Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4083 ggr
Margareta
2008-06-04 00:14
0

Datorhaveri

Till slut drabbades även jag av totalt datorhaveri. Min dator piper, låter konstigt och startar inte. Vad gör jag och var börjar jag?

Det började med att den hängde sig stup i kvarten - till slut oavsett vad jag gjorde. Musen och tangentbordet fick inte kontakt. Jag var tvungen att hårdstarta.

Efter det startar den bara ibland och jag har hittills inte lyckats få den i felsäkert läge.

Numer pensionär i Nynäshamn

Krycke
2008-06-04 02:30
0

Försök få tag i en manual för ditt moderkort och kolla vad "pipen" betyder, de är oftast en kod för vad som är fel.

Ett annat steg du kan ta är att koppla ur/byta ut delar tills du lokaliserar vad som är fel. (du behöver reservdelar och tålamod)

Men jag skulle tippa på att ditt moderkort gett up. Eller så är det något (grafik kort, processor ) som blir för varmt… kolla att alla fläktar rör sig när du startar datorn.

Kolla efter svarta fläckar inne i burken, om nåt luktar bränt osv. 

Min dator uppförde sig som din och då fick jag byta moderkort men man kan få samma symptom med ett trasigt nätaggregatet.

Zpookey
2008-06-04 03:46
0
Margareta
2008-06-04 12:38
0

TACK

Jag har monterat ur TV-kort, nätverkskort (trådlöst) och ljudkort, samt bytt batteri (råkade ha ett hemma). Jag har ett ganska avancerat grafikkort (kylning i flänsar och med fläkt) som måste sitta kvar om jag skall koppla in skärmen.

Alla fläktar rullar som de skall och det luktar inte bränt någonstans.

Funderar på att byta till ett enklare och som jag vet fungerande grafikkort.

Tack och lov kan jag låna en annan dator hemma - annars kan man ju inte kommunicera alls.

[cocuyo]
2008-06-04 13:28
0

Pipen talar om med en kod precis vilken del som inte funkar. Det är lite olika pip för olika märken, men när det piper funkar i alla fall en väsentlig del av moderkortet, som kan tala om för dig vilken del som strular.

Om du inte vet vilket BIOS ditt kort har kan du läsa texten på moderkortet, en tryckt text som talar om vilken modell det är och söka det på nätet. På ett av chipen på kortet brukar det stå vilket BIOS det har.

Kommer det upp något felmeddelande på skärmen, eller är den bara svart? 

Utöver att plocka de flesta av korten kan det vara idé att plocka ur minnen och prova att köra med bara en minnesmodul. Om inte den ena funkar kan man prova med den andra.

Margareta
2008-06-04 14:40
0

Smart att testa minnena också.

Skärmen är oftast bara svart. Ibland får den signal och lampan lyser grönt och ibland blir det inte ens siganal. Jag har två utgångar till bildskärm.

Om datorn får vila tillräckligt länge får jag upp den blå startsidan med möjlighet att trycka in mig på setup osv .
(Det är en HP Pavilion d4000 jag har)

Jag har testat F8 och felsäkert läge och får se Windows XP-loggan men kommer inte längre.

Igår kom jag till inloggningen men den hängde sig så fort jag kom in i Windows - idag kommer jag inte så långt.

Den här datorn har tre diskar. Två vanliga interna och en intern usb som man kan ta ut och koppla till annan dator. Det mesta av mitt data finns säkerhetskopierat till usb-disken, men dessvärre (som vanligt inte allt).

D-disken är vad jag förstår en recoverydisk som jag aldrig rört. Jag funderar på att byta ut min C-disk mot en helt ny oanvänd disk (kan låna på jobbet) och köra en recovery på den och sen använda min gamla C som slav för att komma åt datat jag saknar.

Vad tror ni om det?

ANNIA
2008-06-04 15:25
0

Jag hade ett liknande problem runt jul. Datorn hängde sig, men bara vid start, kom till välkommen-skylten sen var det stopp. Fick stänga av och trycka igång igen för att den skulle gå igång sen en dag så var den bara svart. Fick inte fram nånting. Hade inga ljud eller nånting utan bara svart.

Men killen jag köpt datorn av var hit och installera om XP. Han hade nån skiva han satt i. Men fråga mig inte hur han fick igång den för det kommer jag inte ihåg.

[cocuyo]
2008-06-04 16:17
0

Om du laddar ner Puppy-Exton och bränner den till en CD så kan du troligen säkerhetskopiera dina filer med hjälp av den.

Åtminstone kan du se om datorn funkar när det sitter ett helt operativsystem på skivan. Puppy-Exton är en linuxdistro som tar mycket liten plats och laddar ganska fort. Den kan läsa filerna på alla anslutna hårddiskar (om de fungerar), och det går att kopiera till anslutna diskar som monteras. 

När man startar på en sådan skiva förstörs ingenting av det man har i datorn; allt körs i minnet. Om datorn går igång på den så är det inget fel på maskinvaran utom möjligen en hårddisk eller i bästa fall några trasiga sektorer på hårddisken där det ligger viktiga filer för operativsystemet.

