USB-hub
Är det en bra lösning att ansluta skrivare, scanner, mus och Palmdocka till en USB-hub för att inte behöva hantera så många kablar när man tar med sig bärbara hemifrån?
Jag har mina aningar om att det gärna blir andra problem när man har flera USB-enheter i samma USB-port på datorn.

Det skall inte vara ett problem. USB specifikationen tillåter att man kopplar in en USB hub på en USB port för att få ut fler USB portar totalt.
Det som påverkas är den totala USB hastigheten. Flera enheter som samtidigt jobbar via hubben mot datorns USB port delar på hastigheten. men detta blir bara ett problem om de samtidigt konkurerrar om hastighet. Typ att du har en usb hub som du kopplar in tre diskar på och samtliga tre diskar jobbar mycket samtidigt.

Det varierar väldigt mycket om det strular eller inte. Det ska i princip fungera och gör det för det mesta, och om man får problem kan man ofta isolera enheten som är problematisk och sätta den på en egen USB-port.
Jag har till exempel en mus som inte alls funkar på en hub men går jättebra när den sitter på en egen port. Jag vet inte varför. Andra möss jag har går problemfritt på hub. Vanligen har jag skrivare, extern hårddisk och stickor som jag ansluter på en hub tillsammans med en trådlös mus, och det går utan problem. Jag har också ibland kopierat mycket från hårddisken till en sticka eller vice versa via hubben, och det har också gått ganska fort; det går fortare mellan den interna hårddisken och stickan. Bortsett från hastigheten har det inte varit några problem.
Den främsta anledningen till att jag frågar är tidigare dåliga erfarenheter av "smidigheten" med USB. På min förra bärbara funkade t.ex. GPS-mottagaren bara i en speciell USB-port, och när den var inkopplad gik det inte att synca Palmen via bluetoth. Det var en massa krockar mellan olika posrtadresser i den datorn, sånt som jag hade för mig att man skulle slippa när man bytte från Win 3.1 till Win 95.
Jag hade XP i den. I min nuvarande bärbara har jag Vista. Jag har ännu inte testat GPS-mottagaren i den, inte heller Palmen via bluetoth. (Är förresten på jakt efter en ny Palm handdator. Verkar vara svårhittat. Tips?)

Jo, jag känner igen det, och jag drabbades av det på en gammal dator med bara en USB1-port. Jag löste det genom att stoppa in ett PC-card med två USB2, men det var ju lite klumpigt, eftersom kortets portar måste strömförsörjas via den interna USB-porten. Som sagt, det ska funka, men det gör det inte alltid.
När det gäller skanner, skrivare och andra enheter med egen strömförsörjning så ska det inte vara några problem. När det gäller andra prylar som behöver ström från USB-porten så kanske det kan vara värt att notera att inte alla USB-hubbar strömförsörjer sina enheter. Därför kan exempelvis möss fungera på en USB-hub men inte på en annan.