Två burkar, en skärm
Jag antar att det går att ha två burkar ihopkopplade med en kabel. Men vilken sorts kabel ska det vara, men det jag är mest intresserad av att veta. Går det att surfa även från den andra då och hur kopplar man det. För jag har bara ett sånt där vanligt modem som går med sladd från telejacket till modemet och en sladd från modemet till daton.

det du behöver skaffa är en router för att kunna dela på internetet mellan datorerna och också en så kallad KVM-switch för att kunna växla tangentbord mus skärm mm mellan 2 datorer.
Tack för svar. Det övergår mitt datakunnande. Får höra med den killen jag köpt min nya dator från. Han får fixa fram det som behövs.

Jag har en 24" skärm som har två ingångar. Man växlar mellan A och B med en knapp på skärmen eller med snabbtangenter på datorn. Det tycker jag är det smidigaste.
KVM-switch är praktiskt, eftersom man då kan ha samma tangentbord och mus till båda datorerna. Jag har i stället två tangentbord och två möss, det är lite belamrat, men det ena tangentbordet och musen sitter i en utdragslåda och det andra ligger på bordet…
KVM-switch är en dosa som man kopplar in tangentbord och mus och skärm i och så ansluter man båda datorerna till KVM-switchen, så kan man skifta endera med ett reglage på switchen eller med snabbtangenter.
Tror jag bara har en ingång på skärmen.
Jag hade en liten förhoppning att det skulle vara så enkelt att bara ta typ en usb-sladd och sätta mellan burkarna och sen sladd till i modemet till andra burken. Och sen skulle det fixa att hitta sig självt. För det hade jag fixat på egen hand. För jag fixar det mesta själv när det gäller tex seriekopplingar med video/dvd/boxar när det gäller tv.
Men om det blir lite krångligare när det gäller datorn så är det nog bäst för mig att ta hjälp av en som kan det här med datorer för blir det fel så vet inte jag hur jag ska lösa det. Även om jag inte är rädd för att prova mig fram där heller, men just in case jag stöter på problem.

Om du skaffar en KVM-switch lär det inte bli några större problem.
Man kopplar in den precis som man kopplar in tangentbord och skärm på båda datorerna, och så kopplar man tangentbord, skärm och mus på switchen. Det blir det som du frågar efter även om vi pratar rappakalja…
Så titta lite bland leverantörerna efter KVM-switchar. Enklast är det om man kan använda snabbtangenter för att skifta mellan datorerna, men om den är åtkomlig går det bra om kontrollen sitter på switchen.
Ok, ska kolla på nätet. Men även gå till data-affärn vi har här när jag får möjlighet och höra vad dom har och vad det kostar där.