Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 458 ggr
avant
0

Hjälp med internminne

Tittar förbi detta forum, vanligtvis hänger jag på kolhydrater.ifokus.

Jag skall hjälpa mina föräldrar att uppgradera deras dator genom att utöka interminnet något. Det behöver inte vara rejält; de sitter mest med vanlig surfning, ordbehandling, epost och liknande.

I datorn sitter nu 512 MB på en av de två minnesplatserna. Det verkar vara en djungel att röja igenom för att hitta rätt. Jag kan absolut ingenting om det Fundersam.

Den info jag fått fram genom diverse programvaror är att datorn har en DDR2 PC2-5300U ATA133 DIMM 240-pin. Såg även det stod DDR2 SDRAM.

Min första tanke är att sätta in en till 512:a. Då jag bor nära Inet i Göteborg vore det smidigast att handla där. Någon som skulle kunna vara snäll att hjälpa mig att på denna sidan hitta den jag behöver?

Och vid själva monteringen: är det bara att sätta in den och sedan köra som vanligt, eller krävs någon konfiguration?

Inkanyezi
0

Om det bara handlar om att använda nätet och ordbehandla och e-post så räcker det egentligen utmärkt med 512 MB minne. Om datorn har börjat gå trögt så är det andra saker än mängden minne som strular.

Men så klart, sätt gärna i mer, och de uppgifterna du har där räcker mer än väl för att hitta rätt minnesmodul. Troligen blir datorn lite snabbare eftersom den antagligen kan få "dual channel" när du sätter i en till likadan. Det lär inte märkas för de uppgifter som du nämner, utom möjligen ordbehandlaren om det är MSOffice. 

Och det är bara att köra när man har ökat minnet, datorn håller själv reda på hur mycket minne den har. 

Om det är så att datorn går trögt är det framför allt fragmenterade filer på hårddisken som kan slöa ner den och eventuellt också tjänster som laddas när man startar den. Det finns också en del antivirusprogram som är helt eländiga på att få datorn trög.

AndreasS
0

# Det du kan göra är att ta ur minnet du har och ta med dig det till butiken och be dom hjälpa dig så du får rätt minne.

När du sen moterar i minnet så behövs det ingen konfiguration utan bios sköter det automatiskt.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek