MSN strular?
Mitt MSN-konto är knasigt.
Det har skickat en länk till min far och påstår att "you photos are published on this site". (han har inte klickat på den)
Jag kan heller inte öppna konversationsfönster till folk som är online, men det som är offline går bra..
Vet att andra på min kontaktlista har haft lika eftersom jag har fått länkar skickade till mig, och mail från skumma adresser samt har konstiga adresser lagt till mig i sin kontaktlista (utländska). Jag har givetvis aldrig klickat eller accepterat något.
Varför har det blivit såhär och vad kan jag göra åt det? Kan det vara något knas med datorn jag är inloggad på, eftersom det aldrig varit problem för mig tidigare? (sitter hos en kompis just nu) Kan min kompis ha klickat på något skumt hon fått så att det lagt sig på datorn, så att mitt konto blev såhär? Vet dock inte om hon har haft problem.. inte kunnat prata med henne än.
Är det någon fara för andra inloggningsuppgifter?
Bra! att ni inte har klickat på några som helst länkar till att börja med. Din e-adress har troligen (en gissning) blivit attackerad av skojare, som vill komma åt dina personuppgifter.
Testa med att avinstallera MSN och kör sedan en komplett virus/spyware-koll med (förslagsvis) SuperAntiSpyware (gratis) OCH även en rensning med CCleaner, före du installerar MSN igen. Hjälpte det?
Är det här något som ligger på datorn med andra ord, och alla som loggar in från den blir drabbade? Eller är det bara mitt konto? Om jag loggar in på en annan dator, kommer det fortfarande vara såhär?
Det är ju nämligen inte min dator och jag vill ju inte starta en massa grejer utan min kompis medgivande. Visst vill väl hon bli av med det om det är nåt skit som ligger på datorn, men hon kanske vill göra det själv, eller iaf övervaka.. eller ha någon annan som fixar det åt henne. Har inte pratat med henne än, hon kommer inte hem förrän om några dagar.
Ja alla som ligger i din adressbok kan bli drabbade, dom adresserna får troligen länkar och mail dom också.
Det du bör göra först är att byta ditt lösenord till MSN. Det är ju inte kul att behöva byta sin msn-adress, men det kan vara nödvändigt om du inte får alla funktioner att funka som dom ska.
Läs dom här inläggen om ungefär samma problem som ditt MSN har.
Tack så mycket för hjälpen! Har testat byta lösenord nu, som en tillfällig lösning iaf.
Har du någon aning om hur jag kan ha fått viruset så jag kan undvika det i framtiden? Fanns det kanske på datorn redan ifall min kompis klickat på något skumt, isf borde det väl kanske inte hjälpa med att man byter lösenord..?
Måste du be din kompis om lov att skanna igenom datorn efter virus? Har inte datorn redan ett antivirusprogram installerat, för i så fall är det bara att skanna med det!
För att undvika problemet i framtiden så är bästa lösningen att alltid ha ett uppdaterat antivirusprogram och en bra brandvägg. Kika på iFokus alla inlägg om ämnet, finns mycket att läsa där. Se också till att aldrig klicka på någon länk som kommer i mail och dölj dina lösenord noga om du är på skola/internetcafé eller hos nån kompis.
Mitt tips är att du byter lösenord varje dag nu tills du är tillbaka vid din egen dator.
Glömde svara ; ja det är möjligt att "viruset" som egentligen är en pishing /försöker komma åt dina inloggningsuppgifter, redan fanns på datorn sedan tidigare. Men om du sedan kommer hem till din egen dator och byter lösenord dessutom, så ska du inte ha mer besvär av det.
Kompisen, däremot, lär fortsätta ha det om ni inte scannar datorn och tar bort ev. "pishing"program.
#5 Nä inte för att scanna, men kanske för att avinstallera och installera grejer.
Tack i alla fall för hjälpen, ska framföra det till henne sen så hon kan göra det eller om hon vill att jag ska fixa det. Ska söka lite på forumet och se vad jag hittar. :)
Här finns en sida från nod 32 där du kan scanna datorn gratis direkt från nätet. Jag har själv inte använt den (så vet inte hur det funkar) utan brukar använda trendmicro dom gånger jag scannar från nätet.
Maj gadd, inte konstigt att det strulade.. nod 32 hittade 4 virus! Och tog bort dom, såklart.
Ska tipsa min kompis om att byta antivirusprogram!
Är allt okej nu, när virusen tagits bort? Eller är det något mer jag bör göra?
Förhoppningsvis har det lyckats men för säkerhets skull, byt lösenord på ditt MSN ändå. 
Testa och se, annars får vi gå vidare med det jag skrev i #1 om det ändå inte verkar funka.
Japp, bytte lösenord så fort jag kunde.. kändes tryggast så. 
Tack så mycket för hjälpen. Funderar på att sluta med msn helt och använda mig av Miranda IM som jag blivit tipsad om, ska tydligen vara virusfritt.
Vassågod, bara glad att vara till hjälp. Det är väl det livet ska gå ut på, att hjälpa varandra! 
Har aldrig hört talas om Miranda IM men tror dock att du i lugn och ro kan ha kvar MSN om du bara har en ordentlig brandvägg, ett bra uppdaterat antivirusprogram (ex.vis NOD32) och är försiktig med dina lösenord/inte klicka på några mysko länkar/inte tar emot konstiga filer för nedladdning via MSN etc.
Nog för att jag aldrig haft problem med MSN på min dator (var ju inte förrän jag använde polarens dator som det blev knas), men har tyckt länge att det blivit för plottrigt för min smak där med alla flashiga smileys och sånt. Vi får se, har inte bestämt mig än ändå. :)
Flashiga smileys och sånt finns oftast där för att folk lagt till "häftiga" plugins till förbannelse. Smileycentral är typ ett bra exempel för sånt.
Så låter man bli att installera sådant så blir det inte så flashigt :)
#14 Jag har inte installerat något vad jag vet, men alltid finns det giganstiska, blinkande saker. :P
Men jag vet inte, har inte så väldigt stor koll på såna saker heller.