Datorn iFokus

Datorn

Etikett: nätverk-och-brandväggar
Läst 571 ggr
logilover
0

Akut hjälp med xp:n, tack!

Vore överlycklig om någon kunde hjälpa mig! 

Är en verklig novis när det gäller datorer, har haft väldigt tur med min senaste, Men för ngr dar sen fick jag olidligt mkt popup hur jag än försökte att blockera. (drog upp alla säkerhets/cookies/popup mätare jag kunde hitta). Jag har ett superdåligt gratis virusskydd och brandvägg från telia, men tänkte att jag kunde avinstallera det och använda mig av AVG istället som jag hade på förra datorn. Vet att man inte kan ha på två virusprogram samtidigt, men tänkte att jag gör bäst i att först installera AVG och sen, minutrarna efter, avinstallera Telias. (om det blev ngt krångel med AVG installationen så hade jag iallafall kvar det gamla virusskyddet) när jag hade installerat en del av AVG-programmet, behöver resten installeras över nätet, och jag slog på bredbandet. Då startades genast datorn om. jaha, tänkte jag, inte särskilt orolig. Men precis när datorn visar skrivbordet igen efter omstarten, så stängs den av och startas om igen. och igen. och igen. Ibland kommer det upp skyltar som säger att datorn startas om för att skydda hårdisken, och att jag ska försöka att avinstallera senast installerade program. Det går ju förstås inte, eftersom jag inte kan röra filerna överhuvudtaget innan den startas om. Innan "välkommen" skylten kommer upp, kan man ju få upp en meny genom att trycka på F2. (känns som mitt enda hopp nu) fattar nästan inget av det som står, och det jag fattar handlar inte alls om det jag behöver hjälp med. (vad jag vet) Någon som vet nått om vad jag kan försöka trycka på i menyn? Vad sakerna "boot" och sånt står för? Eller något annat som gör att jag kan få tillgång till hårdisken? Finns det något att göra överhuvuudtaget?

Snälla, vore så tacksam för hjälp!

//Anja

germx
0

Hej Anja!

Eftersom jag inte varit med om exakt samma fel själv, är det svårt att veta exakt vad som ska göras, om man inte får sitta och pilla själv.

Men menyn som du pratar om, om det är rätt meny jag tänker på, borde det finnas "stara datorn i felsäkert läge" (någonting med "boot" och "failsafe" eller liknande på engelska).
Testa att starta datorn i det läget och kolla om allt bara startar om och har sig ändå. Ofta så löser detta läge problem tilfälligt, så att man ska kunna fixa till dem.

Men börja så, så får vi se vart det leder.

//Christofer

Zpookey
0

Felet du gjorde var att du installerade AVG innan du avinstallerat Telias. Det spelar ingen roll om du bara hade båda programmen installerade i 1 minut….grejen med att man inte ska ha 2 antivirusprogram är att programmen kan låsa varandras filer vilket nu verkar vara fallet för din del. I värsta fall har nu filer låst sig som gör att du kanske eventuellt får ominstallera datorn…men det får vi inte hoppas. Som #1 säger så har du en start-upp meny när du startar datorn (om inte så får du fram den genom att trycka F8 i uppstarten)
Där bör du ha ett alternativ som heter "senast fungerande konfiguration"….har du testat det?