Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1528 ggr
Kvadding
2008-09-09 14:32
0

Billigt windows?

Var får man tag på det billigaste Windows xp professional?

AktieTrader
2008-09-09 14:58
0

Det går inte sätt att köpa WinXP Pro längre.

Men det finns en omväg. Köp en Vista Buisness licens, då har man rätt att installera XP Pro istället.

Kvadding
2008-09-09 15:03
0

hm såg nu på tradera att där finns massa pro

johan
2008-09-09 19:29
0

Jag skulle inte köpa en programlicens begagnad. Det finns ju absolut ingenting som garanterar dig att det inte är fler som använder samma licens och då använder du plötsligt en olaglig licens.

Själv Windows-skivan i sig är ju inget unikt. Det är licensnumret som är värt något.

Mvh // Johan

guraknugen
2008-09-09 19:56
0

#4 Vad jag förstår, i alla fall som det var på ”min tid”, så har väl Microsoft någon sorts ”svarta lista”. Jag har själv kört olagligt en gång i tiden och då gick det inte att uppgradera till nästa SP. Det stod att man skulle ringa till Microsoft och få ett nytt serienummer eftersom det gamla är ogiltigt, eller vad det nu stod att det var. Bör man kanske inte göra om man har en piratkopia…

johan
2008-09-09 20:20
0

Ja, Windows Genuine Advantage kallas det. Det enda man kan få är kritiska säkerhetsuppdateringar. De flesta andra nedladdning kräver giltig licens.

Man får också irriterande popuper om att man inte har en giltig Windows-licens.

Mvh // Johan

Zabbio
2008-09-10 20:07
0

*suck* å det finns inget sätt att slippa det dör asjobbiga Vista när man behöver ny dator nästa gång? :/

Nästan så man funderar på att köpa Mac istället..men dom är ännu jobbgare. Fast åtminstonde inte lika sega. ><

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Norum]
2008-09-10 21:41
0

Jag har Vista och det är inga som helst problem! Tycker bätre om Vista än om XP nu faktiskt.

AktieTrader
2008-09-10 22:17
0

#6 Jo du kan köpa Vista Buissnes, då har man rätt att installera om till XP. Det gör jag med alla datorer på jobbet.

guraknugen
2008-09-10 23:47
0

#6 Jo, det finns massor av sätt. Det effektivaste är väl helt enkelt att ge fan i att köpa en dator med Windows Vista i. Det gjorde jag… Om ingen köper skiten kommer den att försvinna av sig själv, lagen om tillgång och efterfrågan.

Är det en desktop-maskin du vill ha, så köp den i delar och strunta i att köpa något operativsystem. Använd den gamla datorn till att bränna en installationsskiva med något annat operativsystem på, eller om du har en skiva någonstans med något på som du vill ha, vad vet jag?

Eller köp en dator med Ubuntu (exempelvis) förinstallerat. Om du inte gillar det, installera något annat istället, det finns hur mycket som helst. På så vis, om du inte är nöjd, har du i alla fall inte betalat för det du inte är nöjd med. Det är ju inte lika surt då.

Är det en laptop du vill ha, är kanske möjligheterna mer begränsade. Det är ju sällan man köper sådana i lösa delar… Den jag sitter vid nu köpte jag faktiskt med XP förinstallerat, kring mellandagarna 2006. Tack vare det använder jag inte Windows alla idag, även om jag låtit det vara kvar på en liten minipartition, så liten att det nätt och jämnt får plats plus lite utrymme för eventuella tempfiler. Min fru retade upp sig på alla mina svordomar hela tiden när jag satt vid datorn, så jag tog till sist tag i saken (efter att ha funderat på det i flera år) och installerade något annat istället. Sedan dess har jag nästan helt slutat svära vid datorn…

Ja ja, vem bryr sig. God natt.

Zabbio
2008-09-11 00:16
0

#9 Jag är inte så teknisk att jag kan koppla ihop olika datadelar..och känner ingen som är det.. Kan knappt koppla ihop datorn med skrivaren.. >_>

Finns det fortfarande datorer med XP..(eller liknande-som-inte-är-vista-som-får-hela-dj***-datorn-att-ta-tre-minuter-på-sig-att-öppna-googles-startsida) kvar att köpa?

Ett par kompisar har precisa köpt nya datorer, med vista för inget annat fanns, och så segt har det väl aldrig gått förr..

#8 Vad kostar det och hur gör man? O_o

#7 har hör det från en del.. men i jämförelse (med de 9 nyköpta/relativt nya datorer jag sett) går t.o.m nya datorer (med vista) långsammare än min flera år gamla, begagnade stenåldersmaskin som har XP… Jag kan ju inte tycka att det är bättre.. >_>

johan
2008-09-11 00:25
0

#10: Har du kört Vista? Isf, var det på en gammal eller ny dator?

Jag har kört Vista väldigt länge och kör det på alla våra datorer, den äldsta är fem år gammal, och jag lovar dig att det inte tar tre minuter att öppna googles startsida.

Vista är lite ovant i början, men när man kört det några veckor känns det riktigt sunkigt att gå tillbaka till XP.

Mvh // Johan

guraknugen
2008-09-11 00:29
0

#10 Förra veckan testade jag, mest för skojs skull, att köra Pupeee (en väldigt liten Linuxdistribution, egentligen avsedd för en annan typ av laptop). Det var helt otroligt. Allt var verkligen blixtsnabbt! Det är samma dator som jag har både Windows XP och Ubuntu på (fast jag använder bara Ubuntu, men eftersom jag har betalat för Windows så… ja, vad vet jag), tar det, med nystartat XP, flera sekunder att öppna en mapp från skrivbordet, i alla fall känns det så. Med Pupeee han jag inte ens släppa musknappen. Det roliga var att den var konfigurerad för enkelklick, men jag är ju van vid dubbelklick (föredrar det efter att ha kört enkelklick i flera år), så varje gång jag skulle öppna en mapp, öppnades två stycken…

Sen att allt var ganska simpelt är ju då lite av priset för snabbheten, kanske man kan tillåta sig att anta.

Men är det bara snabbhet du är ute efter, är det nog svårt att slå Pupeee eller Puppy Linux (mer allmän version, Pupeee var ju som sagt mer avsedd för en särskild maskin, nämligen Asus Eee PC). Att den är så rasande snabb beror tydligen delvis på att hela operativsystemet laddas in i internminnet. Det går ju att göra det om man har hyfsat med minne, eftersom det är en väldigt liten distribution. Live-skivan är på i storleksordningen 150 MB. Sedan har vi ju DSL (Damn Small Linux) som är på ungefär 50 MB, man kanske kan anta att den är ännu mer avskalad än Puppy.

Zabbio
2008-09-11 00:41
0

#11 provat på, på flera olika datorer varav några stycken var helt nyköpta. inte tre minuter kanske.. men mer än en halv..och det är mycket när man sitter här..>_>

12 - vad är det som ''försvinner'', vilka funktioner och så? Jag är som sagt ingen datamänniska och har inte riktigt koll på vad som är windows och vad som är ''allt annat'' på datorn.,.

AktieTrader
2008-09-12 14:41
0

Ska du köpa en ny dator?
I så fall är det inga problem att få Xp på den. Här är en lista från Prisjakt med datorer som listas med XP som operativsystem. Men ta reda på exakt innan du köper.