Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7463 ggr
Tarja
22

Nedladdning av Word??

Hejsan! Jag undrar hur/vart man kan ladda ned skrivprogrammet Word? Har nämligen inte detta program på min dator, och skulle behöva detta! Tacksam för hjälp! Om Gruppen är fel, vänligen ändra det!

[PeterWem]
0

Office kostar.

Däremot finns Open office, som beter sig på liknande sätt.

Inkanyezi
0

Om det är Microsoft Word du vill ha så är det ett program som man köper (Office-sviten).

Du kan ladda ner flera program som är kompatibla, dvs som kan oppna filer från Word och spara filer i Word-format. Ett av dem är OpenOffice.

guraknugen
0

Vad jag vet går det inte att ladda ner någon fullversion av Word någonstans (kanske på någon brutalt olaglig piratsida någonstans i så fall). Däremot TROR jag att du kan ladda ner en version att prova under ett antal dagar från Microsofts hemsida.

OpenOffice.org är ett aldeles utmärkt alternativ för de flesta. För min egen del har det varit ovärderligt genom åren. Jag har gjort saker i OpenOffice Writer (som själva ordbehandlaren heter) som jag faktiskt gick bet på i Word 2003 (eller om det var Word 2000).

Behöver du bara en enkel ordbehandlare finns annars AbiWord, som också är gratis, men jag är lite tveksam till den. Testade den idag faktiskt, men den kunde inte öppna vissa av mina ODF-filer, så den verkar inte stödja ODF (eller ISO 26300:2006 om man hellre vill kalla formatet så) fullt ut, men å andra sidan har säkert inte du något som helst intresse av att den ska kunna det, för Word stödjer ju inte heller det, även om det lär vara på gång.

germx
0

Brutalt olaglig piratsida? Aja, kalla det vad du vill, men självklart finns piratkopierat word att få tag på, utan några större ansträngingar. (Finns inte mycket "kanske" vad gäller större program i piratvärlden)

guraknugen
0

#4 Jo, det finns säkert det mesta, men om allt detta är jag lyckligt ovetande. För hade jag lite koll, för då behövde jag programmen, men numera har jag hittat lagliga motsvarigheter som också är gratis till i stort sett alla program jag behöver (utom ett, men det tänkte jag skriva själv) och i vissa fall har till och med gratisalternativen varit bättre. Visst, vissa gratisprogram är patetiskt dåliga, men runt hörnet finns banne mig nästan alltid ett som är betydligt bättre… Det gäller bara att hitta det. Det blir en jäkla massa testande ibland (när det gäller lite ovanligare typer av program) innan man hittat det man vill ha, men ibland är det värt det.

gurin
0

Och i bland är det deffinitivt vär att betala och slippa allt krångel.

Det där lät präktigt va. Det är i alla fall vad man önskar sig när man betalar, men så är det tyvärr inte alltid. Jag säger bara ADOBE som när jag köpte CS2 inte informerade att de inte gick att installera på en raiddator utan en fix. Det hade de heller ingen aning om i supporten….

Men det finns ingen konkurrent ill Photoshop när man som hustrun till och med gått en universitetskurs i hur man använder just det programmet.

mvh/gurin som köper sina program själv eller har en arbetsgivare som handlar dem åt mig.

guraknugen
0

Olika människor kanske. Det är ytterst sällan som jag tycker det är värt att betala för ett program. Själva letandet är en stor del av nöjet för mig och tillfredställelsen när man äntligen hittat något som motsvarar det man behöver är inte att förakta.

Sen har man sparat in en hel del på att slippa köpa vissa program som är relativt stora, men där man bara behöver en liten del. I en del fall har jag till och med kunnat få ut exakt det jag vill ha, genom att enbart skriva ett bash-skript som jag sedan anropar med hjälp av en startare. Ofta gör man en viss sak på samma sätt hela tiden och då ska man ju inte behöva göra så mycket mer än att klicka på en ikon varje gång man vill utföra det hela.

Ibland kan det vara klurigt att få till skripten, särskilt när man är inne på områden man inte behärskar, men det finns banne mig forum för allt nu för tiden, så man ställer lite frågor och får lite svar, och vips så har man löst sitt problem och lärt sig en hel del på köpet.

