Autostartande bildspelsprogram
Finns det något bildspelsprogram som man kan lägga i autostarten så att det går igång av sig själv när man startat datorn?
WinXP´s skärmsläckare som visar bilder från valfri mapp funkar inte så bra på bilder som inte har samma format som skärmen.
Infranviw är är smidigt att göra bildspel med men jag har inte kommit på något sätt att autostarta det.
Powerpoint går bort av fler anledningar än jag orkar skriva.
Är det någon som har någon bra ide?

Det här saxade jag i FAQ för Irfanview:
Q: I will create a CD-ROM with images and I will put IrfanView on the CD. How can I start IrfanView's Slideshow when I insert the CD in the drive?
A: You can create either a self running EXE slideshow file (in the slideshow dialog) or you can copy the original files to the CD and use a TXT file. Read the help file page "How to start IrfanView slideshow from a CD?" for examples.
Så du ska alltså öppna bildspelsdialogen (med W när du har öppnat Irfanview), skapa ett bildspel och ställa in tid för växling etc, och så titta i rutan till höger en bit ner i dialogrutan, där finns möjligheten att skapa bildspelet endera som en textfil som körs av Irfanview eller som en helt fristående körbar fil (.exe).
Hur textfilen ska köras hittar man i hjälpfilen (F1).
Kör själv en Powerpointpresentation automatiskt vid uppstart. Det är enkelt genom att lägga en länk till pps-filen i autostart. Borde väl funka för andra program också om du inte gillar pps.

#1 Ja man kan skapa en exe-fil som man givetvis kan lägga i autostart. På så vis fungerar det. Att administrera filen blir problemet. Jag testade att skapa ett bildspel på 110 bilder det tog några minuter på en modern dator och filen blev 270Mb stor. Om man ska lägga till några bilder så måste hela filen göras om.
Jag vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta med 1000-1500 bilder på en 6-7 år gammal bärbar dator som jag tänkte ha till detta.
Jag har hittat en skärmsläckare (gPhotoShow) som visar alla bilder i en vald mapp. Vill man ha fler bilder att visa så är det bara att kopiera in fler bilder i mappen. Den enda nackdelen jämfört med Infranviews bilspel är att i Infranview kan man ställa så att vid slumpvis bildval så repeteras inte någon bild innan alla bilder är visade. Det kan jag leva med.
#2 Bara att skapa en pps med hundratals bilder orkar jag inte ens tänka på. Och sedan starta den på en gammal slö dator… Nej..

Ni kanske har gissat vad jag ska ha det till?
Jag håller på att bygga en digital fotoram av en gammal bärbar dator som jag slaktat till sina beståndsdelar. Nu ska jag byta disk på den och installera WinXP. Sedan ska jag skaffa en ram och bygga ihop det hela. Mer om detta i en eget inlägg.

Om man använder en textfil som Irfanview kör blir administrationen inte så svår, och den kan till och med skapas automatiskt. Om man använder 4DOS eller Take Command kan man göra ett skript som skapar textfilen så att Irfanview kan köra den utan att det vare sig tar lång tid eller mycket plats, och man kan ha flera alternativa bildspel som slumpas om man så vill. Textfilen kan ju också lätt redigeras i en texteditor. Då kan bilderna också vara organiserade i olika mappar om man vill.
Tror att ProShow kan användas… för i det programmet så kan man göra exe-filer :) Jag gillar det. Det är lätt och bra och man kan göra lite roliga effekter om man vill det :)

Så här gör man för att starta bildspel i Infranview automatiskt.
Skapa en mapp för ditt bildspel.
Kopiera in alla programfiler för Infranview i mappen.
Skapa en mapp i mappen där du lägger alla dina bilder
Gör ditt bildpel och spara texfilen i den första mappen
Gör en textfil med nedansttående innehåll och spara filen som bildspel.bat i din bildspelsmapp.
i_view32.exe /slideshow=slideshow.txt
exit
Du kan testa genom att dubbelklicka på bildspel.bat så ska bildspelet starta.
tack för tipset Inkanyezi

Om du tittar lite på Take Command och 4DOS kommer du att se att dom är mycket kraftfulla verktyg för att hantera kommandoraden, och där finns ett kommando som kan göra fillistning (genom hela katalogträd eller på flera diskar) utan att man får något huvud eller fot på fillistan, så att man kan omdirigera den rätt in i en textfil. De kommandotolkarna liknar den virtuella terminalen och de vanligare skalen i UNIX-lika system. Det kan vara en liten inlärningströskel, men när man har använt sådana verktyg en tid upptäcker man att de är svårt vanebildande…