Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 1474 ggr
Simson
0

Vykorts-skapande o utskrift

Jobbar ideellt för ett katthem med hittekatter. Har börjat titta lite på att skapa egna vykort att tacka för gåvor. Köpte vykortspapper och tänkte inte på att det är fyra vykort på ett A4.

Då jag är novis med skapande så funderar jag hur jag enklast skapar mina vykort/dokument så att jag får ut dem snyggt?
Kan jag använda Word och på något vis göra dokumentet så det blir en snygg utskrift?
Skall jag välja annat program?

Jo jag kan sitta och riva isär vykorten innan utskrift. Skulle visserligen lösa det hela men jag skulle vilja lära mig något nytt. =)

Tack på förhand för hjälpen!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[Norum]
0

Vad ska du ha på vykortet då? Text, bilder eller? I Word kan du väl göra en mall om du vill och i PSP eller PS kan du göra bilderna.. Allt beror ju på hur du vill att slutresultatet ska vara..

Simson
0

Jag tänkte ha en av våra katter som "bakgrund" och lägga text ovanpå. Foto med text på då. Typ ett tack-kort. Att vidareutveckla och göra typ grattiskort osv.

Vad är PSP/PS? Är det enklare att använda de programmen?

Har försökt leta efter mallar på nätet men hittar inget. Är ingen fena på att leta så det går trögt. Är ingen fena på Word heller utan det tar bara en massa energi och frustration att inte veta vad som är bra att göra.

Har gjort en hel del skyltar som jag skrivit ut och laminerat. Det är enkelt. Med foton och text så det är inte där skon klämmer. Det är mest hur jag skall få till inställningarna/användandet så att det blir utskrifter på rätt ställe. Skulle helst se att det inte blev vita kanter runt om också.

Funderar på om man skall lägga in typ en tabell och utgå därifrån…undrar om det verkligen är rätt anfallsvinkel…har ingen att fråga så därför min undran här inne…

[Norum]
0

Psp och ps är bildprogram… Jag använder psp. Men visst kan du göra det via word, antar jag. Antar att arket med dina vykort är stort som ett A4? Gör lika många rutor på ett dokument som du har på arket och lägg i den bild du vill ha. Spara sen (då gör det inget om du gör fel med texten) Lägg sen texten där du vill ha den.. Lite trixit kanske men visst går det….

Simson
0

Med rutor menar du då att jag gör en tabell och skapa cellerna i fast storlek lika stora som vykortens storlek?

Har tidigare gjort bildobjekt och lagt in texterna ovanpå dessa. Men vet inte riktigt hur jag skall få dessa att passa in på vykorten…

Försökte göra ett kort (vykortsstort) i word och skriva ut det i fyra kopior på en a4a. Men det ville inte skrivaren. Vet inte varför ännu.

Skrev nyss ut ett word-dokument med skyltar (foton med text på) som ligger i A5format. Sa åt skrivaren att skriva två kopior på A4-fotopappret och det tyckte den var ok. Blev hur bra som helst.

Tycker mest jag trasslar in mig…

[Norum]
0

Kan lätt kännas så.. :-) Det är bara att bita ihop och tråckla sig vidare… :-)