Kopiera fil.
Hej!
Jag försöker instalera spore men jag har fått ett problem! Jag behöver kopiera en fil för att få det hela att fungera men det går inte eftersom att allt är skrivskyddat! Jag har gått in på egenskaper och försökt ta bort skrivskyddet men då säger datorn att åkomsten är nekad. Min pojkvän och hans bröder har gjort samma sak med samma fil, och för dom fungerar det men inte för mig!
Kan jag komma runt problemet? Hur sjutton ska jag göra?
/Linn

Gå in på egenskapewr på filen (högerklicka, egenskaper) välj fliken säkerhet och se vilken användare som har rätt att göra något där. Om ditt användarid inte finns med (eller helst endast ett administratörsid) så kan du lägga till det där med de rättigheter du behöver (fullständiga ger dig full kontroll).
Om du vill/behöver kan du även ge ännu mer grannulerad kontroll genom att från säkerhetsfliken återigen klicka avancerat. Välj sedan ditt användarid - nu kommer en lista med ännu fler val av behörigheter upp. Om du angivit full behörighet är i regel alla dessa förbockade.
Fast konstigt är det om du inte kan kopiera för det skall funka även om du bara har läsrättigheter på filen.

Finns inget som heter säkerhet…. Allmänt, version, kompatitilitet och Digitala signaturer. Jag ligger som datoradministraör på användarid.
Kör du Windows XP Home Edition?
I såna fall behöver du starta om datorn i felsäkert läge och logga in som administratör för att komma åt de egenskaper som Kaj pratar om. I XP Professional däremot ska du inte behöva göra det.
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

tror det är home edition. starta om i felsäkert läge? Datorn har varit avstängd mellan gångerna jag har försökt kopiera filen.

För att kunna ändra filens säkerheter måste du möjligen vara påloggad som administratör. Tror inte du behöver gå in i felsäkert läge (om det inte är någon process som håller filen för då är felsäkert läge rätt sätt att göra.

jag är administratör på datorn. och jag vet inte vad felsäkert läge är.
I home edition måste du vara inloggad som administratör, det räcker inte att ha administrativa rättigheter. Enda sättet (som jag känner till) att logga in som administratör i home edition är genom att starta i felsäkert läge. Nedan finns en beskrivning på hur du gör det, samma beskrivning återfinner du under hjälp i din egen dator.
Lycka till!
- Skriv ut dessa anvisningar innan du fortsätter. De kommer inte att vara tillgängliga när du har stängt av datorn i steg 2.
- Klicka på Start, klicka på Avsluta och välj sedan Stäng av datorn från listan.
- Klicka på Starta om och därefter på OK i dialogrutan Avsluta Windows.
- När meddelandet Starta genom att välja operativsystem visas trycker du på F8.
- Markera lämpligt alternativ för felsäkert läge med piltangenterna och tryck sedan på RETUR.
- Om du har ett system med två eller flera operativsystem väljer du den installation som du behöver ha tillgång till med hjälp av piltangenterna och därefter trycker du på ENTER.
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

Oboy. Det där förstod jag inte hälften av. Hur som helst blev jag förbannad och tog bort spelet, bränner det från min pojkvän istället.. Tack i alla fall för att ni försökte hjälpa mig!