Margareta
2008-06-04 18:19
0

Tack cocuyo - sådan support är guld värd…

Skall bara komma åt en dator med brännare - den här är så antik att den inte har det…

Det verkar enklare än att köra min metod med lånedisk…

Själv misstänker jag en del eländes program som hela tiden skulle installeras efter start - jag har tänkt ta bort dem men aldrig kommit till skott. Live Messanger och Norton är gravt misstänkt - men jag hann aldrig stänga av dem.

Datorn har alltid varit superseg att starta och har därför oftast fått stå på med "sleep"-funktion istället. Mot slutet har jag fått starta om allt oftare pga hängning mitt i filer…

Jag har en fraktur i armen just nu och fixar inte så mkt själv med en hand, men vi skall testa lite olika varianterhelgen när maken är hemma…

Annette
2008-06-08 13:48
0

Vår dator har också varit dum att starta, så den har fått stå på som Margaretas. I natt har vi tydligen haft strömavbrott och nu vägrar den att starta. Självklart är det den datorn där jag har hemsidesprogrammen och alla foton :(

Om man behöver byta moderkort, hur mycket pengar går det på?

Krycke
2008-06-09 04:00
0

Till en äldre dator kan du få ett begagnat moderkort för ca 200-400kr.

Nordichardware.se (gratis annonsering) eller blocket rekomenderas för att köpa begagnat.

Ett nyare borde gå på ca 800-1200kr. (någon annan har säkert bättre koll än mig på det eftersom jag bara jagat äldre kort åt min burk)

Inkanyezi
2008-06-09 17:28
0

Det kan vara lite knepigt med byte av moderkort. Det finns femtielva olika processorfattningar och ett antal olika typer av processorer och ett något mindre antal minnestyper och några olika typer av kontakter för grafikkort och allt måste stämma för att man bara ska kunna skifta moderkortet. Alltså är stalltipset om du måste byta att endera ta samma moderkort eller gradera upp och ta alla bitarna som behövs. Vanligen moderkort och processor med kylning om man kan använda samma minnen och grafikkort.

Det där kan man hitta på blocket, men en gammal kylfläkt kommer med stor sannolikhet att låta illa.

När man så har bytt moderkort, även om man lyckas hitta samma, kommer Windows inte längre att kunna valideras med Microsofts valideringsprogram, utan man får ringa upp telefonsupporten och förklara att man har bytt moderkort och kan få en ny kod att knappa in för att det ska funka igen. 

Det är inte säkert att det är moderkortet, inte ens troligt, om datorn har gått fram till strömavbrottet och sedan vägrar starta. 

Mer sannolikt är att det är hårddisken som har något fel, det enklaste och billigaste är att en fil som behövs för att ladda systemet har blivit korrupt. I så fall kan skivan troligen läsas och innehållet som man vill ha kvar kan kopieras till en annan skiva som man först laddar operativsystemet på. Det går att prova med en Ubuntu live-skiva eller annan linuxdistro om datorn funkar och startar från CD. Då kan man också kopiera ut filerna från hårddisken om den kan läsas. 

Efter att man har tagit en ordentlig backupp på alla filer som man vill spara, kopierat dem till cd/dvd eller extern hd, så försöker man först reparera systemet på hårddisken om man har installationsskivan för operativsystemet.

Margareta
2008-06-10 19:59
0

cocuyo nu har jag fått tag i en brännare.

vilken versin av Puppy-Exton behövs? Går det bra med mini?

Jag är nästan helt ovan vid Linux så det kan bli många frågor framöver.

Inkanyezi
2008-06-10 23:02
0

Du kan använda vilken live-skiva som helst, men puppy är enklare, eftersom det är lättare att montera skivor så att man kan läsa och skriva i den distron.

När du startar med puppy kommer du att få ett antal ikoner på skrivbordet. En av dem är till för att ansluta enheter, hårddiskar eller usb-stickor osv. Du klickar på den ikonen och hittar din skiva, monterar den och då kan du läsa från hårddisken. Om du har en USB-hårddisk ansluter du den och gör likadant. Datorns hårddisk behöver du inte kunna skriva till, men USB-skivan ska monteras för skrivning.

Det är ganska enkelt, inte helt olikt Windows, bortsett från att skivorna inte monteras automatiskt. Man får klicka på ikonen för att ansluta skivor. 

Puppy är den minst minneskrävande linuxdistron. Exton är på svenska, vilket underlättar. Bli inte förvånad om din dator blir väldigt snabb när du kör puppy…  Jag tror att du kan använda vilken som av de två varianterna; det är nog bara programmen som har skickats med som skiljer.

Margareta
2008-06-11 22:20
0

TACK… skall testa.. men just nu kommer jag inte ens så långt att jag kan ändra bootsevens i setupen… kämpar vidare…

Gissar mer och mer att det är grafikkortet som gått…

Margareta
2008-06-11 22:55
0

Det är två korta beep när jag startar vilket skall betyda minnesfel… jag kommer inte ens till setup längre… kan inte boota på vare sig CD eller USB därför

Inkanyezi
2008-06-11 23:18
0

Har du provat att plocka bort ett minne och köra med bara ett? Om det inte funkar med det ena, så skifta- Det är inte ovanligt att minnen går sönder.

