Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 971 ggr
MariaSP
2008-07-26 15:46
0

Datorn låter efter reparation

Precis fått hem min dator efter rep. där de bytte hårddisk, Ram och grafikkortet. Den funkar perfa nu förutom att den låter, ungefär som en gräsklippare/slipmaskin några kvarter bort, innan var den väldigt tyst.

Vad kan de ha gjort för att den ska låta helt plötsligt?

På måndag kommer jag att ringa supporten så får de ta tillbaka och fixa den igen.

Kan de ha satt i något gammalt skit i datorn?

cobol
2008-07-26 16:15
0

Om du har en fläkt på det nya grafikkortet kanske det är den som låter mer än förra kortet. Vissa hårddiskar kan också låta en del just när disken läser eller skriver.

Jag har en Samsung hårddisk i en dator som låter lite i mesta laget (har gjort så sedan den var ny för tre år sedan). I en annan dator har jag en Seagator och i ytterligare en dator har jag en Hitachi, dessa sistnämnda hårdddiskar är näst intill ljudlösa.

Inkanyezi
2008-07-26 22:35
0

Det kan vara en fläkt som låter, och om den låter som en gräsklippare så kan det vara något som fläktbladen går emot. Jag har varit med om vid mer än ett tillfälle att någon av kablarna inne i datorn har gått emot fläktbladen både så att det har låtit illa och så att fläkten har stannat…

MariaSP
2008-07-27 01:28
0

Men ska de inte kolla sånt när de reparerar datorn?

Sen antar jag att jag fått i ett likadant grafikkort som innan och det var tyst. Som det är nu klarar jag knappt att sitta vid datorn ju.

Lika med hårddisken, den var tyst innan. 

Det är väl inte meningen att man ska få en sämre dator efter repararion, Den är max ett halvår ju.

Inkanyezi
2008-07-27 10:03
0

Nej, det är inte meningen att den ska bli sämre, och jo, visst ska man kolla sånt när man lagar en dator, men man kan ju missa…

Det kan också vara så att det helt enkelt är en fläkt på grafikkortet som låter, det är bland det vanligaste som man hör ifrån en dator.

Jag menar inte att du ska godta att den låter, bara nämnde ett par saker som kan låta.