Två hårddiskar - varför?
Bra eller dåligt med två hårddiskar?
Vad innebär mjukvara resp hårdvara??
Tidigare idag "sa" min dator att det fysiska minnat kan ha avlägnats eller tagits bort…
kunde inte läsa mer om det och datorn funkar utan problem… ??
Igår talade datorn om att virussykddet kunde vara föråldrat så då tänkte jag att jag måste köpa nytt (tillsånd/licens el vad det kallas)
men idag har inte datorn sagt eller visat varningsskyllt… ??
Har sjort en genomsökning med virus prog (F-secure) och det hittade inget…
Ny dator, knappt en vecka gammal Acer, Windows XP, 1,18 GHz, 448 MB RAM…
Nån som har nått svar?
hm… jag är väl ingen super-data-kunnig men ska försöka svara.
2 hårddiskar är alltid bra, dels rymmer du mer, du kan placera saker på olika diskar, vilket gör att om du av någon anledning förlorar en disk, elelr den går sönder, så har du kvar resten. men det kostar ju åklart mer att köpa 2 än en.
mjukvara är vad som är "i" datorn, sådant man inte kan ta på. tex program, m.m. hårdvara är databoxen, skärm, tangentbord m.m, alltså sådant man KAN ta på =)
det komemr nog upp en ny förfrågan om virusskydd om någon dag, annars kan man ju vara en elaking och "låna" virusskydd från internet
att den inte hittar virus är ju så klart bra. ofta uppkommer nya virus dock, och man måste uppdatera sin virus-sökare så den är någorlunda med i svängarna

Fördelen med två hårddiskar är om man skulle behöva formatera datorn / blåsa skiten / radera allt behöver man bara radera den hårddisken med windows och alla program på och på så sätt ha kvar det man vill spara, som bilder dokument etc.
alltså på hårddisk 1) windows och program
på hårddisk 2) allt du inte vill bli av med.
Kör man program som adobe illustrator, photoshop etc, kan det vara en fördel att lägga arbetsminnet på en annan disk än den som själva programmet ligger (görs via inställningar) på så sätt blir det lite snabbare och stabilare.
Hmm…här luktar det nyregistrering av en annan medlem på forumet. Är det trollet naggande_god som är i farten?
Svar på vilken fråga?
Det är bra med 2 hårddiskar i lagringssyfte….det är dåligt med 2 diskar och du ska virka en kofta….du skriver inte i vilket syfte du ämnar ha diskarna….som lagring? Som raid? vad?
Och vaddå mjukvara eller hårdvara??? Inom vilket område?
Hårdvara är alltid bättre än mjukvara om det inte gäller operativsystem som inte finns som hårdvara.
Och din spec på din "nya" dator stämmer mer överens med en 2 år gammal dator. Och om det stämmer stämmer att du har 448mb så skulle du ha 1st 256mb, 1st 128mb och 1 st 64MB……det finns nog ingen idag som skulle sälja en sådan mix.
Som sagt…jag tror att det är en nyregistrering av en jobbig medlem det här.

Nej jag har inte varit här förut och jag kanske borde ha sökt ifall det redan funnits svar 
Men det som är lite otäckt är ju att datorn påstår att minnet är flyttat 
När jag startade igår och idag kommer det upp en ruta:
Varning! Hårdvarubyte (stora bokstäver)
Ditt fysiska minne har avlagsnat eller bytts ut.
Har tänkt ringa där jag köpte datorn men har inte tagit mig tid, samt att jag själv inte kunnat hitta några fel. Varken jag eller behörig har gjort något "fysiskt" med datorn eller andra inställningar.
Jag köpte denna då jag ville ha en ny dator (den andra var gammal och började krångla rejält) och det är en bit till butiken och denna hade dom hemma och de andra (billigare) skulle komma om några veckor. Så jag valde direkt inte att köpa en "två hårdiskars"- dator .Och jag har inte så stor aning om vad man kunde göra med dessa, om de var mer dåligt än bra att ha så men det verkar vara tvärtom :)
Jag skrev vad det står om jag trycker på egenskaper -> den här datorn. Så jag vet inte varför det står 448 MB/1,81 GHz där…
Vad är det för en datorbutik?
Med tanke på felen du får och vad du skriver att du har för prylar i datorn så hade jag spontant känt att jag hade fått en gammal produkt som de försöker att bli av med….jag hade begärt pengarna tillbaka och gått till en annan butik istället.
Nu är jag långt ifrån expet… kan egentligen inget mer än var on off knappen sitter… men 448 mb i ram? Är det riktigt, finns det ? Trodde det var 128, 256, 384, 512 osv alltså minsta hoppet är 128. Och om den är ny?

64+128+256=448
Funkar bra med äldre datorer. Till nya kan du inte köpa så små minnen som 64.
#7 citerar det som stog:
Ny dator, knappt en vecka gammal Acer, Windows XP, 1,18 GHz, 448 MB RAM…
För mig är en ny, knappt en vecka gammal en helt ny dator. Men tänkte kanske fel så att det var en ny men beg.

#8 Delat minne med grafikkortet, det snor kanske 64MB. Men där sitter alldeles säkert 512MB på moderkortet.

Jag gillar två hårddiskar för då kan jag köra Linux på den ena…
Men det låter inte som om din dator är ny alls, bara gammal o begagnad, har de lurat dig i affärn?
Hårdvara är saker du kan ta på, kort som man sätter i saker man kopplar till datorn skrivare, minneskort, mm
Mjukvara är saker man laddar ner från INternet eller köper på CD/DVD-skivor, alltså programvaror av något slag, exempelvis Windows, olika spel, Word, osv…
/Matsvin.

#9 - så där hade jag på en äldre dator - kan det fortfarande förekomma?

#11 Ja det är vanlig på budgetdatorer.

Datorn är helt ny och butiken (de som jobbar där) har rykte om att vara bra (lite dyra men dukitga).
Eftersom jag själv inte riktigt vet vad jag babblar om ang MB (minne?) som det var väldigt många funderingar på här så kanske det inte stämmer det jag skrev
Men eftersom det bara fattas 64 till "jämt upp" kan det ju vara något använder det som nån skrev!?
För beg är den inte, fast jag vet ju inte hur den ser ut inuti förstås 
Att ett hårdvaru utbyte skulle skett säger datorn numer inget om (hände när jag startade ca 3 ggr för några dagar sen) så jag vet inte vad det var för nått