Det är en så mycket skönare känsla, än att utföra själva arbetsuppgiften, märkligt nog…

Det roliga är att jag själv faktiskt är en riktig klåpare (än så länge) när det gäller att skriva skript och program, men det gör det så mycket roligare när man lärt sig något nytt.

radera
0

OpenOffice är ju ett bra alternativ, går ju även spara dokumenten som .doc filer så att du kan öppna det i vanliga Word.

guraknugen
0

#8 Jo, men det är lite pajas-nivå på det hela om man har med mer avancerade saker att göra. PDF funkar dock alltid klockrent (hittills för mig i alla fall), det blir exakt varje gång.

Men jag har märkt genom åren att folk inte är så nogräknade, så det är nog bara jag som lider avalla fell som blir i konverteringen, som man dock inte kan beskylla OpenOffice.org-utvecklarna för. DOC är ju ett slutet format (även om Microsoft nu tydligen ska släppa det eller om de redan gjort det). Så kanske kan vi räkna med bättre konvertering i framtiden, när det ändå är för sent och alla har slutat använda DOC-formatet för länge sedan..

johan
0

#9: Det finns helt och hållet dokumenterat nu. DOCX (Word 2007) är standardiserat, öppet och dokumenterat och nya Open Office kan läsa och skriva dessa format. Även gamla MS Office-version kan det om man installerat en Windows Update-uppdatering.

MS Office 2007 SP2 kommer kunna läsa och spara ODF-formaten, så nog händer det saker. Det spelar mindre och mindre roll vilket program man använder. Äntligen!

Mvh // Johan

guraknugen
0

#10 Jag har inte följt med i den allra senaste utvecklingen mer än lite grann på distans, men det intryck jag fått är att inte alla håller med om detta. Men visst, är det så, så är det kanon. Dock har jag sett indikationer på att vi inte är där än på ett bra tag, då konverteringar ibland lämnar en hel del i övrigt att önska. Har inte testat själv då jag inte själv har OpenOffice.org 3.0 (ännu inte släppt heller, eller så har det släppts precis nyss) eller MS Office av någon som helst version (de är så svåra att få igång i Linux, i synnerhet som jag vägrar att använda Wine), men jag är registrerad på ett antal epostlistor och av de meddelanden som strömmar in där (brukar totalt vara ett hundratal per dag eller så och nej, jag läser inte alla) att döma, så är det än så länge långt ifrån perfekt. Sen är det ju det där med makrospråk också (i OpenOffice.org kan man ju i princip använda vad som helst, utom proprietära format som exempelvis VBA, för att få saker utförda, men enklast för nybörjaren är givetvis OpenOffice-org BASIC), men vad jag förstått så pågår arbete med att konverteringsverktyg där också, även om det jag hört är att de än så länge bara fungerar i lite enklare sammanhang. Har man ändå skrivit sina makron själv, kanske man kan rätta eventuella fel manuellt, men har man otur kanske det blir lite väl mycket mauellt arbete. Inte heller detta har jag provat själv, men jag skulle kanske kunna göra det med tanke på att jag faktiskt har kvar några gamla Excel-filer med egna makron som jag vet att jag lagt ner många timmar på en gång i tiden…

Och, ja, jag har tappat tråden igen. Vad var det vi pratade om…?

Vill också lägga till att alla stavfel man kan hitta i allt jag skrivit här, till 100% härör från att jag skriver fortare än jag egentligen kan. Jag vet hur orden stavas, men jag orkar inte gå igenom allt och korketrurläsa (skojigt ord jag hittade i svenska MAD för några decennier sedan i en parodi på Magnus Härenstams program i SVT, ”Lagt kort ligger”, och jag vill gärna tillägga att det hör till undantagen att jag läser MAD).

Sammantaget så håller jag med om att det är bra att Microsoft börjat öppna sig lite, men med historien i minnet kan jag ändå inte känna något annat än att det finns baktankar med det, som i absolut sista hand gagnar den stora massan och i första hand givetvis Microsoft själva. Inget fel i det, alla företag vill överleva, men i många fall tycker jag nog det känns mer som girighet och maktfullkomlighet än bara vanlig överlevnad och sund tillväxt. Framtiden lär ju avslöja sanningen, men tills dess kommer i alla fall jag att hålla mig relativt reserverad och till och med lite skeptisk. Ska man bli överraskad ska man bli glatt överraskad, annars får det vara, så i mitt fall så kommer antingen framtiden att överraska mig positivt, eller så kan jag säga ”vad var det jag sa”. Båda alternativen har sina charmiga fördelar…