Hårddisken arbetar eller ...?
Ofta när jag försöker öppna tex någon av alla mappar jag har på skrivbordet hör jag hur hårddisken arbetar frenetiskt …lamparn på hårddsiekn blinkar (den som normalt är svart) ….eller vad det nu är.
Det går inte klicka och komma in förrän den arbetat klart.
Var för ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kör diskdefragmenteraren så ska det nog bli bättre

Defragmentering behövs säkert, men det är också rätt troligt att din hårddisk börjar bli full.
Om du har en extern hårddisk som du kan kopiera dina bilder och annat till som du vill spara, och om du dessutom sparar det på dvd, så finns det säkert mycket som du skulle kunna ta bort från hårddisken.
En annan idé är att om du har många program som du har laddat ner och provat, kan det vara bra att avinstallera allt som du inte kommer att använda, och att du därefter rensar registret med någon av de enkla verktyg som finns.
Hårddiskar är ganska billiga nu, och det kan vara idé att köpa en större och lägga dina filer på den om det börjar bli trångt på den som sitter i datorn nu. Om du skaffar en hårddisk till, så bör du lägga din växlingsfil som en fast fil i en egen partition på den hårddisken; på så sätt får du aldrig växlingsfilen uppdelad och systemet jobbar lite kvickare.
Jag har kört Diskfragmentering.
När jag klickar på "Den här datorn"…Lokal disk ser jag :
Total storlek 149 GB
Ledig utrymme 66,0 GB
Kan den redan börja ge signal då om att det är mycket i hårddisken ?
Rensa register ? ? ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Om du kör Vista så sker defragmentering automatikst i bakgrunden. Kör du XP måste du köra defragmentering manuellt.
Det kan även vara indexeringstjänsten som går. Den kan du konfa via kontrollpanelen så den bara indexerar de kataloger du själv vill.

Bara om du har provat en massa program och avinstallerat (eller om någon annan som har använt datorn har gjort det) kan det vara någon större idé att rensa registret. Det finns särskilda program för att rensa registret, som gör det på ett säkert sätt. Ccleaner och EasyCleaner är ett par sådana program. Men om du inte har provat en massa program kan du strunta i registerrensning.
Defragmenteringen bör göras någon gång emellanåt, gärna medan man går ifrån datorn, eftersom man inte bör ändra innehållet på hårddisken medan defragmenteraren jobbar. När defragmenteringen kör är det lämpligt att stänga av skärmsläckare och det kan också vara bra att en gång göra en riktigt rejäl defragmentering utan att ha växlingsfil, och att sedan man har gjort det ställa in datorn på att ha permanent växlingsfil.
Om hårddisken är ordentligt defragmenterad (det kan vara idé att köra defragmentering några gånger efter varandra), då ska det inte vara överdrivet slött att få igång ett filhanteringsfönster.
Det kan möjligen vara så att indexeringstjänsten inte är på, vilket ger något långsammare åtkomst. Om du öppnar Egenskaper för hårddisken på fliken allmänt så finns två rutor nertill som man kan bocka för, "tillåt indexering" och "komprimera". Om Tillåt indexering är förbockat går det lite kvickare att hitta filer, och om Komprimera är bockat så tar det lite längre tid. Alltså ska indexering helst vara bockat men inte komprimera.
Om man ens funderar över att komprimera är det dags att köpa en ny hårddisk. De filer som lönar sig att komprimera är sällan särskilt många, det brukar inte ge något skivutrymme att tala om.