villken data är bra?
jag ska köpa bärbar data, men jag vet inget om datorer :P så vet någon en bra men ändå billig data? jag vill kunna ha några filmer på den o en massa musik :P och den ska vara snabb :P o sen ska jag ha mobilt bredband från 3 :) hehe så jag kan chatta med folk :P
Varför måste man veta något om datorer när man ska köpa data? Fast jag kan förstå tvärt om, att man kan behöva veta vad data är när man ska köpa dator, men det var tydligen inte aktuellt här.
Mvh
Han som vägrar förstå…
P.S. Om jag nu erkänner att jag fattade vad du menade, så har jag inget bra svar på din fråga. Jag tycker det är svårt att få tag på en bra dator som är dyr, så det borde ju vara omöjligt att hitta en bra dator som är billig…
Dessutom lyssnar ändå ingen på mina åsikter.
FIlmer och musik kan man ju spela med alla datorer, i stort sett. Till och med min gamla häck från 1998 klarade det utan större problem.
Och om du vill ha mobilt bredband från 3, skaffa då mobilt bredband från 3.
Hm… jag kanske inte fattade frågan i alla fall, inser jag nu.
Mvh igen
Han som först vägrade förstå, sedan försökte förstå, men till sist insåg att han inte fattat ett jota. En riktig klåpare alltså.

Dom flesta (alla) laptops som går att köpa idag uppfyller dom krav du har.
Sen hur mkt filmer och hur mycket musik du kan ha på beror på hårddiskens storlek.
Sen kanske det är bra att jämföra priser och heller inte ta förta bästa (billigaste) utan som sagt kolla runt en del innan!
Men att tänka på är iaf hur mkt film och musik du ska ha på den = ju större hårddisk desto mer film och musik får du plats med!

#1: 
#1 He he. Även yngre person borde veta att man kan finna data i telefonkatalogen. Men men vi begrep nog frågan i alla fall.
Det går bra att köpa min gamla häck från 1900-talet. Den kör visserligen windows 98 så den behöver startas om lite då och då men den klarar allt om man köper mobilt bredband också.
mvh/gurin

jag ska typ ha 7000 bilder 7 filmer o kanske 500 låtar :) den ska inte liksom vara seg :P det e för jobbigt när det tar långtid :P hehe

asså jag kan mycket om datoren asså hur man gör o en massa sånt :P men jag vet liksom inte hur mycket gb jag behöver ha o vad är skillanden mellan mhz o ghz? men när man läser reklam eller nått så står det en massa fakta om datan, men jag vet inte vad den datan som passar mej behöver ha. om någon fattar vad jag menar :p hehe.

kan den här datan passa till mej? eller e den för dålig?
Intel M 1,06GHz / 256 MB/ 20GB, DVD
ATI Mobility Radeon 16MB grafikkort, 14" TFT
Ljud, LAN, Modem, IR, 2st USB 2.0, S-video
Windows 2000 Pro orginal
Laddare Ingår, Bra Batteri

trådlöst nätverkskort behöver man ha det?

eller är den här bättre? hur mycket kostar en extern cd?
Pentium 3 // 1.1GHz/ 256Mb / 30 GB
Modem, Nätverkskort, Ljudkort, Usb, Levereras med Win XP
Batteri ok, Laddare
(Kväver extern Cd, Ingår ej )

