Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 752 ggr
Lefty
2006-08-31 16:31
0

Problem med installation av windows XP sp2

Hej

Jag bestämde mig för installera om windows XP sp2 på min nya dator, men sötte på lite problem. Till en början med hade jag problem innan windows setup startade. Datorn hängde sig under filkopieringen. Ingen speciell fil, utan helt random. Sedan kom jag in i setupen, lyckades skriva in cd-key etc. Men efter det, antingen hänger den sig eller startas om. Ibland kommer det upp felmeddelanden som säger ungefär "filen gick inte kopieras", eller "för lite diskutrymme." (vilket jag inte har).

Datorn är som sagt ny så jag tvivlar på fysiska hårddiskproblem. Men möjligheten finns ju såklart.

Om någon har en aning om vad jag kan göra, så är jag djupt tacksam.

MVH, Linus

Lefty
2006-08-31 19:38
0

Okej, jag har försökt nu med alla möjliga ideer. Jag har kollat så det inte är hårddisken, eller ram-minnet.

Det scenario som inträffar mestadels nu är att datorn, efter jag skrivit in cd-key och installationen precis passerat "installerar startmenyn", plötsligt bootar om.

Jag kör med windows XP Sp2.

tacksam för alla svar.

johan
2006-08-31 23:12
0

Jag har tyvärr inga bra gissningar vad det kan vara. Har datorn fungerat bra innan du installerade om den?

Mvh // Johan

ulltand
2006-09-05 11:42
0

Hur vet du att det inte är hårddisken? Har du kollat partitionering? (har du haft ngt annat op installerat?)

Om du kollat att allt stämmer med hårddisken så skulle jag i ditt fall testa att koppla ifrån alla USB-anslutningar, kanske även firewirekort etc om du har sånt.
Och så göra ett nytt försök med installationen.

Jo, kan problemet ha något att göra med att programmet via Internet kommer i kontakt med MS för att verifiera äktheten i programmet?

Kaj
2006-09-05 16:11
0

Du kan även ta titta på din Windows XP CD skiva så den inte är slite eller smutsig. Jag brukar tvätta den försiktigt i ljummet vatten med lite tvål och skölja ordentligt då jag haft problem med CD skivor och då har dessa börjat fungera bra igen.

Håller även med att om problemen kvarstår så ta ur alla usb kopplingar som du kan. Jag vet att det kan vara problem med äldre USB enheter typ ADSL modem od. som XP SP2 inte gillar. Hade en kompis som köpte en helt ny dator men kunde inte installera sitt ADSL modem från Telia. den bara hängde sig. Han kontaktade Telia som direkt sa att det ADSL modemet var för gamalt och sände honom ett nytt. Då gick allt som smort.

Zpookey
2006-09-06 00:23
0

Är datorn en HP?