Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2746 ggr
Pysslan
2008-09-07 01:40
0

Avlyssna MSN

Min son som ofta sitter och chattar med sina vänner via MSN berättade att en kille han har som kontakt kan gå in och läsa andras MSN-konversationer utan att ens behöva sitta på samma nätverk!? Den här killen har tydligen dessutom bevisat det genom att recitera meddelanden som min son skickat till andra kontakter.

Hur är det möjligt att avlyssna MSN och är det verkligen lagligt?

Jag har testat vår dators intrångssäkerhet på PTS och den enda information den släpper ifrån sig är IP-adressen. Jag har också sökt igenom datorn med antivirusprogram (Norton) och den verkar vara ren.

Behöver jag oroa mig mer än att säga till sonen att hålla alla hemligheter borta från MSN

(Vet inte om jag lagt det här i rätt grupp, ni får gärna flytta inlägget annars)

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

bildochfoto
2008-09-07 01:46
0

All elektronisk trafik går ju att komma åt om man bara vet hur och vad man letar efter…litet krasst sett….

Du kan kryptera din MSN .

Oscar
2008-09-07 02:11
0

Det är fullt möjligt. Var en artikel i GP för ett tag sedan om ett företag som avlyssnade sina anställdas MSN-konversationer och försökte sparka dem därefter. Tror dock att det krävs att man tar emot en fil först, den kan ju lätt döljas i något annat om man orkar anstränga sig.

AktieTrader
2008-09-07 02:30
0

Företag har helt andra möjligheter att avlyssna. Alla anställdas datatrafik går igenom en brandvägg. Antingen kan de avlyssna i brandväggen eller att en dator kopplas före brandväggen så att all trafik går igenom den.

Oscar
2008-09-07 11:29
0

Det här var anställda som jobbade hemifrån.

johan
2008-09-07 13:16
0

#4: Men med företagets dator?

Mvh // Johan

[PeterWem]
2008-09-07 13:40
1

En möjlighet att avlyssna är om din son använder DC++ och delar ut Documents and settings. Där sparas nämligen alla msnkonversationer. Bara att söka på DC++ efter just Documents and settings så kan man få reda på en hel del.

Oscar
2008-09-07 14:14
0

#5 Ja det var det, de hade skickat ut en ifl som de påstod var en uppdatering till virusprogrammet men som i själva verkat var ett spyware. Sedan hade han och en kollega snackat skit om chefen och två dagar senare knackade det på dörren. Hittar inte GPs artikel men en annan om samma sak

Pysslan
2008-09-08 01:54
0

#6 Hur söker jag på DC++ och var?

Jag har sökt igenom datorn med Spybot och med Norton och båda säger att datorn är ren  ….

[PeterWem]
2008-09-08 02:01
0

För det första, har du DC++ överhuvudtaget? Annars gäller inte det jag skrev.

Ska man söka efter skräp på datorn ska man använda sig av Superantispyware eller Malwarebytes.

Pysslan
2008-09-08 02:08
0

Jag tror inte att jag har DC++ (jag har faktiskt aldrig hört talas om det förrut) och jag tror inte att sonen vet hur man delar ut mappar, tror inte heller att han skulle våga …..

Vilket av Superantispyware och Malwarebytes är bäst, eller vilket skulle du rekommendera?

Tack för all er hjälp!

[PeterWem]
2008-09-08 02:30
0

Kör med bägge i vilken ordning du vill. Finner ingen av dem något kan du avinstallera dem.

rumpino
2008-09-09 13:39
0

http://www.formessengers.com/mdetect.htm

ett av många program som fixar sånt

Kaj
2008-09-10 13:25
0

#10 DC++ är ett vanligt fildelningsnätverk där man kan hämta hem och dela med sig av filer i sin dator. Om man delar med sig av lagliga filer som inte är upprättshovskyddade är det ok. Men DC++ används även för att hämta hem och dela med sig av filmer, musik och mycket mer vilket då i de flesta fall är olagligt (men som sagt det används väldigt frekvent för detta - mest faktiskt).

Det krävs således att man installerar en DC++ klient för att kunna ansluta sig till hubbarna på DC++ nätverk. Det finns en mängd olika DC++ klienter.

I DC++ (och andra fildelningsnätverk) skall man givetvis inte dela ut mappar såsom Documents and settings eller andra privata mappar. Bäst är att man skapar en eller flera mappar på sin hårddsik och sedan i Settings (på sin DC++klient) ändrar så att DOWNLOAD och SHARING endast pekar på dessa mappar. Då är man skyddad mot att andra kommer åt andra mappar på sin hårddisk där man lagrar privata saker.
En brandvägg och ett antivirusprogram är alltid att rekomendera för att skydda sig om man ofta besöker fildelningsnätverk.

germx
2008-09-10 19:39
0

Skulle bara flika in, (för att vara en pain in the ass) att nätverket heter Direct Connect, DC alltså. "++" biten är en del av namnet på en specifik DC klient. Så, DC++ är som t.ex. ShakesPeer och DC# (mac/linux) DC-klienter.
Andra varianter som bygger på just DC++ är t.ex. fulDC och oDC++.
Tyst