RAM
Ett tips ang. om man inte vill att datorn ska vara "seg" är att ha så mycket arbetsminne som möjligt. Kör man t.ex. Windows XP så bör man ha MINST 1024MB (1GB) RAM-minne (aka. arbetsminne, aka. primärminne). Kör man Vista sägs det att man ska slänga dit lika mycket till.
HDD
Eftersom filstorleken varierar mycket på bilder, filmer och musik beroende på kvalitet och längd, så är det svårt att uppskatta exakt hur mycket utrymme som kommer att gå åt. Men det kan fyllas upp betydligt snabbare än vad man kan tro.
Jag skulle säga MINST 40GB, men även här gärna mer.
Men man kan ju alltid köpa till en extern hårddisk som man kopplar in via USB om man vill ha mer minne för t.ex. lagring av film.
CPU
Vad gäller CPU (Processorn) så bidrar ju även den mycket till om datorn är seg eller inte. Numera är det svårare än förr att bara titta på vilken klockfrekvens den har (hur många GHZ (1GHz=1000MHz)),
eftersom det är mycket annat som spelar in. För att veta exakt vilken som är bre eller inte så måste man i stort sett kolla på olika tester som gjorts. Men i regel så är "Intel M" ganska kass och "Intel Centrino" ett bättre alternativ. Den nya "core 2 duo" är ännu bättre. (Rätta mig om jag har helt fel, är inte 100% på bärbara).
WLAN
Ang. trådlöst nätverkskort, så är det svårt att säga om du BEHÖVER ha ett. Det finns ju inbyggt i en del, och annars kan man köpa ett kort och trycka i (Kostar inte så mycket har jag för mig).
Men på just en bärbar, som man ändå kan ta med sig, så kan det vara smidigt att kunna komma åt trådlösa nätverk. Går ju t.ex. att surfa trådlöst på vissa ställen osv.
**Slutord
**Man kan sammanfattade det så, att ska man inte spela spec. avancerade spel eller titta på full HD filmer (1080p) utan mest surfa, lyssna på musik, titta på bilder och film, så är det RAM-minnet och Processorn man behöver tänka på för att inte datorn ska vara allt för seg. Hårddisken må vara en flaskhals, men det ju inte så mycket man kan göra något åt på bärbara, för oftast så får du en 5400rpm disk och that's it. Ingen större skillnad på dessa ändå i slutändan.
Förenklad förklaring över RAM, CPU och HDD:
CPU: Hur snabbt datorn kan räkna ut saker. Går åt när man t.ex. kör ett program, avkodar film & musik, komprimerar filer osv. Ju fler program som körs, och ju mer "aktiva" dessa är, desto mer drar det på CPUn.
RAM: Hur mycket datorn kan "komma ihåg" (närminne). Ju fler och större filer man öppnar samtidigt, och ju fler program som körs, desto mer går det åt. Saker som många webbsidor uppe på en och samma gång, bild/ljud/film-redigering där man ofta har mycket material okomprimerat är exempel på saker som påfrestar RAMet.
HDD: (Hard Disk Drive, eller Hårddisk) Hur mycket datorn kan "komma ihåg" (Långtidsminne). Här lagras allt som du har på datorn, och härifrån laddas det som du vill använda upp i RAM-minnet för att man ska kunna arbeta med det. Antalet filer och storleken på dessa är vad som belastar HDDn.
Hoppas att det ger någon klarhet, och att du orkar läsa xD

Externa är inte så vanliga, men jag såg en extern DVD brännare (som då fungerar även som CD läsare/brännare, DVD läsare/brännare), för knappt 500kr.
Om man inte är så kräse, så kan man ju köra operativsystem upp till Windows XP med 512 RAM, man BEHÖVER ju inte ha 1024 som jag skrev, det var bara en rekommendation. Brorsan har kört XP och 512 RAM i typ 4 år utan några större problem.
Men med 256MB RAM så skulle jag inte rekommendera att köra windows XP längre, eftersom bara operativsystemet i vanliga fall kommer käka upp hela arbetsminnet.
256MB går bra med win 98 eller 2000, som inte drar lika mycket.

tack för hjälpen :)
Med risk för att upprepa vad någon annan sagt, angående hur mycket utrymme man behöver, och då är det väl hårddisken vi syftar på, eftersom syftet var att få plats med en massa låtar och filmer eller vad det var:
Så mycket som du bara har råd med! Ju mer desto bättre. Tänk dock bara på att när en hårddisk överskrider en viss datamängd (vilken mängd detta är ändrar sig hela tiden) så blir den dyrare per byte än vad en lite mindre hårddisk är. Jag vet inte var gränsen går just nu, kanske strax över 1 TB (1 terabyte = 1 000 000 000 000 bytes), men ta med miniräknaren till datorbutiken annars. Dividera priset med antalet GB (1 TB=1000 GB). Ju lägre desto bättre.
Nu vet ju inte jag vilket format du sparar i eller något sådant, och heller inga överiga detaljer om exempelvis vilken reduceringsgrad det är frågan om , men låt oss säga att varje låt är 5 MB (5 miljoner bytes) i snitt och att varje bild är 1 MB, samt at varje film kanske fyller en DVD med ett lager i snitt, lite knappt 5 GB alltså. Vidare så har vi 7000 bilder, 7 filmer och 500 låtar. Det blir ju som bekant 7000·1+7*5000+500*5=44500. Enheten i detta fallet är MB, så det blir 44,5 GB. Ja, då borde det räcka med 60 GB, men lite inte på att det kommer att räcka. Man hålle rpå med sina grejer och allt bara växer hela tiden, ibland näsnta omärkligt, tills den dag man upptäcker att hårddisken som aldrig skulle bli full faktiskt är just det. Dra till ordentligt utan bara helvete. Absolut inte mindre än 300 GB, om du frågar mig.
MEN… om du köper en gammal dator och monterar in en ny hårddisk, tänk då på att den gamla stackaren till dator ska kunna kommunicera med hårddisken, de måste alltså ha samma gränssnitt, eller med andra ord, du måste ju kunna koppla in hårddisken någonstans. I annat fall tvingas du köpa ytterligare saker så att hårddisk och dator ska kunna lira ihop. Det är ju ungefär som att man inte tankar diesel i moppen om den går på bensin. Det funkar helt enkelt inte. Eller att man inte kopplar sina hörlurar direkt till vägguttaget. Typ…
Som sagt, så stort som du bara har råd med, annars kommer du att ångra dig förr eller senare. Undantag: Om du ändå vet att du kommer att köpa en NY dator om bara några år, kanske du kan välja en liten disk, låt oss säga ungefär dubbelt så stor som du behöver just nu. Man ska heller aldirg fylla en hårddisk till 100% eftersom många saker kommer att fungera mycket sämre då. Antar att det är lite overkill att förklara exakt vad och varför.
Vad gäller operativsystem skulle jag aldrig köra Windows, i synnerhet inte på en gammal maskin. Jag har gjort det länge och till sist blev det spy och fly. Fast det är som sagt vad JAG inte skulle göra, vilket egentligen är helt onödig information i detta inlägg, så skit i det.

