Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1244 ggr
KrutiZ
2008-06-22 01:46
0

VISTA

Hejsan, Jag irriterar mej något fruktandsvärt på att vista jämt och ständigt ska fråga mej om jag tillåter vissa saker som ska installeras, och varnar hela tiden. jag undrar nu hur jag får bort så att det inte ska fråga mej hela tiden utan bara installera heltenkelt.

om jag är otydlig så säg gärna till
Tacksam för svar
Mvh Daniel

PS: Har Windows Vista Home premium

Zpookey
2008-06-22 02:53
0

Det heter UAC och stängs av i kontrollpanelen har jag för mig.

Eller om det var i användarkontodelen…

Kaj
2008-06-23 12:12
0

Gå till startknappen och skriv UAC (User access Control) i sökrutan så kommer du till den del av kontrollpanelen där du kan stänga av UAC.

UAC är en säkerhetsförbättring i Vista som gör att inte vem som helst utan din vetskap och tillgång till ett administratörs konto och lösenord, kan installera saker eller göra förändringar på din dator. Detta gäller all typ av installation och förändringar vilket tidigare var möjligt ifall du körde med ett adminsitratörsid.
Alltså inte att rekomendera tt stänga av denna funktion men ifall du verkligen litar på alla websidor, program som du har och installerar etc så visst …

Något att tänka på är ju att det hos dig hela tiden verkar komma upp dessa frågor. Det betyder ju att något jämt och ständigt gör förändringar i ditt system. Om det inte är du själv som utryckligen gör detta bör du fundera på vad det är och inte tillåta att ändringen slår igenom

KrutiZ
2008-06-24 23:05
0

#2, Okej tack, jo det är värt att fundera på. Tack för tankeställaren. Nu kanske du har räddat mej ifrån en hacker eller dylikt. Så tack så mycket Glad

johan
2008-06-25 02:08
0

Stäng INTE av UAC! Det är ungefär lika dumt som att plocka ut batterierna ur brandvarnaren för att det är störande att den tjuter så fort det blir rök i närheten.

Ja, den kan vara irriterande när man precis håller på att installera om datorn och man installerar mycket program och ändrar inställningar, men när man använder datorn normal så kommer den inte särskilt ofta. Och kommer den utan att man själv gör något speciellt så ska man som Kaj säger vara extra vaksam.

Mvh // Johan

Kaj
2008-06-25 13:59
0

En annan sak som Vista höjt säkerheten på är att det spelar ingen roll ifall du är påloggad med ett adminkonto. UACn kommer ändå att fråga dig varje gång något vill göra en förändring i ditt system. I WinXp så bara installerades det eller gjordes en föränding i OSet ifall du var påloggad med ett adminkonto.
Detta gör att man egentligen aldrig behöver köra påloggad med ett adminkonto i Vista. Det räcker att du har ett vanligt userkonto. Så fort du behöver göra något som kräver adminrättigheter får du upp en fråga från UAC där du kan ange ditt adminkonto och dess lösenord (du behöver inte logga ur ditt användarkonto utan bara ange värdena för ditt adminkonto direkt - sedan behöver du inte heller logga ur ditt adminkonto för det används enbart vid själva ändingen och sköts helt av Vista).

Så tipset är att se till att du har ett adminkonto och ett användarkonto för varje användare som skall använda datorn. Men logga alltid in med det vanliga användarkontona och använd endast adminkontot då UAC ber dig ange lösenord för detta (och då bara ifall du vet att det är du som triggat detta (typ när du skall installera något eller göra någon förändring i ditt system som du vet att det är just du som triggar.

[Norum]
2008-06-25 17:14
0

Jag är ensam på min dator och jag gick in genom kontrollpanelen för att ta bort alla dessa förfrågningar så fort jag skulle installera något. Har ej heller något lösenord… Men jag är ensam på min dator så ingen annan gör något med den.

Kaj
2008-06-25 17:26
0

#6 problemet är ifall du är inkopplad på internet och någon lyckas hacka sig in på din dator. utan lösenord och UAC urkopplat är det fritt fram att göra vad som helst.

Zpookey
2008-06-25 19:27
0

UAC är till för att inga virus eller andra hot ska kunna göra ändringar på din dator utan din vetskap. Det är inte till för att någon annan i ditt hushåll inte ska kunna göra ändringar….för då kan de ju ändå bara trycka på "acceptera"-knappen precis som du själv gör.