Teckensnitt
På den gamla goda tiden (!) då man jobbade i ordbehandlaren WordMARC Composer+ (ordbehandlare för Primos, Unix m.m.) så använde man ju andra teckensnitt idag. Det var väl en hel del och de hette saker som Helvetica, Palatino (eller var det Paladino?), Zapf nånting och så vidare. Helvetica såg väl ut i det närmaste exakt som Arial, har jag för mig och på den tiden var det ju postscript som gällde, i alla fall där jag satt och fipplade.
Är det någon som över huvud taget har en aning om vad jag snackar om?
Hur som helst, så letade jag lite på nätet efter Helvetica och hittade en sida där ”Neue Helvetica® Pro Family CD OpenType for Mac OS and Windows” kunde köpas för den högst anmärkningsvärda summan av ”SEK 14,763.14 (incl. VAT)” (eller på svenska, 14 763,14 spänn)
Detta vill man ju inte som privatperson betala för en sketen fontjävel, även om man får en hel CD med restan av fontfamiljen på köpet.
Är det så, att om man vill ha Helvetica, så måsta man öppna plånboken eller köra pirat?

Det lär nog finnas massor av kloner till Helvetica…här är fem som jag sökte fram..

Zapf Chancery kanske…? Inte min favorit men många använde den…
#1 Lite synd att de inte heter Helvetica bara… fast det kanske går att ändra på med FontForge… om nu inte det är att handla lite utanför sina befogenheter, eller hur man ska säga.
#2 Jag känner inte igen teckensnittsnamnet Chancery, men jag känner igen teckensnittet, det var definitivt samma teckensnitt. Det hette Zapf nånting, som sagt, men var det verkligen Chancery? Det ringer inga sådana klockor… De kanske hade förkortat det på något sätt.
Fram tills igår visste jag inte ens at Zapf är efternamnet på han som konstruerade teckensnitten. Man lär sig något nytt varje dag.