskt och inte hängt sig.
Det kan också vara så att datorn låser sig när den slår över till skärmsläckare eller strömsparläge.
Prova att stänga av skärmsläckaren och gå sedan in i "Inställningar" och sätt alla strömsparfunktioner till "Aldrig" och se om det hjälper.

nej jag har inte 2 antivirusprogram faktum är att jag inte har något aktivt antivirus alls just nu för jag har 2 brandväggar innan datorn (en i modemet och en i routern). men jag har däremot en antivirus scanner och den funkar som den ska och det finns inga virus på datorn.
ja jag använder mig av XP men jag har inte Systemåterställningen påslagen.
jag tycker det har funnits massor av prylar på min dator som inte funkat men det har alldrig gjort så här. och jag hade inte instalerat något nytt alls innan det här startade.
nej minnet är det inget fel på.
fast det där med att datorn inte startar om kan vara på grund av att jag har ställt in datorn på att inte starta om när sådant händer. han som hjälper mig med datorn har nämligen bett mig att skriva ner alla "0x00000000" när det blir BSOD och det går inte att göra om datorn startar om sig själv. men skulle den starta om skulle jag ju bett om hjälp för det i stället.
nej jag kan i alla fall söga att det nite är skärmsläckaren eller något sånt för den går in i skärmsläckar läge efter 10 minuter som datan varit inaktiv och jag har fortfarande kunnat forsätta efter mer än ca 1 timme. så det är inte skärmsläckaren det gäller.
Det verkar ju som om processorn har fullt upp och ingen annan process får en syl i vädret medans din musikspelare tydligen mår fint. Är det möjligen så att musikspelaren alltid är på när problemet uppstår? Eller uppstår problemet även annars?

det kan vara möjligt för det har segat lite före varje gång det har hänt. och jo problemet har uppstått några gånger utan att musikspelaren är på. men jag hoppas i alla fall om det kommer att hjälpa med den ram minnes uppgradering jag ska göra. även om det hänger på processorn så kan man ju alltid hoppas.

någon måste hjälpa mig riktigt snart ochså. DET BLIR BARA VÄRRE! nu slutar saker att funka när jag startar datorn. som nu i morse ex: så "slutade" datorn lysna på grafik kortet och bilden blev typ 1024 x 768 i stället för 1280 x 1024 som jag brukar ha. och dessutom så slutade internetet att funka fram tills det jag hade startat om datorn 2 gånger till.

#5 Om det blir värre tyder det klart på ett hårdvaru fel. Jag är inte 100% säker på vad som exakt händer ifall grafikkortet "hänger" sig men om den inte ritar om någon annan bild så skulle det se ut som att musen och ctr-alt-delete inte fungerar som det ska. (DVS den ritar inte ut ändringen).
Ett enkelt test som visar att datorn har hängt sig är annars att trycka in num-lock/capslcok. Om de inte ändrar sig från av/på så brukar datorn normlat ha låst sig helt.
Annrs so joo, Det kan vara fel på minnet. Det kan vara fel på hårddisken.

num-lock/capslcok knapparna funkar inte.
Kasst tangentbord och/eller mus?
Helt klart ett hårdvarufel. Du kan försöka hela arsenalen av andra åtgärder om du vill (ta bort alla suspekta program, uppgradera ram, reinstallera windows, uppgradera bios, virusscanna dag och natt etc) men jag tror ändå att det är någon hårdvara som måste åtgärdas. Men allra först rekommenderar jag b-a-c-k-u-p. Just my 2c.