Hur sparar jag till pdf fil?
Hej, jag har gjort ett word dokument i office 2007. Jag går in via office knappen och när jag trycker på microsoft hjälp om pdf för att använda tillägget så kommer det upp en ruta (Anteckningar) där det står så här:
Felaktig syntax för filnamn, katalognamn och volym etikett.
Är inte bra på detta alls så jag ber om hjälp.
MVH
Gitte
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Jag brukar använda ett program som heter PDF995. När man installerar det så dyker det upp som en skrivare, och när man väljer att skriva ut på den så får man en PDF-fil. Eftersom den funkar som en skrivare är den tillgänglig för alla program.
När man laddar ner den behöver man två filer, som ska installeras båda. Sedan kommer man att ha ett skrivarval till för utskrift. Man kan då välja var man ska placera sin PDF och vad den ska heta.
Gratisversionen innehåller en tickler som kommer upp varje gång och som gör att utskriften försenas lite, men den är inte tidsbegränsad. Om man registrerar programmet tas ticklern bort.
Jag använder Pdf Factory
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Tack för info, jag behöver ngt som är lätt. Varför funkar det ej på word 2007 i pdf. Är jag tvungen att installera något eller skall det ej finnas med från början??
Vilket är lättast, factory eller pdf995??

Ingen aning om vilken som är lättast. När PDF995 väl är installerat är det ungefär lika enkelt som att använda en annan skrivare; om man bestämmer sig för att inte ändra filnamnet som föreslås och sparar alla PDF på samma plats är det bara att godkänna utskriften när man väl har ställt in målkatalogen första gången. Jag tycker att det är enkelt. Jag skulle gissa att PDF Factory är lika enkelt. Man måste ju ändå alltid veta vad filen ska heta och var den ska ligga.
Ticklern i PDF995 kan vara irriterande, det är ju själva vitsen med att dom har lagt in en sån. Dom vill ju att man ska betala för programmet, och betalar man så slipper man den. Den slänger upp en liten ruta med reklam för deras produkter i IE, som man får stänga själv. Jag har vant mig vid den och bryr mig inte.
Om man i stället använder Open Office så kan man exportera direkt till PDF utan några tillbehör. Open Office är ett fritt program som kan ungefär samma saker som Microsoft Office och som också kan spara i Microsofts filformat. I Open Office väljer man att exportera till PDF i arkivmenyn. Men det är en mycket större grej att tanka hem och installera än PDF995 som kan lösa problemet.

PDF Creator är enligt mig mycket bättre än PDF995. Dessutom reklamfritt.
Haha, nu har jag fått en länk som heter cutepdf som jag laddade ner o sedan sparade jag dokumentet i print o wips så blev det en pdf fil.
Är enormt GLAD just nu.
Jag klarade det. 
Tack för all info av er, jätte gulligt.
Jag använder Primo PDF som är gratis och inte innehåller reklam eller annat jobbigt. Det är som att skriva ut på vilken skrivare som helst.
Vänliga hälsningar
Niklas

PDF omvandlaren är inte med som standard i Office 2007 (pga av rättigheter). Men du kan hämta hem tillägget och installera. Då kommer du kunna spara PDF filer från alla office 2007 programmen.
#3 ”Varför funkar det ej på word 2007 i pdf.”
Jag vet inte mycket om Word nu för tiden, men jag tror det var en tvist där mellan Adobe och Microsoft som slutade med att Microsoft tog bort PDF-konverteringen i den färdiga versionen. Det är ju Adobe som ”äger” PDF, eller hur man ska uttrycka det, så de satte väl stopp för det på något sätt, kommer inte ihåg hur.
”Är jag tvungen att installera något eller skall det ej finnas med från början??”
Det ska finnas något tillägg till Office att ladda ner och installera gratis, men jag är inte säker. Det var snack om det i alla fall. Du får dammsuga Microsofts hemsida efter svar där.
I OpenOffice.org, däremot, finns ”Exportera som PDF” med som standard och har gjort sedan urminnes tider, och för mig har det alltid fungerat klockrent. Jag blir nästan lika imponerad varje gång. Det är annat än vad jag kan säga om OpenOffice.orgs SVG-konvertering (vektorgrafikbilder)…
Office 2007 kräver som Kaj skriver ett tillägg för att spara till PDF. Från och med SP2 kommer det vara med från start.
Mvh // Johan
#10 Där ser man vad man missar när man skiter i att läsa alla inlägg och skriver själv istället… men det är ju bättre att informationen kommer med två gånger än inte alls.
”Från och med SP2 kommer det vara med från start.”
Aha. Så de har fjäskat lite med Adobe då, kanske…
Jag har hört att det ska vara med som standard i OpenOffice.org från och med 13 oktober (min 34-årsdag faktiskt) 2000.
Mvh
J.R, snart 42.
#11 (Om någon undrar, annars strunta i att läsa detta, för det är helt ointressant, jag lovar: Datumet jag nämnde ovan var givetvis dagen då OpenOffice.org släpptes)

Jo, och inte för att det spelar någon större roll, men StarOffice, som lade grunden till OpenOffice, hade det också och har det så klart fortfarande. Även Star Office finns för fri nerladdning; likheten med Open Office är stor.
StarOffice senaste betaversionen har också redigering af PDF.
Jag använde PDF online när jag hade en burk som inte klarade någonting. Perfa, fick PDF-filen med mailen.
#13 StarOffice är OpenOffice.org (samma ”bas” eller vad man ska kalla det. Det som skiljer är några detaljer, såsom cliparts, stavningskontroll (i alla fall säger de själva att den i StarOffice är mer professionell, men de användare av OpenOffice.org som hänger på den svenska epostlistan users@sv.openoffice.org vet ju att de ska kasta ut ordlistan som medföljer och instlallera ordlistan på DSSO istället. DSSO är ett svenskt projekt och står för Den Stora Svenska Ordlistan. Den är inte perfekt på något sätt, men i alla fall klart bättre än den vanliga, och det verkar som att den kommer att ingå som standard i 3.0, eller i alla fall vara betydligt lättare att hitta och installera, har inte riktigt koll på aktuell status där just nu dock. De verkar göra framsteg i alla fall. Har själv bidragit lite också och det kan alla som vill göra. Själv skickade jag in listor på saker som borde vara med i ordlistan, har för mig det var samtliga svenska kommuner och län och lite annat. Sen kan man ju gå vidare med sjöar, tätorter, berg och vad det nu kan vara. Finns hur många ord och namn som helst, som man inte vill ska rödmarkeras när man skriver.
Men attans då, varför avviker jag alltid så brutalt från ämnet? Men i alla fall, lägg till 7 på versionsnumret på OpenOffice.org så får du versionsnumret på StarOffice, som alltså snart ska lanseras i version 9.
Det är i alla fall så jag har uppfattat det hela.