Snabb processor --> snabbare bredband
Jag har ett mobilt bredband från 3 som klarar som allra mest 3 mbit/s i centrala Göteborg, min laptop är årsmodell 2007 och har en Intel core 2 duo processorer på 1,6 Ghz.
Min bror har en laptop samma årsmodell med 2,0G hz processor och med den klarar mobila bredbandet hela 4-5 mbit/s medan min laptop klarar endast 2-3 mbit/s. Med andra ord blir hastigheten nästan den dubbla. Mina jämförelser är gjorda i samma rum, samma tid och vid olika testtillfällen.
Är detta något normalt? Skall det verkligen skilja så mkt? I så fall borde man ju nästan komma upp i 7,2 mbit/s ifall man har en toppmodern laptop med 2,5Ghz processorer eller snabbare och då kan det vara på tiden att uppgradera sig.

Det är inte processorns hastighet som avgör hur fort bredbandet går. Däremot kan det påverkas av andra komponenter i datorn, exempelvis USB-anslutna enheter som används samtidigt med modemet. Men om datorerna i övrigt är lika så är det mer troligt att något annat påverkar farten, exempelvis hur hög fart servern har delat ut till modemet vid det tillfället. Små skillnader i hur modemet är placerat kan också påverka hastigheten i vissa fall - så små skillnader som att det flyttas någon centimeter.
Den enda usb port som används är en datormus, förutom mobila bredbandet. Finns det något annat som kan dra ner hastigheten på mobila bredbandet? Jag har som sagt gjort massvis med jämförelser mella 2 laptops i samma rum och tid och resultatsskillnaderna på bredbandskollen.se är markanta.
Jag håller med #1
Det är inte så att du har en massa processer i datorn som är igång?
När man haft datorn ett tag så är det en massa onödiga saker som laddas även om man avinstallerat programmet ifråga. Om du verkligen ska göra en sådan jämförelse så ska du göra det på 2 helt nyinstallerade datorer med minimalt med installerade program.
Tack för tipsen om "nyinstallerad dator"
Jag letade upp 2 bra program på download.com som hette system mechanic resp full speed och nu går mitt internet snabbare än förr. Kan ännu inte säga med hur många procent ökningen är men siffran jag får på bredbandskollen.se är den högsta hittills.