Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 860 ggr
CarolineJ
2008-07-13 20:07
0

domän?

Hej

Jag håller just nu på att starta eget. Och nu är det dags att fixa hemsida. Jag behöver ett domän och en webshop. Webshoppen kommer ligga hos starweb.se men där kan man inte registrera domän. Så n undrar jag om ni har några tips till var jag kan registrera domän-namnet alltså adressen. Jag hat tittat på loopia men dom har visst blivit dyrare för när jag reggade en adress där för ett halvår sen så kostade det allt som allt 19:- inga andra kostnader. (men den adressen vill jag inte ha nu)

Och med one.com så blir det hela gansk dyrt plus att jag bara är intresserad av en adress inget paket med hemsidebygg och liknande.

Jag är helt grön inom området så ni får gärna förklara som om jag vore ett barn hehe.

vet inte heller om jag placerade inlägget i rätt kategori

Oscar
2008-07-13 20:39
0

Hej!

.se domän hos Loopia kostar 139kr/år = ca 11,50/mån. Känns inte jättedyrt men det kanske eventuellt finns någon som är lite billigare, men det rör sig nog inte om mkt. Vet inte om du såg pris inklusive webbhotell? För då kostar det betydligt mer.

CarolineJ
2008-07-13 21:13
0

#1 ah ok ja det är ju inte så farligt.

Som jag skrev så är jag het grön men vet du möjligtvis vad jag bhöver? Det är väl bara ett domän eftersom jag ska ha webshop hos nån annan.

Sen ndrar jag också om man måste ha ett ftp-program för att länka ihop domän med webshop?

Oscar
2008-07-13 21:49
0

Ja du behöver bara köpa ett domännamn av t.ex. Loopia. På Loopias sida klickar du på Beställ, fyller i ditt önskade domännamn och klickar på nästa. På den sida du kommer till klickar du i "Endast parkering av domännamn" samt att du vill beställa ditt valda domännamn. Då ser du priset jag nämnde.

Du behöver inte ett FTP-program för att koppla ihop ditt domännamn med webbshopen. Jag vet inte om de hjälper dig på Starweb med att peka om ditt domännamn, men jag har pratat med dem tidigare och har för mig att de hjälpte till med detta. Det som skall göras är i alla fall att man i Loopias kontrollpanel (du får inloggningsuppgifter när du köpt domännamnet) anger vilka namnservrar som domännamnet skall kopplas till. Namn och IP adress skall anges och de uppgifterna har Starweb om du vill göra det själv.

Oscar
2008-07-13 21:56
0

Får man fråga vad som gör att du har valt Starweb?

Jag är bara nyfiken för jag tittade på dem själv för ett tag sedan men tycker att de är lite fula i sin prissättning med alla "Tillbehör" som kostar en hel del per månad. Google analytics till exempel tar de 595Kr (ex moms) för att installera, och det kan jag kanske köpa, men sedan kostar det ytterligare 80Kr (ex moms) i månaden?!? Att installera GA innebär att kopiera och klistra in en kodsnutt på sidan, vilket de förmodligen gör på under 5 minuter och det kräver inget underhåll så jag förstår inte månadskostnaden.

Likadant har ALLA tillbehör en månadskostnad, vilket enligt mig gör det ganska dyrt.

CarolineJ
2008-07-13 22:06
0

Tack för allt hjälp!

Anledningen att jag valde starweb är för att jag gillar designen. Den är stilren och snygg tycker jag. Plus att jag redan genom ett annat företag varit i kontakt och jobbat med starweb.

Starweb kostar 2000:- per kvartal och 3000:- i start avgift (inklusive första kvartalet så man kan ju säga 1000:- i startavgift)

Oscar
2008-07-13 22:10
0

Ok, tack för svaret.

Thumper-KG
2008-07-14 01:33
0

O.T. Caroline, hur är det med Ducky ?

CarolineJ
2008-07-14 01:41
0

#7 :) hej du, jo det är bra med vår lilla pojke. han skuttar runt i lägenheten som om han ägde den haha. han gillar balkongen.

Jag är dock lite nervös för nu är det dags att fixa hans klor och jag har inte gjort det själv förr. första och ja enda gången hittintills så gick vi till ett trim så dom kunde fixa det. Det räcker väl att man gör det var tredje månad?

Thumper-KG
2008-07-14 12:46
0

#8: Nja, man kan göra det efter behov, men en gång i månaden brukar vara det, för en kanin som inte har möjlighet att gräva ute och slita ner dem själv.
Om man gör det ofta så vänjer kaninen sig vid hanteringen också, och pulpan drar sig tillbaka med.
Klorna ska inte vara längre än håren på tassarna, d.v.s. de ska inte synas.