Nog för att jag håller med föregående inlägg till fullo, så missade nog guran att vi pratade om bärbara datorer här ;) Så jag betvivlar att det moneras in några nya hårddiskar. Det blir nog en extern i det fallet att man vill ha en 500GB extra, när man märker att det behövs.
För bärbara med rikrigt stor inbyggd hårddisk springer dessutom lätt iväg i pris. Bättre att köpa en 3.5" (för stationära) och lägga i en extern låda från clas ohlsson eller något. =)

Miss_M, de datorerna du nämner i #7 och #9 är riktigt gamla. Att öppna bilder i dessa från diitalkameror upplevs nog som segt. Bildbehandlig är inte att tänka på utan att bli tokig. Max 500kr tycker jag att de borde vara värda.
Här är en ny bärbar för 3500kr som inte är ett fartmonster men verkar täcka dina behov.
#14 Helt korrekt uppfattat, jag hade totalt missat att frågan gällde bärbara datorer. Men det kanske trots allt var någon som läste det hela och som tänkt att köpa en stationär maskin, så förhoppningsvis var inte allt bortkastat i alla fall.
Och även när det gäller bärbara så är väl priset per byte något man kan ta hänsyn till, om man exempelvis hittar en hyfsad maskin med för liten hårddisk tokbilligt och vill byta ut den mot en större. En extern disk är dock alltid bra att ha. Jag använder själv en sådan som backup. Backup-disken bör vara större än den ordinarie disken, eller i alla fall minst lika stor (om man inte nöjer sig med att göra backup på bara en del av sina filer som man kanske tycker är viktigare än andra.
God natt! :)

Språkpolisen informerar : ***SKRATT***
DATA är något som en DATOR hanterar….
***ASG***
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Nja, det behövs ingen DATOR för att hantera DATA. Data finns här och var. I en telefonkatalog till exempel.
gurin
Lite märkligt att vi kallar den för dator också på svenska. Anglosaxfolket kallar den ju för ”beräknare” eller något ditåt… Men en dator kan ju användas för både datahantering och beräkningar, gärna i kombination med varandra. Det är ju i stort sett enbart det som sker hela tiden i en dator… (och nu skrev jag ”i stort sett” bara ifall någon skulle lyckas komma på ytterligare något)

Inte så hemskt märkligt egentligen. Ordet dator formades på samma sätt som motor, och om jag minns rätt så var det det vinnande inlägget i någon slags tävling om vad datamaskinen skulle kallas. Under femtio- och tidigt sextiotal var "datamaskin" kanske det vanligaste ordet, och det var lite långt.
I andra språk används ofta någon form av det engelska "computer", även om man har haft andra egna ord, franskan hänger väl kvar i "ordinateur", som på spanska en tid var "ordenador" som har fått vika för "computadora". I tyskan används fortfarande i allmänhet "Rechner".
Jag tycker dator är ett bra ord för burken.

vore bra om man kunde radera postningar man gör av misstag…

I tyskland är det numera vanligare i dagligt tal att säga "computer" än att säga "rechner" =) Även om rechner används ibland.

Jo, Rechner är vikande för Komputer, men fortfarande används Rechner oftare i skrift; anses väl inte riktigt fint med Komputer/Computer och stavningen är tveksam.