Lite dum fråga????
Det står lite här och där att man ska stänga av datorn vid åska. alltså hela allt. Så är det väl inte i hyreshus??? För där finns ju skydd mot åsknedslag. Dum fråga, kanske. Men måste fråga.
Läste bara för någon dag sedan om precis det på nån artikel i aftonbladet, de sa att bara för att ett hus (gäller nog även hyreshus) har åskledare så är det inte 100% säkert att blixten tar den vägen ner i marken (det måste gå ledningar ner i marken för att det skall vara skyddat, så ett skjul duger nog inte =P). Så då är väl slutsatsen att det -kan- slå ut elektroniska apparater trots åskledare… men jag har nog aldrig dragit ur datorn (innan jag läste det där) i ett hyreshus under åska och det har gått bra i många år…
Har du ett överspännigsskydd på kontakten till datorn är du dock säker men den skyddar inte husets övriga prylar samt att bara stänga av datorn skyddar inte heller då strömmen fortfarande har en väg in så man lär dra ur strömkablen för det.
Finns för övrigt inga dumma frågor bara dumma svar =)…
Utom den gången i lumpen som en kille på fullaste allvar frågade befälet vad man skulle göra om det kom en oförstörbar pansarvagn med oändligt med ammuntion och man själv saknar vapen. Det är nog det enda undantag jag hört från regeln =P
Förpoffat nätaggregat på jobbet för tre veckor sedan p.g.a. blixtnedslag. Detta trots överspänningsskydd.
#3. Hmm kollade lite snabbt på överspänningsskydd på nätet och de är angivna med hur mycket de tål så antagligen lär blixten ha varit starkare än skyddet eller så var det defekt, jag skall nog börja dra ur datorn och TVn under åska iaf.
Blixten slog ut hela flygplatsen, så ja den lär ha varit nära eftersom den lyckades förpoffa en dator trots skydd.

Förpoffat nätaggregat är ganska ovanligt, eftersom nätaggregaten tål en hel del.
Den känsligaste biten, som kan skadas också av ganska avlägsna blixtar, är nätverkskort eller modem. Om man har nätverkskortet på moderkortet är det ganska retfullt att få det bränt.
Jag fick en gång ett modem bränt, ungefär femton år sedan , men annars har jag hittills klarat mig peppar peppar. Och jag brukar inte dra ur.
Men stänga av är rätt meningslöst om man avser att skydda datorn. Man ska i så fall dra ur kontakten och nätverkskabeln. En avstängd dator är lika inkopplad som när den är på.
Det är en ganska billig försäkring att dra ut sladdarna vid åska….det är ju inte så att man gör det 14 gånger på en dag.
Det man dock ska tänka på är att sladden ändå inte ska ligga på golvet 10 cm från uttaget…för vill det sig illa så kan faktiskt strömspiken "hoppa" till kabeln.
Och det är inte bara ett direktnedslag som kan förstöra dina saker om du har dom inkopplade….det räcker med ett kort strömavbrott om blixten t ex står ner i en kraftstation…det kan bränna både nätaggregat och andra komponenter när det kommer ett sådant strömbortfall….eller iallafall när strömmen kommer tillbaka. Därför ska man inte heller koppla in dammsugare i samma uttag eller grenuttag som man har sin dator eller tv i.