Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1761 ggr
vitvargen
2008-07-31 23:04
0

SD minne

Jag har köpt ett SD minne på 4 GB, mitt problem är att datorn inte kan hitta det eller döljer det på något sätt i utforskaren. Lite strul eftersom jag ska kopiera filer från min mobil till detta minne… tacksam för hjälp eller tips.

johan
2008-07-31 23:14
0

Kan du ha någon annan enhet som får samma enhetsbokstav? Jag får ofta problem med att uppmappade nätverksenheter är tilldelade en enhetsbokstav, t ex G:, och så är det G: som ett USB-minne vill ha.

Om så är fallet kan man gå in under Datorhantering (sök på startmenyn om du har Vista) och under Diskhantering kan du ändra enhetsbokstav på ditt SD-minne.

Mvh // Johan

vitvargen
2008-08-01 10:02
0

Tackar för tipset, ska pröva detta och se ifall det funkar.

Inkanyezi
2008-08-01 11:56
0

Nja… om man inte kan hitta minnet kan man knappast byta enhetsbokstav på det.

Om man mappar virtuella enheter med låga bokstäver kommer hårdvara som man sätter i att koppla bort den virtuella enheten (nätverksenhet eller liknande). Alltså, minneskortet tar sin enhetsbokstav oavsett om något annat skulle ha den.

Problemet kan vara att minneskortsläsaren inte har rätt drivrutin, alternativt att den inte stöds av systemet av en eller annan orsak. Om minneskortsläsaren syns, men kortet som man stoppar i inte dyker upp, kan det bero på att kortet inte är formaterat. Då kan man endera formatera kortet i den enhet som ska använda det, kameran eller telefonen, vilket är bäst, eller formatera det med hjälp av "diskhantering" (eller högerklicka på kortläsaren och välj "formatera").

Formatering i datorn förbereder inte kortet för användning i kameran eller telefonen, eftersom det behövs ett par mappar och några filer på kortet som bara kameran eller telefonen kan lägga dit; det är därför det är bäst att formatera i kameran eller i telefonen. Man måste ändå göra det för att kunna använda det…

vitvargen
2008-08-02 13:23
0

Bootade om burken med minnet isatt, då efter ett tag så hittade den enhetsbeteckningen, så nu är problemet löst. Förmodligen bara tekniskt strul i vanlig ordning eftersom datorn tycks ha AI även om det inte är av den högre sorten… ha ha