Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2285 ggr
Zariah
2008-02-04 19:34
0

Köpa dator.

Min dator är lite seg och har några år på nacken. Nu har jag börjat fundera lite på om den lägger av,eller om jag bestämmer mig för att köpa en ny ändå. Vad ska man ha idag för att få en bra dator?

Vad ska det vara för Ram-minne,mhz osv? Har hört att det är en del problem med vista. Är det så? Ska man inte köpa vista? Vad ska man ha för processor?

Ja, jag är tacksam om ni som kan vill berätta vad man bör ha idag i en dator för det är så mycket man ska tänka på. 

/Lotta

Kaj
2008-02-05 10:44
0

Beror lite på vad du skall använda datorn till. Om det endast är för att surfa på nätet och skriva lite ordbehandling och excel så räcker det med en dator som inte är så avancerad.

Om du däremot vill kunna titta på filmer, jobba med fotoredigering osv så blir det lite mer krav.

Jag har inga större problem med Vista. Faktiskt säkrare och stabilare än min XP som jag körde tidigare. Vista är dessutom snabbare vid uppstart och nedstängning (uppstart tar ca 10-15 sek och nedstängning ung lika kort tid.).
Med Vista får du en tillräckligt bra brandvägg. En funktion som många inte ser i brandväggen är de avancerade inställningarna man kan göra. För att komma åt dessa måste man in på startknappen och leta upp funktionen Brandvägg med avancerade inställningar. Där kan man verkligen finjustera alla delar i brandväggen vilket du inte kan om du bara går in den vanliga vägen.

Tips på en dator är ung.
Vista som OS
Dubbla kärnor (ca 1,6 - 1,8 Ghz)
2 Gigabyte RAM
Diskstorlek baserat på vad du själv tror du behöver i utrymme
Grafikkortet. Ja där är det helt beroende på ifall du vill köra film, foto mm. Annars räcker normalt de standardgrafikkort som kommer med.

Dragonrebell
2008-02-05 18:45
0

# 1 Kan vara att det är ändrat nu, men jag rekomenderar inte Vista….inte än i af. Jag hade väldiga problem och jag vet att jag inte är ensam om det. Hade Vista Home Basic intstallerat tidigare…men jag bad en kompis ta bort den. Nu kör jag XP…fungerar mycket bättre. Bara en kommentar.

Zariah
2008-02-05 21:03
0

#1 Tack för ditt svar!!

Jag vill kunna titta på filmer och hålla på med fotoredigering. :-) Vill ha en som "räcker länge". Med det menar jag en dator som är riktigt bra som jag kan ha i många år, inte en dator som jag snart märker är gammal och inte hänger med. Låter bra att Vista är snabbare. :-) Min dator tar ca 15 minuter att starta upp, så 10-15 sekunder vore toppen.

Vad är dubbla kärnor? Det har jag aldrig hört förut. Jag kollade i min dator och då stod det att jag bara har 504 RAM.

Är det högt RAM minne som gör att datorn är snabbare eller är det Ghz? Vilket är viktigast, att ha stort RAM minne eller många Ghz?

#2 Tack för ditt svar! Ja jag har hört lite negativt om Vista, men det kanske har blivit bättre nu. Jag vet inte hur länge det har funnits nu, så problem som var kanske de gjort nåt åt.

Dragonrebell
2008-02-05 21:10
0

#3 Jag hade Vista när det precis kommit ut kring februari i fjol. Men vad jag vet så har det inte kommit ngr. servicepack än. De sa att det skulle komma inom kort kring april i fjol…men det har så vitt jag vet inte kommit än. Gillade Vistas upplägg…men med tanke på allt stul som jag hade så är det inte värt det. Åtminstone inte än på ca 1 år.

sumpen
2008-02-06 16:00
0

Vista är hyffsat bra, inte alltid.. i början dampar man på de, men det går över.. :P =)

Kaj
2008-02-06 16:43
0

Service pack 1 till Vista är bekräftat från microsoft att det kommer i mitten av mars-08.
Där har man gjort systemet ännu mer stabilt, förbättrat prestandan ytterligare och fler leverantörer av programvara, hårdvara och drivrutiner har haft tid på sig att göra deras saker kompatibla med Vista.

jag har faktiskt inte haft några negativa saker med Vista. Det mesta har funkat mycket bättre än med min gamla XP. Stabliare, snabbare och säkrare. men visst har det hänt att vissa program inte varit kompatibla men de flesta har kommit ut med Vista versioner nu

#3 med dubbla kärnor menas att PCn har två stycken proccessorer som jobbar parallellt. Det gör att du mycket snabbare kan köra t ex fotoredigering samtidigt som du tittar på film eller gör något annat. Med en processor var dessa program tvungna att vänta på varandra medans de nu körs i olika processer. Detta sköts helt av OS:et så man behöver inte bry sig.
Det som gör datorn snabbare är framför allt RAM minnet. Om du skall köra med fotoredigering och titta på filmer så bör du ha minst 2GB i RAM. Dubbla kärnor gör också PCn mycket snabbare. Att märka är att förr kunde man köpa en dator med 3-4 GHz men nu står det att de är på t ex 2,1 GHz. Men med dubbla kärnor multiplicerar du alltså detta med två så får du ut kraften plus lite till.

Zariah
2008-08-21 19:11
0

Jag har inte köpt nån ny dator än, men nu kommer det nog kanske bli en nästa vecka för nu står jag inte ut med min gamla dator längre.

Jag velar lite och vet inte om jag ska ha Vista eller Xp. Det är ju jättesvårt. Min sambo hade läst i somras att Microsoft hade satt stopp för att man skulle lägga in XP istället, och i såfall om det är så måste jag ju ha Vista. Om de inte satt stopp, vet jag inte om jag borde försöka byta till Xp eller ha Vista.

Jag har kollat på datorer och för 9990:- fanns det 3 datorer att välja på.

En var Packard Bell och det vill jag inte ha. Hade en innan denna och det var bara strul med den och fick ingen hjälp av deras support eftersom jag inte hade jordat uttag. Efter 3år fick jag en ny dator av ett annat märke. Min gamla startade själv ibland. Gissa om jag vart paff. *S*

En jag funderar på att köpa är HP Pavilion Elite m9370.sc. Vet ni om den är bra?

Det stod så här om den: Intel Core 2 Quad Q6600, 4 GB RAM-minne, 1 TB hårddisk, trådlöst nätverk. Windows Vista Home Premium.

Innan jag lämnade databutiken kollade jag datorn igen, och då såg jag två luckor i den som jag inte har en aning om vad det kan vara man ska ha in där. Det var inte cd/dvd facket. :-)

/Lotta

Kaj
2008-08-22 13:55
0

Den HP du beskriver har som sagt dubbla kärnor vilket nästan alla datorer idag har.

Ett annat tips är att köpa från Dell. jag har köpt ca 6 datorer därifrån och aldrig haft några problem. Deras support är också bra.
dells hemsida kan du själv välja en datortyp coh därefter själv konfigurera den exakt hur du vill ha den såsom, CPU-typ, RAM minne, Grafikkort, typ av hårddisk, vilket os du vill ha (rekomenderar fortfarande Vista), övriga program och mycket mer. När du väljer eller tar bort något ur konfigureringen så ändras priset automatiskt så du hela tiden kan se vad den slutliga datorn kommer att kosta.

Efter detta så bygger dell din dator och installerar OS och alla program, all hårdvara etc så du slipper det själv. När du får datorn är det i princip bara att ange ditt användarkonto och sedan är du igång.
Dell levererar datorn direkt hem till dig så du slipper hämta och bära själv.

Vista SP1 är nu mycket bättre och de flesta leverantörerna har anpassat sina program och drivrutiner så de nu funkar med Vista. barnsjukdommarna anser jag ivf bort nu.
Behöver väl inte heller nämna att Vista kommer med mycket bättre säkerhet både vad gäller program och när du är på Internet.

Vill du ha en framtidssäker dator som skall hålla några år är Vista att föredra. XP supporteras visserligen fortfarande av MS något år til men sedan kommer du inte längre få några säkerhetsuppdateringar eller service pack till XP. Vista kommer du få det minst 5-7 år till om inte längre. Beror lite på hur länge det dröjer innan Windows 7 kommer (planerad till 2010)

Isak
2008-08-22 15:07
0

Kanske en iMac 20" kan vara ett alternativ?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Njord
2008-08-22 15:27
0

Jag kör Vista X64 utan problem nu. Men visst har det varit strul tidigare….som alltid när ett nytt OS kommer så får ju användarna vara testråttor åt producenterna!

Men nu funkar det bra.

Har även en burk som står och tuggar med XP-pro utan problem sedan ett par år.