Margareta
2008-06-11 23:43
0

Jag har både bytt plats på minnena och kört ett i taget utan någon skillnad. Det enda som händer är att skärmen säger no signal. Jag får ingenting ut på skärmen alls - men datorn svarar på alt-ctrl-delete.

Den ger tå beep i början som skall betyda memory error - men det står också att det kan vara video-memory error och det kan stämma. Jag har ett videokort - letar just nu vad det heter…

Moderkortet är här

Margareta
2008-06-12 00:13
0

Här är min dator.

Jag skall testa att låna en dator från jobbet som har SATA och se om jag får liv i min hårddisk - det är det viktigaste.

Hur är det med SATA - måste man flytta jumpers för att köra dem som slavar eller är det anslutningskontakten som avgör?

Jag tänkte testa både ock… men eftersom jag har två diskar vet jag inte vilken som är vilken just nu. Jag har data jag vill komma åt på båda - men C är den viktigaste (om jag minns rätt ligger mailen där).

Margareta
2008-06-12 00:13
0

Här är min dator.

Jag skall testa att låna en dator från jobbet som har SATA och se om jag får liv i min hårddisk - det är det viktigaste.

Hur är det med SATA - måste man flytta jumpers för att köra dem som slavar eller är det anslutningskontakten som avgör?

Jag tänkte testa både ock… men eftersom jag har två diskar vet jag inte vilken som är vilken just nu. Jag har data jag vill komma åt på båda - men C är den viktigaste (om jag minns rätt ligger mailen där).

Inkanyezi
2008-06-12 00:34
0

Sata har inga jumprar, du ansluter bara en på varje plats.

Margareta
2008-06-12 00:36
0

Tack - då fixar det sig - bootar den på 1:an eller hur bestäms bootningen?

Inkanyezi
2008-06-12 08:33
0

Man ställer in bootordning i setup; det finns en knapp att trycka på vid start också, där man kan bestämma vilken skiva datorn ska starta på just då. Ofta är det F11, men också F8 förekommer för att få upp bootmenyn.

Inkanyezi
2008-06-12 11:37
0

Om du har möjlighet att prova dina minnen i den andra datorn och köra memtest86 på dem, kan du se om minnena är felfria. Strängt taget borde det visa sig bara du sätter i dem, eftersom det moderkortet också ska signalera samma fel om det är minnena som inte funkar.

Om minnena är hela är det mest troliga att den så kallade norrbryggan på ditt moderkort har gått sönder, och den kan man inte byta, utan det blir hela moderkortet. Norrbryggan (norh bridge) är ett chip som sitter nära processorn och utgör länken mellan processor och minnen. Alla ledningar till minnena går ut därifrån, och den komponenten blir normalt varm när datorn går. Den har numera alltid en kylfläns och kyls vanligen av processorkylarens fläkt. En del moderkort har separat fläkt för norrbryggan.

Om båda minnena har gått sönder, så är det troliga felet att de har fått för hög spänning, och även då bör man byta moderkort och inte prova att sätta i nya minnen.

Margareta
2008-06-25 21:41
0

Nu har jag äntligen lyckats få hem en dator med SATA buss så att jag kunnat testa min C:\ disk i den havererade datorn.

Den är helt ok och jag kommer åt alla mina filer vilket gläder mig väldigt. Nu ar jag backupat det sista till min lösa USB-disk.

Nästa steg är att sätta en tom disk i den havererade och försöka köra recorvery - har inte testat ens om den startar ännu.

Huruvida jag kan testa andra minnen vet jag inte ännu - för jag vet inte om jag har några. Jag börjar jobba efter en månads sjukskrivning på måndag och då får jag kolla om jag har något lager som passar - annars får jag beställa.

Den trådlösa delen (tangentbord och mus) fungerar i annan dator och skärmen fungerar. Funderar på att testa även grafikkorten i en annan dator eftersom det sista den gnällde över medan den levde var "video något…." som jag aldrig hann läsa…

Krycke
2008-06-25 23:38
0

Om ingen nämnt det eller du inte vet så:

Plocka inte bort processor med fläkt (om det inte är den som trasig såklart) ,då den sitter med kylmedel som du måste ta bort helt för att sedan lägga på nytt då det är "förbrukat" om du tar loss den.

Så kolla allt annat innan.

Margareta
2008-06-30 01:28
0

Tack Krycke - jo jag vet det där med kylpasta och har faktiskt en tub hemma sen ett datorbygge för ett tag sen…

Margareta
2008-07-23 19:12
0

Problemet löste sig med att vi kom på att det finns ett leasingavtal som innebar gratis hämtning/service/retur.

Det slutade med att jag skickade in den med en ny tom hårddisk  - fick ett nytt moderkort och en ominstallation på den nya hårddisken - alltmedan jag själv använt datat på min gamla disk i en annan dator.

Nu skall jag bara sätta i min disk i min dator och se om den är som vanligt igen. Själv är jag på semester så det får bli senare.

TACK för all hjälp!