C: kan ej formateras

Nu brukar man ju inte formatera C: särskilt ofta…
Det som händer då är ju att allting försvinner, inklusive operativsystemet, och om det inte är vad du vill åstadkomma så ska du nog inte formatera C:
Annars går det faktiskt utmärkt att formatera skivan, även om det enklaste är att använda ett annat system än just det som ligger på skivan. Efter att du har formaterat C: har du en ny jungfrulig dator som du kan installera ett operativsystem på.
Om alla filer som du har ligger någon annanstans än på C: så är det naturligtvis inte någon större förlust att formatera den hårddisken. Du måste självklart ha installationsskiva för ett operativsystem innan du sätter igång, eftersom datorn inte kommer att kunna starta utan ett OS. Enklast är väl om man använder fdisk för att partitionera om skivan; om den till exempel har FAT32 kan man partitionera den som NTFS om man vill använda Windows, annars är ext2fs eller ext3fs bra val om du vill köra Linux på datorn.
Berätta varför du vill formatera C: så kanske du kan få hjälp.

Min dator är full av "skit"… fungerar helt enkelt inte som den ska.. o de har den inte gjort nu det senaste året…. så jag vill bara få allt att bli som "nytt" igen.. starta om från början helt enkelt…
har sparat alla mina bilder o sånt till min fars dator… så där e inget kvar på datorn som ja bryr mig speciellt mycket om…
Prova med att starta om med installationsskivan för XP, och formatera därifrån.