Hur mycket pengar har du tänkt lägga på din dator Zariah?

Zariah
2008-08-22 23:43
0

Tack för era svar Kaj,Isak och Njord. :-) Jag har bestämt mig nu för datorn jag skrev om högre upp. I den är det Vista.

#10 Datorn kostar 9990:- . När jag var där första gången visade killen en för 5000:- men jag ville satsa mer så jag får en dator som håller länge. :-) Sen kostar Office paketet 1000:- och Norton 400:- så ca 11400:- blir det sammanlagt. Så det blir väl rota efter sedlarna i madrassen. *S*

Men nu innan jag slår till ska jag tömma min gamla dator och föra över till den externa så jag kan ge min systerdotter gamla datorn sen. 

Vilket jobb det blir att rensa och spara om. Jag har ju alltid skrivit i works och det verkar som jag måste spara om allt i word, för jag testade att öppna worksdokument i word i min dator och det blev bara krumelurer.

Alla mail då som jag vill spara? Kan man lagra dom i den externa och lägga in i nya datorn sen? Funkar det?Eller måste jag lagra mailen i word dokument?

Krycke
2008-08-23 03:50
0

Har inte Dell (de hade iaf förut tror jag) hårdvara som bara passade deras system så att om nåt går sönder utanför garantin så kostar det extra eftersom det är "specialdelar" endast till Dell?

Är ganska säker på att förut så var det en skillnad på en 1000-lapp bara för en sabla CD-ROM från Dell.

Men som sagt detta var längesen och någon får gärna säga till ifall det inte stämmer längre. Har aldrig tyckt om de paketlösningarna man kan köpa utan plockar hellre ihop hårdvaran själv. Men gillar man inte att plocka ihop själv är de såklart en bra men något dyrare lösning.

#8 "Den HP du beskriver har som sagt dubbla kärnor vilket nästan alla datorer idag har."

Du menar väl datorn HP Pavilion Elite m9370.sc. med "Intel Core 2 Quad Q6600" i inlägg #7?

Quad betyder fyra, vilket betyder att datorn faktiskt har fyra kärnor och inte två som heter Dual-Core.

Zariah
2008-08-23 13:27
0

#12 Ja det stod Quad och han i affären pratade om det och att Quad ju betyder 4.

Den är mycket snabbare än min dator. Min dator jag har nu tar ju bra mycket mer tid på sig innan jag kan surfa. *S* Jag hinner äta frukost, tvätta håret, göra kaffe och lite till. Sen när jag sätter mig vid datorn och trycker på mailprogrammet och sen på internet explorer får jag vänta medans den jobbar fram det. *S* Så det känns ju som evigheter.

guraknugen
2008-08-24 04:32
0

Själv skulle jag aldrig köpa en dator med Windows över huvud taget (har redan gjort det misstaget i allt för många år). Gäller det en stationär dator hade jag nog, efterklok som jag är, köpt den i delar och sedan installerat någon Linux-dist på den. Man får bara kolla upp innan man köper respektive del, så att man inte köper något som man inte kan hitta drivrutiner till (risken blir dock allt mindre för varje dag som går).

Får jag för mig att jag vill betala för ett operativsystem och om jag inte vill köpa datorn i delar, hade jag nog valt någon Mac, men denna väg har jag ännu inte gått själv och har därför inga som helst tips att komma med.

Men det är ju jag, så det är ju helt ointressant. Dessutom är det ju inte jag som ska köpa dator utan du, så jag ska inte lägga mig i. Jag kan bara säga att sedan jag slängde ut WIndows har antalet svordomar vid min dator minskat från alltför många till i stort sett ingen. Okej, NÅGON gång har det väl hänt även efter bytet… Men som sagt, det är jag, så skit i det nu och köp det du hade tänkt istället.

Njord
2008-08-24 13:28
0

#13 Mesta för pengarna får du om du köper dator via nätet. Själv bygger jag ju datorer så jag köper ju ingen "färdig" burk i nån butik, utan plockar ihop det jag vill ha (eller vad nån annan vill ha). Du sparar ju oftast X-antal tusen på att göra så, men i ditt fall så vill du väl bara bära hem den färdiga burken förstår jag.

Men även då så lönar det sig att kolla runt på nätet. Här är de tre ställen där jag har handlat oftast de sista åren:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx

http://www.dustinhome.se/default.aspx

http://www.komplett.se/k/k.aspx

/ Jerry